بهترین کود برای درخت سیب - سروش باران

بهترین کود برای درخت سیب

فهرست مطالب

بهترین کود برای درخت سیب چه کودی است؟ هنگام کوددهی به درختان سیب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ درختان سیب برای حفظ سلامتی، رشد عالی و تولید میوه‌های سالم و باکیفیت به مراقبت و توجه نیاز دارند. تامین آب مورد نیاز، هرس سالانه، مقابله با آفات و حشرات، کوددهی و… سبب می‏‌شود تا مواد مغذی مورد نیاز درختان تامین شده و میوه‌هایی خوش طعم و بدون لک تولید کنند. کودهای کشاورزی متنوعی در بازار وجود دارد، اما همه آن‏ها برای پرورش سیب مناسب نیستند و نمی‌توان از تمامی آن‌ها به عنوان بهترین کود برای درخت سیب نام برد. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی بهترین کود برای درخت سیب بپردازیم و  بررسی کنیم که چگونه می‏‌توانیم مواد مغذی مورد نیاز درخت سیب را تامین کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین کود برای درخت سیب به پیشنهاد کارشناسان سروش باران

بهترین انواع کود برای درختان سیب

مواد مغذی مورد نیاز درختان به کمک کودها تامین می‌شود. کودها از جنبه‌های متفاوتی نظیر ماهیت، نوع، عناصر سازنده و… تقسیم بندی می‌شوند. اما بطور کلی انواع کود به دو دسته تقسیم می‎شوند: ارگانیک و غیر ارگانیک. هر دو نوع کود حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مورد نیاز درختان هستند و هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند. اما هر دو به یک میزان برای درختان سیب کارایی دارند. با این حال ممکن است برخی از باغداران، یکی از این دو نوع کود را به دیگری ترجیح دهد.

کود ارگانیک

کودهای ارگانیک، طبیعی و مشتق شده از منابعی مانند بقایای حیوانات و گیاهان هستند و حاوی مواد شیمیایی یا مصنوعی نیستند. برخی از باغداران کودهای ارگانیک و طبیعی را به کودهای شیمیایی ترجیح می‎‏دهند. زیرا هم برای محیط زیست مناسب هستند و هم اینکه از هیچ مواد شیمیایی در آن‎ها استفاده نشده است. اما نکته منفی در رابطه با کودهای ارگانیک این است که کودهای ارگانیک از قیمت قابل توجهی برخوردارند.

غیر ارگانیک

کودهای مصنوعی یا غیر ارگانیک به منظور تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان، تحت شرایط خاصی، با هزینه بسیار مناسبتری نسبت به کودهای ارگانیک، تولید می‌شوند. کودهای غیر ارگانیک به اندازه کودهای طبیعی برای درختان مفید هستند. یکی از نقاط ضعف کودهای غیر ارگانیک این است است که برخی از کودهای مصنوعی، دارای محتوای نمک بالایی هستند که این نمک می‌تواند به خاک یا آبراه‎‏ها نفوذ کند و برخی از میکروارگانیسم‏های طبیعی که برای سلامت اکولوژیکی مهم و حیاتی هستند را از بین ببرد. به همین دلیل مهم است که شما از کودهای با کیفیت و دقیقا مطابق با دستورالعمل ذکر شده استفاده کنید.

بهترین کود برای درخت سیب - سروش باران

بهترین کود برای درخت سیب چیست؟

انتخاب بهترین کود برای درختان میوه تا حد زیادی به آنچه باغدار قصد انجام آن را دارد، بستگی دارد. زیرا هر کدام از کودهای کشاورزی و باغداری ویژگی‏های خاصی دارند و برای موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از کودها مواد مغذی ضروری را برای سلامت کلی درخت فراهم می‏کنند، درحالیکه برخی دیگر برای تولید شکوفه‌هایی سالم‌تر و یا تقویت رشد ریشه موثر هستند. برخی دیگر نیز ممکن است برای اصلاح کمبودهای موجود در خاک مورد استفاده قرار گیرند. برخی از مهم‎ترین و بهترین کودها برای درخت سیب عبارت است از:

نسبت NPK

هنگام خرید بهترین کود برای درخت سیب، ممکن است نظر شما به نسبت سه عددی که اغلب بر روی بسته بندی کود درج می‌‎شود، جلب شود. این نسبت سه عددی معمولاً با حروف “NPK” همراه است که نشان دهنده میزان و نسبت عناصر‎ نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) موجود در کوداست. در برخی از موارد نیز “K” مخفف پتاس (پتاسیم) و “P” مخفف فسفات (فسفر) است.

نیتروژن

 اولین ماده مغذی در نسبت NPK، نیتروژن است. نیتروژن می‏تواند رشد برگ‎های سبز و شاخه را در درختان سیب تقویت کند. البته قابل ذکر است که اگر نسبت نیتروژن به پتاسیم در خاک بالاتر از 4/1 به 1 باشد، می‏‎تواند مانع از جذب پتاسیم شود. به همین دلیل باید به مقدار درست و اصولی آن هنگام کوددهی دقت کنید. همچنین نهال‎های کوچک و درختان در حال رشد بیشتر از درختان بالغ به نیتروژن نیاز دارند.

فسفر

این ماده مغذی باعث رشد ریشه‌های قوی و سالم می‌شود که می‌تواند به استحکام درخت سیب در مناطقی با بادهای شدید کمک شایانی کند. همچنین از فسفر برای افزایش رشد و سلامت شکوفه‏ها استفاده می‌شود.

بنر تماس با ما - سروش باران

پتاسیم

پتاسیم مزایای بی‌شماری برای درختان سیب دارد. برخی از این مزایا عبارت است از:

  • افزایش سلامت کلی درخت سیب
  • افزایش مقاومت درخت در برابر دمای شدید یا خشکسالی
  • کمک به جذب حداکثری مواد مغذی توسط درختان
  • کمک به بهبود اندازه و رنگ میوه
  • محافظت از شکوفه‎های سیب در برابر سرمازدگی

کودهای حاوی کلسیم

از کودهای حاوی کلسیم می‌توان به عنوان بهترین کود برای درخت سیب نام برد. کمبود کلسیم در درختان سیب با فرورفتگی‏های نرم روی سطح سیب و خراب شدن سریع میوه‎ها در حین نگهداری و انبار آن‎ها، قابل تشخیص است.

کودهای حاوی بور

کمبود بور یکی دیگر از مشکلات رایج در درختان سیب است. از علائم کمبود بور می‌توان به قهوه‏ای رنگ چوب پنبه‏ای در داخل سیب و یا مرگ جوانه‎ها و شکوفه‌های سیب اشاره کرد. یکی از نکات کلیدی هنگام استفاده از کودهای حاوی بور این است که مقدار نیاز درختان سیب به بور بسیار کم است.

 

روش‏‎های استفاده از کودها برای درخت سیب

روش‏های متفاوتی برای کود دهی به درختان سیب وجود دارد که در اینجا قصد داریم به بررسی سه مورد از آن‏ها بپردازیم.

  • کود مایع: کود مایع مناسب‌ترین کود برای باغدارانی است که می‎خواهند درختان سیب خود را به سرعت تقویت کنند. استفاده از کودهای مایع بسیار آسان است. برای استفاده از کودهای مایع می‌تواند به سادگی آن را بر روی شاخ و برگ درخت سیب اسپری کنید. در نهایت کود اسپری شده به سرعت توسط گیاه جذب شد و تاثیر می‎گذارد.
  • گرانولها: استفاده از کودهای گرانولی یا دانه‎ای بسیار راحت است. تنها کافیست مقدار کافی از کود را بردارید و بر روی زمین (زیر تنه درختان) بپاشید. البته قابل ذکر است که برخی از کودهای گرانولی محلول در آب نیز هستند. شما می‏تواند کودهای محلول در آب را با نسبت معینی از آب مخلوط کنید و سپس آن را به‏صورت پاششی اعمال کنید. 
  • کودهای پودری و کریستاله: بیشترین مصرف کود در باغات سیب از نوع کودهای جامد و پودری می باشند که بالاترین نیاز درختان به مواد غذایی را تامین می کنند. این کودها محلول در آب بوده و علاوه بر روش مخلوط نمودن با خاک، در سیستم‌های آبیاری نیز قابل استفاده هستند؛ حتی بسیاری از این کودها را می توان از طریق محلولپاشی برگی نیز در اختیار درختان قرار داد.
بهترین کود برای درخت سیب - سروش باران
بهترین کود برای درخت سیب - سروش باران

نکات مهم نگهداری از درخت سیب

  • درختان سیب ریشه‎های گسترده‏ای دارند. در برخی از موارد، قطر ریشه‎های درخت سیب حتی می‎تواند بیش از یک و نیم برابر قطر شاخ و برگ‏‎های درخت باشد. این ریشه‎ها آب مورد نیاز درخت را جذب می‏کنند، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین می‏کنند و مواد مغذی اضافی موجود در خاک را برای سال‌های آتی ذخیره می‏کنند. بنابراین بسیار مهم است که کوددهی به ریشه درخت سیب، به درستی انجام شود.
  • درختان سیب در رابطه با نوع خاکی که در آن رشد می‌کنند چندان حساس نیستند. معمولا این درختها در خاک‏هایی که مواد مغذی مناسبی دارند و کمی بافت آن‌‌ها شنی است بهترین عملکرد را دارند.
  • یکی از نکات مهمی که هنگام نگهداری از درخت سیب باید به آن توجه داشته باشید، تعادل اسیدی / قلیایی یا سطح pH خاک است. مقیاس pH از 0 تا 14 عدد گذاری می‌شود که عدد 7 به معنای خنثی بودن آن می‏باشد. اعداد بالاتر از 7 به تدریج قلیایی‏تر هستند، در حالی که اعداد کمتر از 7 به تدریج اسیدی‏تر می‌باشند. درختان سیب در خاک‏های کمی اسیدی (از 5.8 تا 7.0) بهترین عملکرد را دارند. اما اگر pH خاک شما در این بازه نباشد، ممکن است منجر به بروز بیماری در درختان سیب، کندی رشد و یا عدم تولید میوه شود.

خرید بهترین کودهای درخت سیب از سروش باران

در این مقاله از سروش باران به بررسی بهترین کود برای درخت سیب و نکات مهم نگهداری از درخت سیب پرداختیم. شما می‎توانید برای خرید بهترین کودها با مناسب‎ترین قیمت‎ها با کارشناسان ما در سروش باران در تماس باشید.

سروش باران تولید کننده و عرضه کننده ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر  کود، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‎ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‎ترین محصولات را در کوتاه‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می‌باشد و ما همواره می‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 لغایت 17 و پنجشنبه 8:30 لغایت 13 با شماره تلفن 53857-021  تماس حاصل فرمایید. 

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس 53857-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول بهترین کود برای درخت سیب

کودها از جنبه‌های متفاوتی نظیر ماهیت، نوع، عناصر سازنده و… تقسیم بندی می‌شوند. اما بطور کلی کودها به دو دسته تقسیم می‎شوند: ارگانیک و غیر ارگانیک. هر دو نوع کود حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مورد نیاز درختان هستند و هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند. اما هر دو به یک میزان برای درختان سیب کارایی دارند. با این حال ممکن است برخی از باغداران، یکی از این دو نوع کود را به دیگری ترجیح دهد.

کود مایع، گرانول‌ها، کودهای پودری و کریستاله

×