بهترین کود برای درخت پسته - سروش باران

بهترین کود برای درخت پسته

فهرست مطالب

بهترین کود برای درخت پسته چه کودی است؟ آیا همه درختان پسته به کود نیاز دارند؟ پسته یکی از خوراکی‎های پر‏طرفدار و لذیذ است که جایگاه ویژه‎ای در سفره‎ی غذایی مردم به ویژه ایرانیان دارد. اما این خوراکی جذاب برای رسیدن به طعم خوب و کیفیت مناسب، به مراقبت‎ و نگهداری بسیاری نیاز دارد. یکی از مراحل مراقبت و نگهداری از درختان پسته، کوددهی به آن‎ها است. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی بهترین کود برای درخت پسته بپردازیم و بدانیم که چه عواملی بر روی بازده‌ای درختان پسته تاثیر گذار است. اگر ابهام و پرسشی در این زمینه دارید و برای انتخاب کود مناسب برای درختان پسته مردد هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.  

بهترین کودها برای درخت پسته به پیشنهاد کارشناسان سروش باران

بهترین کود برای درخت پسته

بطور متوسط درختان پسته برای باردهی حداقل به 4 تا 5 سال زمان احتیاج دارند. پس از گذشت این مدت و افزایش سن درخت، باردهی آن نیز بیشتر می‏‎شود. در نهایت در سن 12 تا 14 سالگی، باردهی درختان پسته کامل می‌شود و به ایده‌آل‎ترین حالت می‌رسد. درختان پسته مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می‌کنند. بنابراین، تامین مواد مغذی ضرروی در مقادیر مناسب، در تمامی این سال‌ها ضرورت دارد. علاوه بر این، عدم تامین مواد غذایی منجر به کاهش تولید، کوچک ماندن میوه‎ها، طعم نامناسب و… می‏شود. بطور کلی مواد مغذی مورد نیاز درختان و گیاهان از طریق کودهای کشاورزی و باغداری تامین می‎شود. در برخی از موارد، مواد مغذی به میزان کافی در خاک وجود دارد اما این مواد مغذی به درستی در دسترس گیاه قرار نمی‏گیرد. برخی از عواملی که بر جذب مواد مغذی توسط گیاه اثر می‏گذارند عبارتند از:

  • خشکی بیش از حد خاک
  • وقوع سیل بر روی باغ‌ها و زمین‎های کشاورزی
  • روییدن بیش از حد علف‏های هرز
  • ضعیف یا بیمار بودن ریشه‌های گیاهان و درختان
  • ماهیت و نوع خاک: شنی، آهکی، قلیایی، اسیدی و…
  • دمای خاک
بهترین کود برای درخت پسته - سروش باران

انواع کود مناسب برای درختان پسته

در اینجا قصد داریم به بررسی انواع کود مناسب برای درختان پسته بپردازیم. برخی از مواد مغذی مورد نیاز درختان پسته عبارت است از:

نیتروژن ،بهترین کود برای درخت پسته

نیتروژن یکی از مواد مغذی ضروری و مورد نیاز گیاهان به‌‎ویژه درختان پسته است. رشد و باروری درختان پسته به ‏شدت به نیتروژن وابسته است و کمبود آن، رشد و تولید محصول را محدود می‎کند. نقش اصلی نیتروژن در پسته، تولید پروتئین‏های گیاهی است. همچنین برای تشکیل اسیدهای آمینه (بلوک‏های سازنده پروتئین‏ها)، DNA و RNA گیاهان گیاهان به نیتروژن نیاز دارند.

معمولاً تشخیص کمبود نیتروژن در خاک مشکل است و بستگی زیادی به تعیین تراکم ریشه درختان پسته و نمونه‏ برداری از خاک دارد. برخی از علائم کمبود نیتروژن عبارت است از:

  • زرد شدن و رنگ پریدگی برگ‎های درخت (کمبود نیتروژن در اوایل فصل رشد)
  • برگ‏های کوچکتر از حد نرمال (کمبود نیتروژن در اواسط فصل رشد)
  • دانه‎های سبک و کوچک (کمبود نیتروژن در اواخر فصل رشد)
  • چروکیدگی برگ‏ها
  • باریک شدن شاخه‏های تازه روییده
  • کاهش تعداد دانه در هر خوشه

برای اصلاح کمبود نیتروژن در باغات پسته، می‌توان از کودهای ارگانیک و غیر ارگانیک حاوی نیتروژن استفاده کرد. کود‎های ارگانیک و دامی حاوی مقداری نیتروژن بوده و استفاده از آن‏ها می‏تواند بخشی از نیاز درختان به نیتروژن را برطرف کند. در کنار کودهای دامی استفاده از کودهای شیمیایی نیز ضروری است. زمان مناسب برای استفاده از نیتروژن در درختان پسته، از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر مرداد ماه می‌باشد. سرعت جذب نیتروژن از خاک توسط درختان در اوایل بهار آهسته است و همچنین در زمان خواب زمستانی نیز نیتروژن زیادی جذب درختان پسته نمی‏ شود، بنابراین افزودن کودهای نیتروژنی به خاک پس از برداشت، یعنی مهر و آبان ماه، اثر چندانی ندارد. به‏ طور تقریبی هر درخت پسته به 600 گرم نیتروژن نیاز دارد.

 فسفر

فسفر نقش فعال و موثری در تقسیم سلولی، ATP، تامین انرژی مورد نیاز گیاهان و ساختارهای RNA-DNA دارد. در واقع می‌توان گفت که رشد و نمو درختان پسته تا حد زیادی به فسفر بستگی دارد. از علائم کمبود فسفر در درخت پسته می‎‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد ضعیف ریشه
  • گل‏دهی ضعیف
  • تشکیل میوه بی‏‎کیفیت و ضعیف بودن خوشه
  • زرد شدن و ریزش برگ‏ها زودتر از موعد
  • تاخیر در سبز شدن جوانه‏ ها و برگ‏ها
  • تیره شدن برگ‏های پیرتر

در طولانی مدت، فسفر موجود در خاک توسط درختان مصرف می‏‎شود و باید به کمک کودهای حاوی فسفر (کودهای فسفاته) این کمبود را جبران کرد. استفاده از کودهای حاوی فسفر سبب می‌شود تا همیشه به میزان کافی فسفر در خاک موجود باشد. بطور تقریبی هر درخت پسته به 600 گرم فسفر نیاز دارند. قابل ذکر است که اگر از کود دامی یا ارگانیک استفاده می‏کنید، 300 گرم فسفر برای هر درخت کافی است.

جالب است بدانید که فسفر یکی از عناصری است که حرکت بسیار آهسته‎ای در خاک دارد و  توسط ذرات خاک تثبیت می‏شود. در نتیجه از کودهای حاوی فسفر باید در نزدیکی ریشه گیاه استفاده شود. همچنین بهتر است کودهای حاوی فسفر با سایر کودها مخلوط نشوند. در دسترس بودن فسفر موجود در خاک تا حد زیادی به pH و شرایط خاک بستگی دارد. PH کمی اسیدی تا خنثی بهترین PH برای کودهای فسفری است.

 

پتاسیم

نقش اصلی پتاسیم در گیاهان کمک به جذب آب و تسهیل باز و بسته شدن منافذ برگ است. همچنین مصرف پتاسیم در پسته باعث افزایش درصد باز شدن میوه پسته (پسته خندان) می‏شود. در صورت کمبود پتاسیم در درختان پسته، مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‏ها کاهش می‏‎یابد. همچنین پتاسیم برای افزایش رشد گیاه و جذب مواد مغذی از خاک مهم و ضروری است. برخی از علائم کمبود پتاسیم در درخت پسته عبارت است از:

  • برگ‎‏های کوچکتر از حد نرمال با حاشیه ‏های سوخته و قهوه‌‎ای
  • شاخ و برگ‌های پراکنده و پژمرده

علائم کمبود پتاسیم در درختان پسته در اوایل فصل رشد کمتر دیده می‎‏شود و این علائم با شروع تشکیل و رشد میوه ظاهر می‏شود و افزایش می‏یابد.

 کلسیم

کلسیم نقش بسیار مهمی در رشد و نمو ریشه درختان پسته دارد. زمانی که مقدار کلسیم موجود در خاک کافی نباشد، ریشه رشد زیادی نداشته و در نتیجه اندام‎های دیگر درخت (برگ، شاخه، ساقه و…) دچار مشکل می‎شوند. کمبود کلسیم در گیاهان بیشتر  بصورت کیفی می‌باشد. یعنی این کمبود در نتیجه برهم کنش با عناصر دیگر یا عدم انتقال مناسب کلسیم در گیاه ایجاد می‎‏شود. مشکل اصلی کمبود کلسیم در درختان پسته، جذب آن از طریق خاک نیست بلکه عدم انتقال آن در داخل گیاه است که در نهایت منجر به کمبود کلسیم می‌شود. برخی از علائم کمبود کلسیم در درختان پسته عبارت است از:

  • برگ‏های چروکیده و ناصاف
  • بروز عارضه لکه پوست استخوانی
  • حساسیت به آفات مکنده
بهترین کود برای درخت پسته - سروش باران
بهترین کود برای درخت پسته - سروش باران

نکات مهم در رابطه با استفاده از بهترین کود برای درخت پسته

  • به گفته کارشناسان کشاورزی، زمان طلایی کوددهی باغات پسته اواخر پاییز و اوایل زمستان است و اگر باغداران دیرتر از این زمان برای کوددهی اقدام کنند، احتمال بروز اختلالات فیزیولوژیکی مانند زرد شدن برگ پسته زیاد است.
  • یکی از نکات مهم برای کودهی باغات پسته این است که بهتر است از ریختن کود حیوانی در سطح خاک (به‏خصوص در خاک‏های رسی) اجتناب کنید. زیرا نور خورشید باعث تجزیه سریع کود و هدر رفتن آن می‏شود. همچنین وجود این کودها در سطح خاک می‏‎تواند آب و مواد مغذی بیشتری را جذب کند. در نهایت رشد ریشه درختان به سمت سطح خاک متمایل می‌شود. بنابراین خشکی تابستان و سرمای زمستان می‏تواند سلامت ریشه درختان را تهدید کند.
  • اسیدهای هیومیک فرتی وان (ترکیب اسید هیومیک با سایر کودها) برای افزایش کارایی کودها مهم هستند. زیرا استفاده از اسیدهای هیومیک فرتی وان به بهبود دسترسی به مواد مغذی در گیاهان کمک می‌کند. همچنین اختلاط (ترکیب نمودن) اسید هیومیک فرتی وان با سایر کودها می‌تواند ساختار خاک را بهبود ببخشد و PH خاک را نیز تنظیم کند.

بهترین کود برای درخت پسته؛ خرید از سروش باران

در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی بهترین کود برای درخت پسته پرداختیم. شما می‎توانید برای خرید انواع بهترین کودهای کشاورزی و باغداری با مناسب‎‌ترین قیمت با کارشناسان ما در سروش باران در تماس باشید.

سروش باران تولید کننده و عرضه کننده ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر  کود، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‎ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‎ترین محصولات را در کوتاه‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می‌باشد و ما همواره می‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 لغایت 17 و پنجشنبه‌ها از ساعت 8:30 لغایت 13 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس 53857-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول بهترین کود برای درخت پسته

به گفته کارشناسان کشاورزی، زمان طلایی کوددهی باغات پسته اواخر پاییز و اوایل زمستان است و اگر باغداران دیرتر از این زمان برای کوددهی اقدام کنند، احتمال بروز اختلالات فیزیولوژیکی مانند زرد شدن برگ پسته زیاد است.

 

اسیدهای هیومیک فرتی وان (ترکیب اسید هیومیک با سایر کودها) برای افزایش کارایی کودها مهم هستند. زیرا استفاده از اسیدهای هیومیک فرتی وان به بهبود دسترسی به مواد مغذی در گیاهان کمک می‌کند. همچنین اختلاط (ترکیب نمودن) اسید هیومیک فرتی وان با سایر کودها می‌تواند ساختار خاک را بهبود ببخشد و PH خاک را نیز تنظیم کند.

×