بهترین زمان سمپاشی قارچ کش - سروش باران

بهترین زمان سمپاشی قارچ کش

فهرست مطالب

بهترین زمان سمپاشی قارچ کش چه موقع است؟ انتخاب بهترین زمان سمپاشی قارچ کش یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی برای جلوگیری از آسیب به گیاهان و درختان میوه به شمار می رود. چون سمپاشی زودهنگام یا دیرهنگام هر دو در نهایت باعث آسیب های جدی به درختان و گیاهان شده و باروری و رشد آنها را با اختلال مواجه می کند. زمان سمپاشی قارچ کش انگور، گندم، پسته و سایر درختان میوه و محصولات کشاورزی بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می گردد و نه تنها فصل، بلکه صبح یا شب بودن زمان سمپاشی آن نیز باید به طور دقیق بررسی شود. در ادامه سروش باران به طور دقیق بهترین زمان استفاده از قارچ کش ها را بررسی و نکات مهم در این زمینه را ارائه می دهد.

پارامترهای مهم تعیین زمان سمپاشی قارچ کش

قارچ کش یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در کشاورزی و باغبانی است که برای جلوگیری از رشد یا از بین بردن قارچ های روی درختان و گیاهان کاربرد دارد. این مواد اغلب روی سطح مورد نظر به صورت اسپری قرار گرفته و اصطلاحا سمپاشی انجام میشود. با توجه به نوع قارچ و درخت و گیاه مورد نظر قارچ کش ها متفاوت هستند و دستورالعمل استفاده از آنها نیز با هم فرق دارد. به همین دلیل لازم است کشاورزان در انتخاب زمان سمپاشی قارچ کش دقت زیادی داشته باشند.

در انتخاب بهترین زمان سمپاشی قارچ کش ها عوامل متعددی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 

انواع قارچ کش

یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده بهترین زمان سمپاشی قارچ کش، نوع آنها است. قارچ کش ها در حالت کلی به سه گروه تقسیم بندی میشوند که عبارتند از:

قارچ کش سیستماتیک

این نوع قارچ کش ها زمانی کاربرد دارند که قارچ روی درخت یا گیاه مورد نظر رشد کرده باشد. با سمپاشی قارچ سیستماتیک می توان آنها را از بین برد و مانع از رشد و تکثیر بیشتر آنها شد.

قارچ کش حفاظتی

قارچ کش حفاظتی نقش بازدارنده را ایفا می کنند و برای جلوگیری از رشد قارچ در درختان و محصولات کشاورزی و گیاهان استفاده میشوند. اغلب این قارچ کش ها در زمستان استفاده میشوند.

قارچ کش بیولوژیک

با توجه به اینکه بسیاری از قارچ کش ها شیمیایی هستند، می توانند در بروز برخی از بیماری ها و افت کیفیت محصولات کشاورزی و میوه ها تاثیرگذار باشند. به همین دلیل از قارچ کش های بیولوژیکی برای جلوگیری از رشد و شکل گیری قارچ در بخش های مختلف درختان و گیاهان استفاده میشود. در واقع این قارچها همان نوع حفاظتی هستند که بدون مواد شیمیایی و تنها با مواد طبیعی از رشد قارچ جلوگیری می کنند.

شرایط آب و هوایی

از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب بهترین زمان سمپاشی قارچ کش، شرایط آب و هوایی و دما است. با توجه به اینکه قارچ کش ها بر روی گیاهان سمپاشی میشوند، اگر دمای هوا بیش از اندازه زیاد باشد، تبخیر خواهند شد. علاوه براین، وزش شدید باد نیز می تواند باعث پراکنده شدن قارچ کش ها و کاهش تاثیر مثبت آنها بر روی گیاهان شود. بارش باران نیز باعث شستشوی قارچ کش ها شده و اثر آنها را به طور کامل از بین میبرد. در نتیجه بهتر است ابتدا شرایط آب و هوایی را بررسی و سپس نسبت به زمان سمپاشی قارچ کش اقدام کنید.

مساله بسیار مهم دیگری که به شدت در زمان سمپاشی قارچ کش اهمیت دارد، وارونگی هوا است. در ساعاتی از شبانه روز که سطح نزدیک به زمین سرد و بالا گرم است، وارونگی دما رخ می دهد. در این شرایط بهتر است تا حد امکان سمپاشی قارچ کش را به تعویق بیندازید. در شرایطی که وارونگی دما رخ می دهد، توصیه میشود سمپاشی در ساعات نزدیک به ظهر انجام شود تا این تفاوت دما بین دو سطح کمتر شود.

 

نوع درخت یا گیاه

بهترین زمان سمپاشی قارچ کش برای درختان میوه با گیاهان آپارتمانی و محصولات کشاورزی متفاوت است. به همین دلیل نمی توان بازه زمانی مشخصی را برای انجام اینکار ارائه داد و در هر نوع درخت و گیاه زمان متفاوت است. در هر یک از درختان و گیاهان نوع خاصی از قارچ ها رشد می کند و بر همین اساس شرایط زمانی برای سمپاشی قارچ کش فرق متفاوت خواهد بود. 

بهترین زمان سمپاشی قارچ کش - سروش باران
بهترین زمان سمپاشی قارچ کش - سروش باران

زمان استفاده از قارچ کش در درختان میوه

درختان میوه با توجه به نوع آنها در معرض ابتلا به بیماری های قارچی مختلفی هستند و بر همین اساس نوع قارچ کشی که استفاده میشود متفاوت است. برای انتخاب بهترین زمان سمپاشی قارچ کش در درختان میوه ابتدا باید بررسی شود که چه نوع درختی است؟ چون زمان سمپاشی درخت سیب با بادام و گیلاس و گردو و غیره فرق دارد. در حالت کلی بهتر است اواخر زمستان و قبل از اینکه درخت جوانه بزند یک مرتبه قارچ کش اسپری شود. سپس در اوایل بهار نیز چندین مرتبه با توجه به نوع قارچ کش سمپاشی انجام میشود.

بر اساس نوع میوه، زمان سمپاشی قارچ کش در چند درخت را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

زمان استفاده از قارچ کش انگور

یکی از رایج ترین بیماری های قارچی در درخت انگور، سفیدک پودری است که به شدت در رشد درخت تاثیرگذار است. بهترین زمان برای سمپاشی قارچ کش برای جلوگیری از رشد این سفیدک ها اواخر پاییز است. با سمپاشی قارچ کش در این زمان مانع از زمستان گذری قارچ خواهید شد.

زمان سمپاشی قارچ کش درخت پسته

بهترین زمان سمپاشی قارچ کش درخت پسته به نوع قارچ و بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال اگر درخت پسته دچار بیماری گموز و سرخشکیدگی شده است، نیاز به سمپاشی با قارچ کش های مسی دارد. این نوع قارچ کش بهتر است زمانی سمپاشی شوند که حدود 70 درصد از برگ درختان ریخته باشد. اواخر پاییز یکی از بهترین زمان ها برای سمپاشی این نوع قارچ کش است. علاوه براین، اواخر اسفند و قبل از جوانه زدن درخت نیز می توان از این قارچ کش استفاده کرد.

فوزتیل آلومینیوم یکی از پرکاربردترین انواع قارچ کش سیستمیک است که برای از بین بردن قارچ های رشد یافته در پسته استفاده میشود. این نوع قارچ کش در اواسط بهار و فصل اردیبهشت سمپاشی میشود.

زمان استفاده از قارچ کش درخت زردآلو

درخت زردآلو یکی از حساس ترین انواع درخت میوه است که به شدت مستعد رشد قارچ می باشد.  برای جلوگیری از رشد قارچ بهتر است قبل از جوانه زدن درخت یعنی در اواخر اسفند سمپاشی قارچ کش برای آنها انجام شود. علاوه براین، بهتر است اوایل بهار و زمانی که جوانه ها رشد می کنند، قارچ کش های مسی را برای از بین بردن قارچ های رشد یافته روی درخت استفاده کنید.

قارچ کش های سیستمیک در صورت شیوع بیماری قارچی در درخت زردآلو در فصل رشد نیز قابل استفاده هستند. با توجه به نوع قارچ و قارچ کش زمان و نحوه اسپری آن تعیین می گردد.

زمان استفاده از قارچ کش گندم

در محصولات کشاورزی نیز مانند درختان آلودگی به قارچ قابل مشاهده است که باعث کاهش مقدار محصول میشود. تغییر رنگ برگ خوشه های گندم و بیماری لکه خرمایی یکی از نشانه های رشد قارچ در این محصولات به شمار می رود. در صورت مشاهده این قبیل نشانه ها، بهترین زمان برای سمپاشی قارچ کش در گندم، قبل از ظهور برگ زیر خوشه یا همان برگ پرچم است.

بنر تماس با ما - سروش باران

زمان استفاده از قارچ کش در گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به دلیل وجود نم و رطوبت زیاد و گرم بودن محیط داخل ساختمان شرایط ایده آلی برای ابتلا به بیماری های قارچی دارند. یکی از نکات بسیار مهم برای انتخاب بهترین زمان سمپاشی قارچ کش گیاهان آپارتمانی، مرحله رشد گیاه است. آیا گیاه مورد نظر در مرحله گل دهی است؟ در این شرایط بهتر است تا حد امکان سمپاشی را به تعویق بیندازید. در این شرایط برای جلوگیری از ابتلای سایر گیاهان، گیاه بیمار را از آنها جدا کنید و بعد از اتمام گلدهی یا میوه دهی سمپاشی را انجام دهید.

برای تاثیر بیشتر قارچ کش ها، بهترین زمان شبانه روز برای استفاده از آنها صبح است. قبل از طلوع آفتاب اگر قارچ کش را روی برگ درختان اسپری کنید، بهتر در بافت آن نفوذ کرده و قارچ را از بین میبرد. تابش مستقیم نور خورشید و گرم بودن هوا باعث آسیب های جدی به گیاهان بعد از سمپاشی میشود.

بهترین زمان سمپاشی قارچ کش - سروش باران
بهترین زمان سمپاشی قارچ کش - سروش باران

خرید قارچ کش و بهترین زمان سمپاشی قارچ کش در سروش باران

درختان، محصولات کشاورزی و گیاهان نسبت به بیماری های مختلف و رشد قارچ ها بسیار حساس بوده و دچار آسیب های جدی میشوند. به همین دلیل کشاورزی و باغبانی نیاز به به برنامه ریزی دقیق داشته و در بهترین زمان باید انواع قارچ کش و آفت کش را برای آنها استفاده کرد. سروش باران یکی از مراکز شناخته شده برای خرید قارچ کش عمده و جزئی متعلق به برندهای مختلف است. این مجموعه انواع قارچ کش اصل و باکیفیت را با قیمت مناسب ارائه داده و به سراسر ایران ارسال می کند.  این محصولات همگی اصل بوده و سلامت محصولات کشاورزی را تضمین می کند. علاوه براین، کارشناسان سروش باران آماده ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید قارچ کش مناسب و تعیین بهترین زمان سمپاشی قارچ کش هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس 53857-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول بهترین زمان سمپاشی قارچ کش

در انتخاب بهترین زمان سمپاشی قارچ کش ها عوامل متعددی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

انواع قارچ کش، شرایط آب و هوایی، نوع درخت یا گیاه و …

 

یکی از رایج ترین بیماری های قارچی در درخت انگور، سفیدک پودری است که به شدت در رشد درخت تاثیرگذار است. بهترین زمان برای سمپاشی قارچ کش برای جلوگیری از رشد این سفیدک ها اواخر پاییز است. با سمپاشی قارچ کش در این زمان مانع از زمستان گذری قارچ خواهید شد.

×