فروت‌ست در انگور

یکی از اساسی‌ترین مراحل تشکیل میوه در محصولات کشاورزی که نقش مهمی در میزان باروری و عملکرد اقتصادی دارد، مرحله گل انگیزی است. گل انگیزی به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن پیام تشکیل گل از برگ به جوانه‌ها ارسال می‌شود. عوامل متعددی بر موفقیت در ارسال این پیام دخیل هستند که از مهمترین آنها شرایط تغذیه‌ای گیاه است. بنابراین، آگاهی باغدار از زمان دقیق یا تقریبی این مرحله، در تولید قابل قبول و اقتصادی محصول تاثیر بسزایی خواهد داشت.

توجه داشته باشیم، زمان گل‌انگیزی در هر کدام از درختان و درختچه‌های میوه متفاوت است و اشتباه رایجی که توسط کشاورزان و بعضا کارشناسان کشاورزی رخ می‌دهد، این است که زمان محلول‌پاشی فروت‌ست که در جهت تحریک و تقویت گل‌انگیزی انجام می‌گیرد را برای محصولات مختلف، مشترک در نظر می‌گیرند و با برآورده نشدن انتظارات از مصرف کود مورد نظر، مشکل را از ضعف کود مصرفی می‌دانند. هر چند، مصرف کودهای فروت‌ست در طول فصل رشد و یا حتی با در نظر گرفتن زمان مشترک گل‌انگیزی برای درختان میوه، تاثیر مثبت خود را خواهد داشت، اما درصد تاثیر آن بستگی به زمان درست مصرف آن دارد و به نوعی استفاده در زمان نامناسب منجر به هدر رفت سرمایه در ازای تاثیر ناچیز خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، دوره گل‌انگیزی در انگور، بسته به رقم و شرایط آب و هوایی، طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد صورت می‌گیرد. یعنی به شکل دقیق‌تر، بعد از باز شدن برگ‌ها و جوانه‌های گل. اما این زمان به آن معنی نیست که محلولپاشی فروت‌ست باید در همین زمان انجام گیرد. چرا که مواد غذایی مورد نیاز برای تقویت گل انگیزی، باید قبل از شروع این دوره در اختیار درختچه مو قرار گیرد تا عمل جذب، انتقال و وارد شدن در چرخه فیزیولوژیکی گیاه سریع‌تر انجام شود و درختچه انگور بتواند در زمان نیاز از آن استفاده نماید. بنابراین، زمان مناسب و ایده‌آل محلولپاشی فروت‌ست در انگور را می‌توان یک هفته قبل از باز شدن جوانه‌های گل دانست. به یاد داشته باشید این مرحله محلولپاشی، علاوه‌بر تقویت گلدهی سال جاری، تشکیل گل برای سال بعد را نیز افزایش می‌دهد. عناصر روی، بور و ازت که سه رکن اصلی ترکیب فروت‌ست را تشکیل می‌دهند، در طول دوره رشد نیز مورد نیاز درختچه‌های انگور هستند و عدم تامین این عناصر در طول فصل، منجر به ریزی حبه‌ها و کچلی خوشه‌ها خواهد شد.

موبورسین، ترکیب مخصوص فروت‌ست حاوی عناصر کلیدی روی، بور و مولیبدن است که می‌توانید برای تقویت گلدهی و افزایش باروری محصول در تمامی باغات میوه، بخصوص باغات انگور با نسبت 0.7 کیلوگرم در هزار لیتر آب به شکل محلولپاشی مصرف نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×