ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها - اختلاط هیومیک اسید - سروش باران

ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها

فهرست مطالب

اختلاط هیومیک اسید یا همان ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها چیست؟ اسید هیومیک نوعی محرک زیستی گیاهی محسوب می‎شود. در واقع محرک‎‏های زیستی، کیفیت و رشد گیاه را به‎صورت غیر مستقیم افزایش می‏دهند. هیومیک اسید به‌طور مستقیم مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین نمی‌کند، بلکه به بهبود جذب و استفاده از مواد مغذی در گیاهان کمک می‌کند. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی علت و چرایی ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها، مزایای استفاده از هیومیک اسیدها و… بپردازیم. اگر شما نیز در رابطه با اختلاط هیومیک اسید ابهام و پرسشی دارید، در ادامه‎ی این مقاله با ما همراه باشید.

هیومیک اسید چیست؟

اسید هیومیک یک ترکیب آلی است که از بقایای گیاهان، حیوانات و سلول‏‎های میکروبی با فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاص و طی مدت زمان بسیار طولانی به دست می‏آید. در واقع می‌توان گفت که اسید هیومیک، اسیدی است که از تجزیه نهایی مواد آلی ایجاد می‎شود. هیومیک اسید مولکول‌هایی با زنجیره بلند هستند. این مولکول‎ها وزن نسبتا بالایی دارند و رنگ آن‎ها نیز قهوه‎ای تیره است.

حال بهتر است به بررسی پرسش “هیومیک اسید چگونه تولید می‌شود” بپردازیم. هنگامی که گیاهان و حیوانات می‏میرند، مولکول‎های آن‎ها برای مدت طولانی در خاک باقی می‎ماند و سایر جانداران نظیر باکتری‏ها، قارچ‏ها، تک یاخته‏ها، کرم‏های خاکی و حتی حشرات از این مولکول‌ها تغذیه می‎کنند‎. پس از گذشت مدت زمان طولانی، تمام مواد پوسیده، توسط این جانداران خورده شده و طی چندین چرخه حیات، تغییر شکل می‌دهد و دوباره به طبیعت باز می‌گردد. در نهایت آنچه از این چرخه باقی می‎ماند ماده‏ای به نام هوموس است که در برابر تجزیه‌ی بیشتر مقاوم است و تجزیه نمی‎شود‏. در واقع هوموس یک اصطلاح کلی است که به ترکیبات بسیار پیچیده و پایداری اطلاق می‏شود که در برابر تجزیه بیشتر مقاوم هستند. بطور کلی هوموس از سه جزء تشکیل شده است: هیومیک اسیدها، اسیدهای فولویک و هومین. اسیدهای هیومیک و فولویک در کشاورزی بسیار ارزشمند و با اهمیت هستند زیرا آن‏ها به بهبود ساختار خاک و سهولت انتقال مواد مغذی بین خاک و گیاهان کمک بسیار زیادی می‌کنند.

انواع اختلاط هیومیک اسید

در برخی از موارد، کشاورزان برای افزایش کارآیی کودها، دو یا چند کود را با یکدیگر مخلوط می‎کنند. جالب است بدانید که در بسیاری از موارد نمی‌توان دو کود را با یکدیگر ترکیب کرد و یا از دو کود بطور همزمان استفاده کرد. زیرا نه تنها مزایایی برای گیاه شما ندارد، بلکه ممکن است باعث پوسیده شدن ریشه‎ی گیاه نیز شود. اما در رابطه با ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها، این موضوع صحت ندارد و در واقع هیومیک اسید را با بسیاری از کودها می‎توان ترکیب کرد و به نتایج شگفت انگیزی دست یافت. برخی از انواع اختلاط هیومیک اسید عبارت است از:

اختلاط هیومیک اسید و کود آهن

آهن یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است که به تولید کلروفیل و جلوگیری از کلروز آهن در گیاه کمک بسیار زیادی می‎کند. در صورت فقر و کمبود آهن گیاهان دچار کلروز می‎شوند. کلروز اصطلاحا به شرایطی گفته می‌‎شوند که گیاه کلروفیل کافی تولید نمی‎کند و در نتیجه رنگ آن زرد می‎شود. در برخی از موارد، جذب آهن موجود در خاک (و یا کود آهن) توسط گیاه ممکن نیست. زمانی که هیومیک اسید با کود آهن ترکیب می‌شود، علاوه بر اینکه تاثیر کود آهن بیشتر می‌شود، جذب آن توسط گیاهان نیز راحت‎تر می‌شود.

اختلاط هیومیک اسید با کود پتاس

یکی از مواد مغذی که گیاهان در پروسه رشد به آن نیاز مبرم دارند، پتاسیم است. پتاسیم در افزایش مقاومت ریشه گیاه تاثیر چشمگیری دارد و همچنین به بهبود کیفیت و طعم میوه نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. اختلاط هیومیک اسید با کود پتاس (کودهای کشاورزی حاوی پتاسیم) سبب می‌شود تا جذب پتاسیم توسط گیاهان آسان‏‎تر شود.

ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها - اختلاط هیومیک اسید - سروش باران

مزایای استفاده از ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها

مزایای اختلاط هیومیک اسید  بی‌شماری است. در اینجا قصد داریم به بررسی برخی از مزایا استفاده ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها بپردازیم. این مزایا عبارت است از:

افزایش جذب مواد مغذی

از مهم‎ترین مزایای اختلاط هیومیک اسید می‌توان به نحوه افزایش جذب مواد مغذی در گیاهان اشاره کرد. هیومیک اسیدها می‌توانند به طور فوق‌العاده‎ای شرایط خاک را اصلاح کنند. بدون حضور هیومیک اسید، برخی از مواد مغذی موجود در کودها به راحتی توسط گیاه قابل جذب نیست. در واقع می‌توان گفت که در این شرایط خرید کود بی‎حاصل و نتیجه است. پس ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها هم برای سلامت گیاهان مفید است و هم از نظر اقتصادی برای کشاورزان حائز اهمیت است.

کاهش سموم

از دیگر مزایای استفاده از اختلاط هیومیک اسید می‎توان به کاهش جذب سموم توسط گیاه اشاره کرد. هیومیک اسید سموم مضر را در خاک حبس می‌کند و از ورود آن‎ها به گیاه جلوگیری می‎‏کند. این مزیت به‌ویژه در محیط‌های کشاورزی امروزی که زمین‎ها سرشار از سموم مضر از جمله آفت‌کش‌ها، حشره کش‌ها و… هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. این سموم موجود در خاک کیفیت خاک را کاهش می‏‎دهند و بدون اصلاح مناسب، سلامت، کیفیت و حجم محصول را به خطر می‌اندازند. زمانی که به میزان کافی هیومیک اسید در خاک موجود باشد این مولکول‌های سمی توسط مولکول‌های هیومیک در خاک قفل می‎شوند و برخلاف مواد مغذی مفید و ضروری، توسط گیاهان جذب نمی‏شوند و در نهایت دفع می‏شوند. این فرآیند حیاتی و مهم، گیاهان را در محیط‌های کشاورزی پر چالش امروزی، سالم‌تر نگه می‌دارد.

افزایش احتباس آب

هیومیک اسیدها توانایی بسیار منحصر به فردی برای افزایش احتباس آب در خاک دارند. در دنیای امروزی و با درنظر گرفتن تغییرات مربوط به اکوسیستم‎ها، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‏کند.

بنر تماس با ما - سروش باران

نحوه استفاده از ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها

در اینجا قصد داریم به بررسی روش‎های استفاده از ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها در زمین‌های کشاورزی بپردازیم. برخی از این روش‌ها عبارت است از:

  •  اختلاط هیومیک اسید به روش آبیاری قطره‏ای

استفاده از آبیاری قطره‌ای یکی از روش‌های موثر و محبوب استفاده از اختلاط هیومیک اسید در زمین‎های کشاورزی است. کشاورزان اغلب هیومیک اسید را با آب مخلوط می‎کنند و محلول را از طریق سیستم آبیاری قطره‏ای، به خاک و گیاه می‎رسانند. مقدار اسید هیومیک مورد نیاز برای استفاده به روش آبیاری قطره‏ای به وسعت زمین کشاورزی بستگی دارد و بر طبق مساحت زمین محاسبه می‌‎شود. با استفاده از هیومیک اسید از طریق آبیاری قطره‌ای، ساختار خاک بهبود می‌یابد و رشد و کیفیت گیاه به‌طرز موثری بهبود می‎یابد. کود محلول در آب از طریق استومای روی برگ، جذب گیاه می‏شود.

ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها - اختلاط هیومیک اسید - سروش باران
ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها - اختلاط هیومیک اسید - سروش باران

ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها؛ سروش باران

در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی اختلاط هیومیک اسید یا همان ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها پرداختیم. مزایای بی‌شمار استفاده از هیومیک اسید در کنار سایر کودها، سبب می‌شود تا جایگاه ویژه‎ای در صنعت کشاورزی داشته باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت و خرید هیومیک اسید با کارشناسان ما در سروش باران در تماس باشید. 

سروش باران تولید کننده و عرضه کننده ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر کود، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‎ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‎ترین محصولات را در کوتاه‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می‌باشد و ما همواره می‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ لغایت 5 عصر و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ لغایت 12 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.  

 

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس 53857-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها

اسید هیومیک یک ترکیب آلی است که از بقایای گیاهان، حیوانات و سلول‏‎های میکروبی با فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاص و طی مدت زمان بسیار طولانی به دست می‌‏آید.

در برخی از موارد، کشاورزان برای افزایش کارآیی کودها، دو یا چند کود را با یکدیگر مخلوط می‎کنند. جالب است بدانید که در بسیاری از موارد نمی‌توان دو کود را با یکدیگر ترکیب کرد و یا از دو کود بطور همزمان استفاده کرد. زیرا نه تنها مزایایی برای گیاه شما ندارد، بلکه ممکن است باعث پوسیده شدن ریشه‎ی گیاه نیز شود. اما در رابطه با ترکیب هیومیک اسید با سایر کودها، این موضوع صحت ندارد و در واقع هیومیک اسید را با بسیاری از کودها می‎توان ترکیب کرد و به نتایج شگفت انگیزی دست یافت.

×