کلات طبیعی یا مصنوعی

با مصرف کلات‌های مصنوعی (شیمیایی) آهن نظیر EDDHA، جذب و انتقال عنصر آهن در گیاه تسهیل یافته و از تثبیت این ماده غذایی در خاک‌های آهکی و قلیایی جلوگیری می‌شود. افزایش جذب آهن به شکل کلات نسبت به سایر فرم‌ها به وفور تایید شده است، اما نکته بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

  • کلات‌های مصنوعی آهن در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید پایداری خوبی ندارند و به سرعت تجزیه می‌شوند.

  • این نوع کلات‌ها تنها بر کارایی جذب یک نوع عنصر تاثیر‌گذار هستند و به نوع مثال، کلات آهن EDDHA، فقط می‌تواند عنصر آهن را در اختیار ریشه گیاه قرار دهد و بر ممانعت از تثبیت و بهبود جذب سایر ریزمغذی‌ها هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

  • از آنجا که این نوع کلات از نوع شیمیایی است و با طبیعت گیاه تقابل دارد، ممکن است در کنار تاثیرات شاخص مثبت، اثرات منفی هم داشته باشد.

  • کلات‌های مصنوعی پایداری نسبتا بالاتری نسبت به کلات‌های طبیعی در طیف‌های pH خاک دارند که این یک نکته مثبت غیر قابل انکار است.

در مقابل کلات‌های مصنوعی، کلات‌های طبیعی قرار دارند که ممکن است از نوع کلات هیومیکی یا آمینو اسیدی باشد. ویژگی بارز این نوع کلات‌ها، خاصیت کلات‌کنندگی آنها نسبت به تمام ریزمغذی‌ها می باشد.

بطور مثال، یک کلات هیومات آهن (آهن کلات شده با هیومیک اسید)، علاوه‌بر اینکه عنصر آهن را به شکل کلات شده در اختیار ریشه گیاه قرار می‌دهد و از تثبیت آن در خاک جلوگیری می‌کند، برخلاف کلات آهن EDDHA، نسبت به سایر ریزمغذی‌های خاک نیز بی‌تفاوت نیست و در کلات کردن آنها نیز نقش دارد. همچنین در تقابل با کلات‌های مصنوعی، کلات هیومیکی خاصیت اصلاح‌کنندگی خاک نیز داشته و با اصلاح ساختمان خاک از نظر شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی، شرایط مساعدتری را برای رشد و نمو گیاه فراهم می‌نماید.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که کلات‌های طبیعی مانند کلات‌های هیومیکی در برابر نور خورشید پایداری بالاتری نسبت به کلات‌های مصنوعی دارند.

هیومین‌بست آیرون، یک کلات آهن طبیعی بر پایه هیومات (هیومیک اسید) است که حاوی 6 درصد آهن به همراه 40 درصد هیومیک اسید و 16 درصد پتاسیم است. با مصرف این ترکیب، علاوه‌بر تامین آهن مورد نیاز گیاه، خاک اطراف ریشه اصلاح شده و به رشد و توسعه آن کمک می‌کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این محصول می‌توانید به بخش محصولات کودی در منو صفحه اصلی مراجعه و یا با کلیک بر روی نام کود، به صفحه مربوط به مشخصات کامل این ترکیب منتقل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×