بذرمال چیست؟ چه مزایایی دارد و برای چه بذرهایی توصیه می‌شود؟

بذرمال یعنی مخلوط کردن و آغشته نمودن بذر با یک ماده که می‌تواند سم قارچکش و یا یک نوع کود شیمیایی یا آلی باشد.

 

بعد از کاشت بذر در خاک، جوانه‌زنی سریع و یکنواخت بسیار حائز اهمیت است. اگر خاک خیلی سرد باشد، جوانه‌زنی با تاخیر انجام شده و حتی ممکن است باعث آسیب دیدن بذر شده و نیاز به کشت مجدد آن در خاک باشد تا مزرعه یکدست داشته باشیم. آغشته کردن بذر قبل از کشت با ترکیبات‌آلی مثل “اسید هیومیک” می‌تواند فسفر در دسترس بذر را افزایش داده و باعث رشد سریع و ظهور زودهنگام ریشه شود. از این رو، ریشه رشد بهتری داشته و مواد غذایی را راحت‌تر جذب می‌کند. همچنین آغشته کردن بذر با کودهای حاوی عنصر “روی“، ظهور برگچه و جوانه‌زنی را به شدت سرعت بخشیده و مزرعه طی روزهای کمتری به شکل یکدست سبز می‌شود.

از مزایای دیگر بذرمال، حفظ بذر از شرایط استرس‌زای خاک مثل کمبود رطوبت و حمله قارچ‌های بیماری‌زای خاکی است. از بدو ورود بذر به دنیای خاک، مشکلات بی‌شماری از قبیل پوسیدگی بذر، بیماری گیاهچه و عوامل بیماری‌زا در کمین بذر هستند. بنابراین، بذرمال کردن، به نوعی ایجاد یک گارد حفاظتی برای بذر در خاک است.

تاثیرات بذرمال با اسید هیومیک و کودهای حاوی عنصر “روی” در افزایش سرعت و درصد جوانه‌زنی و یکنواختی مزرعه در بذور محصولاتی مثل گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت، یونجه و بذور سبزی و صیفی کند رشد به وفور اثبات شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×