اهمیت منبع نیترات خاک

اهمیت منبع نیتروژن مصرفی

 

بیشتر نیتروژن مورد نیاز گیاهان به صورت یون آمونیوم و یون نیترات است.

این یون‌ها به شکل محلول در خاک هستند و همراه با آب به عنوان شیره‌خام وارد آوند چوبی ریشه شده و به اندام هوایی گیاه منتقل می‌شوند. توجه داشته باشید برای اینکه نیترات به ساختمان مواد آلی وارد شود و نقش اساسی خود را به عنوان ماده غذایی ایفا کند، باید به آمونیوم احیا شود. بنابراین، آن بخش از نیتروژن که به صورت نیترات جذب می‌شود، مجدد در ریشه گیاه تبدیل به آمونیوم شده و سپس در پیکره گیاه انتقال می‌یابد.

* معمولا، آمونیوم از جذب کاتیون‌ها به خصوص کلسیم و منیزیم جلوگیری می‌کند. به گونه‌ای که در خاک‌هایی که مواد آلی کمتری دارند یا pH خاک کمتر از 5 یا بالاتر از 7.5 است، تغذیه آمونیوم می‌تواند برای رشد گیاه مضر باشد.

* در دماهای پایین، جذب و مصرف آمونیوم بالاتر از نیترات است.

* درختان سیبی که همیشه از منبع نیترات تغذیه می‌شوند،  با مصرف مقداری آمونیوم می‌توان تعداد جوانه‌های گل آن را افزایش داد. اما اگر هر دو فرم نیترات و آمونیوم در خاک موجود باشد، آمونیوم، جذب نیترات را کاهش می‌دهد. از این رو، بهترین روش تغذیه گیاه از نظر تامین نیتروژن، مصرف به شکل نیترات و به مقدار کمی آمونیوم است. زیرا برای رشد ایده آل گیاه، فرم نیترات به شدت مورد نیاز است. البته دلیل تجمع نیترات در برگ‎ها و ساقه محصولات، مصرف زیاد کودهای نیتراته و همینطور استفاده در زمان نادرست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×