توصیه به باغداران انار

با نظر به آغاز ایام برداشت انار به‌خصوص در مناطق جنوبی کشور، لازم بر آن است تا باغداران عزیز به چند نکته کلیدی بعد از برداشت میوه توجه ویژه داشته باشند:

 

* سرمای زودرس پاییزه

متاسفانه هر ساله شاهد خسارت شدید باغات انار در اثر سرمازدگی‌های پاییزه و زمستانه هستیم. سرمایی که طی پاییز و زمستان باعث وارد آمدن شوک شدید به درختان انار می‌شود، تاثیر خود را در اوایل فصل جدید (بهار) به صورت زرد خشک شدن و سبز خشک شدن درختان نشان می‌دهد. بنابراین قبل از وقوع چنین پیشامدهایی، باید درختان انار را برای رویارویی با سرما و هر عامل تنش‌زا آماده نمود. تغذیه درخت در طول فصل و حتی بعد از برداشت میوه، تاثیر مستقیم و ویژه‌ای بر افزایش تحمل بافت داخلی و بیرونی درخت بر عوامل تنش‌زا دارد.

باغدارن عزیز باید بلافاصله بعد از برداشت کامل میوه‌ها، اقدام به مصرف ترکیبات ضد تنش از جمله اسیدهای آمینه و عصاره‌های جلبک‌دریایی به شکل محلولپاشی و در اولویت دوم به صورت خاکی نمایند. این ترکیبات به مانند واکسن عمل نموده و با تحریک سیستم دفاعی درخت، آن را جهت مقابله با سرمای پاییزه و زمستانه آماده می‌کند.

* حفظ و تقویت جوانه‌ها برای سال آینده

مصرف ترکیبات فروت‌ست حاوی عناصر روی، بر و ازت بعد از برداشت میوه و ذخیره آن در پیکره درخت، علاوه‌بر تغلیظ شیره گیاهی و ایجاد تحمل به سرما، تاثیر قابل توجهی در حفظ و تقویت جوانه‌های بارده برای شروع فصل جدید خواهد داشت. باید توجه داشت محلولپاشی فروت‌ست دو مرحله‌ای بوده و همین ترکیبات مصرف شده بعد از برداشت، در اوایل فصل نیز باید به شکل محلولپاشی مصرف شوند.

سرمای زودرس پاییزه :

محلولپاشی اسید آمینه میکروفرت (ضد تنش دمایی، محصول SICIT2000 ایتالیا)

حفظ و تقویت جوانه‌ها برای سال آینده:

محلولپاشی میکروفرت + موبورسین (ویژه فروت‌ست، محصول KARE TARIM ترکیه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×