کود دامی یا هیومیک اسید

کود دامی یا هیومیک اسید – راز مواد آلی

استفاده از کود دامی از دیرباز در میان کشاورزان سنتی رواج داشته و امروزه نیز، تولید کنندگان محصولات باغی و زراعی، چه در بخش کشت و صنعت‌ها و چه به شکل همان سنتی به این روش کود دهی ادامه می‌دهند. برای مشخص نمودن درستی یا نادرستی این اقدامات و محاسن و معایب آن، ابتدا باید هدف از این عمل را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

اینگونه پیداست که بسیاری از کشاورزان، کود دامی را به منظور تغذیه زراعت و باغات خود مصرف می‌کنند و خیلی از مواقع دیده می‌شود که در مقابل هزینه‌های بالا و صرف انرژی و زمان طولانی برای انتقال و پخش کود دامی در زمین کشاورزی، نتایج قابل انتظار خود را دریافت نمی‌کنند؛ اما باید دید نقش اصلی کود دامی در خاک و رشد گیاه چیست.

ریشه گیاهان برای رشد و نمو و توسعه در خاک نیاز به تهویه و اکسیژن دارد. از این رو، اگر ذرات خاک بسیار ریز و به هم فشرده باشد، بعد از انجام آبیاری، ایجاد سله در خاک نموده و یک لایه نفوذ ناپذیر در محیط اطراف ریشه تشکیل می‌شود که از رشد و نفوذ ریشه جلوگیری می‌کند. این مشکل در خاک‌های رسی و سنگین بیشتر دیده می‌شود. در این شرایط، استفاده از کود دامی، باعث ایجاد فاصله بین ذرات خاک شده و علاوه بر بهبود تهویه خاک، ساختمان خاک را اصلاح می‌کند و ریشه راحت‌تر می‌تواند به عمق و اطراف توسعه یابد. بنابراین، هدف اصلی از مصرف کود دامی (گاوی و گوسفندی)، اصلاح و بهبود ساختمان خاک و به اصطلاح سبک کردن خاک‌های سنگین است.

کود دامی یک نوع کود آلی محسوب شده و غنی از کربن است. از این رو، کشاورزانی که کود دامی را به عنوان تقویت و تغذیه گیاه مصرف می‌کنند، باید توجه داشته باشند که کود دامی، ازت خاک را به شدت کاه می‌دهد، چرا که موجودات ریز خاک برای تجزیه مواد آلی داخل کود دامی، از ازت خاک تغذیه می‌کنند و اگر بعد از مصرف کود دامی، کود ازته به خاک تزرق نشود، خاک از  نظر ازت، به شدت فقیر می‌شود. در بیشتر محصولات زراعی، می‌شود این مشکل را با تزریق کودهای ازته مثل اوره جبران کرد؛ اما در زراعت‌هایی مثل یونجه که مصرف اوره باعث تنبل شدن ریشه‌ها می‌شود و خود کشاورزان نیز این مهم را می‌دانند و از مصرف اوره در یونجه پرهیز می‌کنند، چه باید کرد؟ چگونه کمبود ازت را جبران کنیم؟ می‌توان مصرف بی رویه کود دامی را از دلایل اصلی عقب‌ماندگی رشدی و زرد شدن برگ‌ها در زراعت‌هایی مثل یونجه و باغات میوه از جمله سیب دانست.

حال چه باید کرد؟ آیا جایگزینی برای کود دامی وجود دارد که در کنار فواید آن، این مضرات و مشکلات را نداشته باشد؟

امروزه، بحث استفاده از ترکیبات هیومیکی به عنوان مواد معجزه‌گر در کشاورزی مطرح می شود. این ترکیبات، حاصل تجزیه بقایایی گیاهی طی چند صد تا هزاران سال در شرایط خاص اکسیداسیون – احیایی است. هر یک کیلوگرم اسید هیومیک برابر با 10 تن کود دامی قابلیت اصلاح کنندگی خاک را دارد و از این رو، از نظر هزینه، بسیار به صرفه‌تر از کود دامی خواهد بود. همچنین سهولت مصرف آن، انرژی فوق العاده بالا در مصرف کود دامی را تقریبا به صفر می‌رساند. علاوه‌بر‌این، ترکیبات اسید هیومیک، در ترکیب خود فولویک اسید، پتاسیم و ازت نیز دارند که به این ترتیب، مشکل تامین سبزینگی برگ‌ها نیز مرتفع خواهد شد.

محصولات هیومین‌بست آلمان _هیومین‌بست 85%، هیومین‌بست میکس و هیومین‌بست آیرون) با برخورداری از بالاترین درصد مواد هیومیکی، از منابع غنی لئوناردیت آلمان استخراج شده و با بالاترین کیفیت و مرغوبیت، قابل استفاده در تمامی محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی، زینتی و گلخانه‌ای هستند.

جهت مطالعه ویژگی‌ها و نحوه تاثیر و دستورالعمل مصرف این ترکیبات می‌توانید به صفحه مخصوص محصولات در بخش کودها- اصلاح کننده‌های خاک مراجعه فرمایید و یا بر روی اسامی این ترکیبات در متن کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر منتقل شوید.

3 thoughts on “کود دامی یا هیومیک اسید – راز مواد آلی

  1. حسین

    با عرض سلام
    ۱. به هر حال اسید هیومیک نمیتواند به عنوان اصلاح کننده فیزیکی خاک مد نظر باشد و در کشور ما موضوع کمبود مواد آلی و سنگینی خاک موضوع بسیار مهمی است و شاید بتوان گفت بر اصلاح شیمیایی خاک اولویت دارد .
    ۲.استفاده منطقی و بر اساس آزمایش و تجزیه و تحلیل آن نمیتواند کمبود ازت را بطور جدی ایجاد کند .
    ۳. کودهای دامی خود غنی از مواد و عناصر غذایی است و اسید هیومیک به عنوان یک اصلاح کننده و آزاد کننده عناصر نقش اصلی را دارد و این مقایسه خیلی صحیح نیست .
    موفق و پیروز باشید .

  2. فرید صادقی

    درود
    کود اسید هیومیک را برای یونجه دوساله با خاک آهکی چگونه استفاده کنیم

    • cafeseo

      کود هیومیک اسید برند فرتی وان به مقدار یک کیلوگرم در هکتار همراه با آب آبیاری مصرف شود. به این صورت که مقدار مورد نظر کود را داخل تانک یا بشکه با آب حل نموده و سپس شیر تانک را باز کنید تا کود همراه با آب داخل زمین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×