* زمان محلولپاشی

بدترین زمان انجام محلولپاشی، زمانی است که رطوبت خاک کم بوده و از آخرین دور آبیاری زمان طولانی سپری شده باشد و به اصطلاح، گیاه یا درخت تشنه باشد. در این حالت، انجام محلولپاشی حتی تاثیر منفی و تنش‌زا نیز خواهد داشت.

بهترین زمان محلولپاشی، ساعاتی قبل  از انجام آبیاری و یا ایده‌آل‌ترین حالت، روز بعد از انجام آبیاری است؛ یعنی زمانی که روزنه‌ها بازتر بوده و برگ‌ها شاداب‌تر و آماده جذب مواد‌غذایی هستند.

هرگز محلولپاشی را در ساعات گرم و آفتابی روز انجام ندهید. چرا که در این حالت جذب از طریق برگ به علت بسته بودن روزنه‌ها حداقل بوده، تلفات مواد مصرفی از طریق تبخیر قابل توجه بوده و همینطور امکان تجمع مواد محلول در سطح برگ‌ها و بروز گیاه‌سوزی بالا می‌رود.

بهترین زمان، صبح زود یا قبل از طلوع آفتاب در شرایط آب و هوای خنک و زمان دوم، هنگام غروب آفتاب خواهد بود.

* کمیت محلولپاشی

محلولپاشی را بر اساس مقادیر توصیه شده کود و سم انجام دهید. مقدار درج شده بر روی بسته‌بندی کود و سم بر اساس آزمایشات انجام شده و نظریه کارشناسان متخصص ارائه شده است.

* کیفیت محلولپاشی

مقدار آب مصرفی در محلولپاشی بر اساس نوع محصول و سطح سبزی که دارد، متغیر است. به گونه‌ای محلولپاشی کنید که تمام سطح برگ آغشته به مواد مصرفی گردد. از سمپاش‌هایی که قطرات را به شکل درشت پخش می‌کنند، هرگز استفاده نکنید؛ چون اولا مقدار سم و کود مصرفی را به شدت افزایش می‌دهند، ثانیا با تجمع مواد در یک نقطه از برگ، امکان گیاه‌سوزی بسیار بالا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×