منشعب شدن چغندر ‌قند در خاک

ایران یکی از شش کشور جهان محسوب می‌شود که از نظر شرایط اقلیمی و مختصات جغرافیایی، شرایط کشت و تولید چغندر قند را دارا است. با توجه به شرایط آب و هوایی موجود در کشور، این محصول صنعتی را می‌توان به دو شکل بهاره (در مناطق معتدل سرد) و پاییزه (در مناطق گرمسیر و معتدل گرم) کشت نمود.

یکی از مهمترین خصوصیات کیفی چغندرقند تولید شده، عیار قند آن است که در فرآوری و تولید شکر و قند، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، هر عامل یا عواملی که در سطح مزرعه بر این ویژگی تاثیرگذار است، باید کنترل شود.

دسترسی ریشه به عناصر غذایی در خاک و حجم‌گیری مناسب آن بسیار مهم است و ریشه‌ای که نتواند مواد غذایی را به مقدار کافی دریافت کند، قطعا از محتوای قند کمتری برخوردار خواهد بود.

اندازه نهایی محصولات غده‌ای تحت تاثیر بسیاری از عوامل مرتبط با خاک است که از جمله آنها می‌توان به میزان دسترسی ریشه به مواد‌غذایی و همچنین خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک اطراف ریشه اشاره داشت. نقش خصوصیات خاک در عملکرد نهایی محصول بسیار پر رنگ بوده و در این بین، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، تکمیل‌کننده یکدیگر بوده و ضعف در هر یک، نتیجه پایانی را متاثر می‌سازد. یکی از خصوصیاتی که بر عملکرد کل و همچنین عیار قند محصول تاثیر منفی می‌گذارد، مسئله چند شاخه‌ای شدن ریشه چغندرقند است. در ادامه دلایل کاهش رشد ریشه و چند شاخه‌ای شدن آن را بررسی خواهیم کرد.

چهار دلیل اصلی چند شاخه‌ای شدن چغندر قند در خاک را می‌توان اینگونه مطرح نمود:

– کمبود مواد‌غذایی در خاک از جمله پتاسیم

– مصرف کودهای ازته در انتهای فصل

– کمبود مواد آلی و سفت بودن خاک اطراف ریشه

– بذر نامرغوب

 از عناصر بسیار تاثیرگذار بر تولید قند در چغندر، پتاسیم است که عدم تامین مناسب آن، بر عملکرد کمی و کیفی نهایی بسیار تاثیرگذار است. همچنین، با توجه به اینکه این محصول، از گیاهان بور دوست محسوب می‌شود، تغذیه با منبع مناسبی از بور می‌تواند در حصول نتیجه رضایت بخش، نقش پر رنگی داشته باشد.

با وجود این تفاسیر، باید توجه داشت که در صورت سفت بودن خاک اطراف ریشه، حتی با وجود تامین پتاسیم کافی برای افزایش اندازه‌غده، ریشه چغندرقند فضای کافی در خاک برای رشد نداشته و غده برای رشد در جهات مختلف در خاک تلاش کرده و در نهایت چند شاخه‌ای می‌شود. بنابراین برای کنترل این مشکل، باید مواد آلی خاک را بهبود بخشید تا فضای اطراف ریشه نرم شده و غده بدون هیج مشکلی به رشد طبیعی خود ادامه دهد. هیومین‌بست‌85، با بهبود مواد آلی خاک و همچنین تامین پتاسیم، موجب افزایش اندازه غده چغندرقند شده و با حفظ و بهبود عیار قند، از چند شاخه‌ای شدن آن جلوگیری می‌نماید.

به منظور تامین بور مورد نیاز چغندرقند می‌توانید از یک ترکیب ریزمغذی بی‌رقیب مثل موبورسین استفاده کنید.

    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×