زمان سمپاشی درخت سیب

مراحل سمپاشی درخت سیب

در ابتدا بایستی اشاره کرد که برای بدست آوردن بیشترین محصول در زمان سمپاشی درخت سیب، شناسایی نقاط قوت و ضعف محصول و همچنین بهره‌ مندی از علم کشاورزی، امری گریز ناپذیر و لازمه یک کشاورزی موفق می باشد. سیب یکی از پرطرفدار‌ترین و محبوب ترین میوه ‌های موجود در جهان می باشد؛ که تنوع بالا و طعم بسیار لذیذی دارد. علی رغم هرس، عمل آبیاری، کوددهی و سمپاشی، بخشی ضروری و مهم در نگهداری و پرورش این محصول ارزشمند می باشد. مشاوران سروش باران، بدون هیچگونه چشم داشت و دریافت هزینه ‌ای و به صورت کاملاً رایگان، به دنبال ارائه مشاوره تخصصی و کمک به کشاورزان هستند؛ تا بتوانند با کمترین هزینه ممکن، از درختان باغ سیب خود نگهداری و مراقبت کنند. یکی از روتین ‌های مراقبتی که در زمان سمپاشی درخت سیب بسیار مهم بوده، برنامه دقیق و طلایی جهت سمپاشی باغات سیب می باشد. در ادامه این مقاله از مجله سروش باران با ما همراه ما باشید تا اطلاعات کافی و لازم را به شما بدهیم.

زمان سمپاشی درخت سیب در سروش باران
زمان سمپاشی درخت سیب
فهرست مطالب
مراحل سمپاشی درخت سیب در فروشگاه سروش باران

انواع نهال درخت سیب متناسب با آب و هوای مکان های مختلف کشور

امروزه با روی کار آمدن نهالستان‌ های مجوزدار، انواع نهال سیب مناطق گرمسیری و سردسیری بومی و وارداتی عرضه می‌ شوند؛ که این نهال ها با مناطق مختلف کشور سازگاری بسیار بالایی دارند. همینطور ژنوتیپ آنها به گونه ‌ای است که سیستم دفاعی بسیار قوی در برابر آفات و بیماری ‌های قارچی و باکتریایی دارند. البته همواره به یاد داشته باشید که سمپاشی باغات سیب، تنها یک قسمت از روتین مراقبت و نگهداری از این درختان می باشد.
برای اینکه بتوانید یک برنامه دقیق و علمی برای سمپاشی باغ های سیبتان بدست بیاورید؛ بایستی با توجه به اکوسیستم منطقه تان، زمان دقیق خواب و همچنین زمان دقیق رشد درختانتان را بررسی کنید.

تماس با کارشناس فروش: 02153857

چون که آفات و عوامل بیماری درخت سیب، کاملاً همزمان با بیدار شدن درخت سیب، فعالیت خود را آغاز می کنند و با آغاز فصل زمستان و سرما، به خواب زمستانی فرو رفته و به صورت خاکزی عمر خود را سپری می ‌کنند.

مفاهیم و اصطلاحات رایج در زمان سمپاشی درخت سیب

برای انجام یک سمپاشی موفق، باید با بعضی از اصطلاحات رایج و پرکاربرد در سمپاشی آشنا شویم:

  • فصل رشد (زمان شکفتن جوانه)
  • فصل خواب (اواخر زمستان/ اوایل بهار، پیش از شکفتن جوانه)
  • فصل رشد – پس از شکوفه (پس از ریزش گلبرگ)

بیماری ها و آفات مختلفی که در زمان سمپاشی درخت سیب وجود دارند

در زمان سمپاشی درخت سیب، عوامل بیماری ‌زای بسیاری در درختان سیب وجود دارند. برخی از مشکلات مربوط به درختان سیب، با سمپاشی به ‌موقع و صحیح از بین می ‌رود. همچنین اگر کوددهی زمستانه درختان سیب خود را به درستی انجام داده باشید؛ تا حد زیادی درختان شما نسبت به بیماری‌ ها و آفات، در فصل رشد مقاوم تر خواهند شد و کمتر به سمپاشی نیاز پیدا خواهند کرد. همچنین شما می توانید پس از شناسایی این موارد و مشورت با کارشناس سروش باران، دست ‌به ‌کار شده و درختانتان را از شر آفات و عوامل بیماری ‌زا نجات دهید. توجه کنید که بسیاری از آفات نیز توسط مبارزه بیولوژیکی، قابل کنترل می باشند.

مراحل سمپاشی درخت سیب

برخی از سمپاشی ‌ها با توجه به منطقه، برای تمامی باغ های سیب یکسان می باشد. کارشناسان گیاهپزشکی آفت و عوامل بیماریزایی که در یک منطقه شیوع پیدا کرده است را شناسایی کرده؛ و سپس یک دوره سمپاشی برای آنها در نظر می گیرند، تا کشاورزان از آن پیروی نموده و طبق این برنامه ریزی، از آفت‌ زدگی درختان سیب خود جلوگیری کنند.
مهمترین مراحل سمپاشی درخت سیب شامل مراحل ذیل می باشد:

مرحله اول: مرحله اول در فصل خواب می باشد؛ این بازه زمانی معمولاً در اواخر زمستان و یا در اوایل بهار است. در این مرحله زودرس یا دیررس بودن بهارِ منطقه باید مشخص شود. ولی پیش از جوانه زدن شکوفه ها، سمپاشی درخت یا استریل خاک را انجام می ‌دهند.

مرحله دوم: همزمان با شکفتن جوانه ها مرحله اول فصل رشد و مرحله بعدی فصل رشد بعد از ریزش گلبرگ ‌های شکوفه در نظر‌ گرفته می شود.

مرحله سوم: در این دوره میوه فندقی می شود؛ این مرحله با توجه به جثه میوه مشخص می ‌شود؛ هنگامی که تقسیمات سلولی انجام شد و میوه به مرحله فندقی رسید، یکی از دوره های دیگر سمپاشی را انجام می ‌دهند.

البته توجه داشته باشید که اکثر مهندسین کشاورزی توصیه می ‌کنند تا کشاورزان باغ های خود را در فصل زمستان به صورت چالکود، تغذیه کنند. تغذیه کردن درختان سیب در فصل زمستان موجب می ‌شود سیستم دفاعی آنها در فصل بهار قوی ‌تر عمل کرده و نیاز باغدار را به نهاده‌ ها و سموم کاهش دهد.
پیش از استفاده از هرگونه سموم و آفت کش سعی کنید دستورالعمل آن را به طور کامل یاد گرفته و سپس استفاده کنید؛ البته به این نکته هم توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هیچگونه ماده شیمیایی را با یکدیگر مخلوط نکنید، مگر اینکه مجوز آن روی بسته شیمیایی ثبت شده باشد.

بهترین زمان سمپاشی درخت سیب

به ‌طور کلی، بهترین زمان سمپاشی درخت سیب بستگی به این دارد که درخت شما با چه آفات و بیماری ‌هایی دست ‌به ‌گریبان است:

  • اگر آفاتی همچون کنه، شانکر سیتوسپورایی و سایر حشرات سلامت درختانتان را تهدید می ‌کنند، بهترین زمان سمپاشی اسفند ماه می باشد.
  • اگر هدفتان پیشگیری از بروز بیماری ‌هایی همچون لکه سیاه است، فروردین ماه بهترین زمان سمپاشی درخت سیب می باشد. در این حالت، بایستی در شرایط تورم جوانه تا پیش از گل‌ دهی و پس از ریزش دو سوم گلبرگ ‌ها (ده روز بعد از سمپاشی دوم)، درخت را سمپاشی کنید. همچنین لازم به ذکر است که در صورت بارندگی زیاد، تکرار سمپاشی با قارچ ‌کش ‌ها در فاصله ۱۰ روز ضروری می باشد.
  • برای مصون نگه ‌داشتن و در امان نگه داشتن درخت از آفاتی همچون کرم سیب و پروانه مینوز، بهتر است درخت را در خرداد ماه هم سمپاشی کنید.

در زمان سمپاشی درخت سیب از چه سمومی می توان استفاده نمود؟

انواع سمومی که در مراحل سمپاشی درخت سیب می توان استفاده نمود شامل روغن امولسیون، سم مخصوص کنه درخت سیب، صابون محلول پاشی، اسپری قارچ کش و … می باشد؛ که در ادامه به طور کامل تر هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از روغن امولسیون در زمان سمپاشی درخت سیب

انواع آفات مخربی که محصولات بسیاری را تهدید کرده و بر کیفیت میوه های تولیدی آن ها تأثیر منفی می گذارند، شامل شپشک، مگس سفید، پسیل، شته و کنه می شود. انواع بیماری های باکتریایی مختلف هم شامل سفیدک پودری، لکه سیاه، کپک دودی و سایر بیماری های قارچی می شود.
اینها عواملی هستند که محصول سالیانه درختان سیب را تحت تاثیر قرار داده و کمیت و کیفیت میوه سیب را کاهش می دهند. روغن های امولسیون شده جهت پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت این بیماری ها و آفات، بسیار پرکاربرد و جوابگو هستند؛ اما چندین نکته وجود دارد که در هنگام استفاده از این روغن باید در نظر داشته باشید:
بهترین زمان استفاده از روغن امولسیون، قبل و پس از شکوفه دادن درختان است؛ چراکه در این زمان لاروها از پوسته خود خارج و سیستم دفاعی خود را از دست داده اند؛ و با سمپاشی براحتی از بین می روند. پیش از شکسته شدن پوسته ها، محلول سمپاشی را اسپری نکنید؛ چون که پوسته آنها جلوی اثرات سموم و آفت کش ها را می گیرد.

مراحل سمپاشی درخت سیب در فروشگاه سروش باران

زمانی که درخت خشک است و یا دمای هوا بالا است، از این سم استفاده نکنید.
مقدار و میزان حساسیت درخت سیب به این سم، بر اساس نوع آن مشخص می شود.
هنگامی که دما زیر صفر است، به هیچ عنوان عمل سمپاشی را انجام ندهید.

استفاده از سم مخصوص کنه درخت سیب در زمان سمپاشی درخت سیب

کنه ها یکی از مضرترین آفات برای باغ های سیب می باشند، آفت کش های کنه نه تنها قادر هستند به طور موثر این آفت را از بین ببرند، بلکه قادرند تمامی آفات ذکر شده در عنوان قبلی را نیز از بین ببرند.
نکات اساسی در رابطه با استفاده از این سم در زمان سمپاشی درخت سیب به شرح زیر می باشد:

  • معمولاً در مرحله تقسیم سلولی میوه و بعد از ریزش گل ها، از این سم استفاده می کنند.
  • اولین دوره و مرحله سمپاشی خود را زمانی که برای اولین بار متوجه وجود این آفات در باغ سیب خود شدید شروع کنید؛ و هر هفت روز یکبار، سمپاشی را تا از بین بردن کامل آنها ادامه دهید.
  • همیشه پیش از استفاده از این سم، با یک مشاور گیاه شناسی و مهندس کشاورزی مشورت کنید.

استفاده از صابون محلول پاشی در زمان سمپاشی درخت سیب

از دیگر سمومی که در موارد بالا و همچنین کنه های عنکبوتی و فلس های نرم در زمان مپاشی درخت سیب می توان استفاده کرد، صابون های محلول پاشی می باشند. از آنجایی که این سموم آنچنان حالت شیمیایی ندارند و به درختان سیب آسیبی نمی رسانند؛ می توانید روتین معمول صابون محلول پاشی خود را که یکبار در هفته، تا زمان برداشت محصول می باشد را انجام دهید.

استفاده از اسپری قارچ کش در زمان سمپاشی درخت سیب

البته درختان سیب همواره از آفات و بیماری ها رنج نمی برند؛ برخی از عوامل قارچی وجود دارند که می توانند موجب بیماری در درختان سیب شده و در دراز مدت منجر به مرگ تدریجی آنها شوند. اسپری قارچ کش می تواند بیماری هایی همچون زنگ سیب، پوسیدگی ریشه، لکه سیاه و بوتریتیس را از بین برده و کنترل کند.

استفاده از اسپری ‌های ترکیبی برای آفات و بیماری ‌ها در زمان سمپاشی درخت سیب

در صورتی ‌که آفاتی همچون کنه‌ عنکبوتی، سوسک، مگس سفید، شپشک ‌های آرد آلود، شته، کرم ‌های سرخرطومی، کرم ‌های شبکه‌ ای، کرم ‌های کلم، جیرجیرک، مورچه، کک و… را روی درخت مشاهده کردید، می ‌توانید از این اسپری‌ ها استفاده کنید.
اسپری‌ های ترکیبی همچنین بیماری ‌هایی همچون کپک پودری، لکه سیاه، کپک، لکه قهوه‌ ای، کپک برفی، لکه برگ، آنتراکنوز، بوتریتیس، سوختگی سرشاخه و نوک را هم برطرف می ‌کنند. هنگام استفاده از این اسپری‌ ها، فصل رشد و پس از شکوفه‌ زدن درخت است و با استفاده از آنها می‌ توانید هر هفته و یا هر دوهفته یکبار درختانتان را سمپاشی کنید. همچنین این اسپری‌ ها تا روز برداشت قابل استفاده هستند.

اهمیت زمان سمپاشی درخت سیب در فصل زمستان

سمپاشی درخت سیب در فصل زمستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در فصل سرما بیماری ‌‌ها و آفات مختلفی که ممکن است در درختان سیب وجود داشته باشند، به خواب عمیق فرو رفته و منتظر شروع فصل بهار هستند تا به سرعت گسترش یابند.
با انجام سمپاشی در این فصل، می ‌‌توان این آفات و بیماری ‌‌ها را کنترل نموده و از خسارت‌‌ های جدی به درختان سیب جلوگیری نمود.
این روش به بهبود عملکرد درختان و همچنین تولید محصول با کیفیت و بدون نقص کمک می ‌‌کند. از آنجایی که سمپاشی زمستانه، به کاهش استفاده از محصولات شیمیایی در فصل بهار منجر می ‌شود، به حفظ محیط زیست و همینطور کاهش اثرات منفی این مواد بر روی طبیعت نیز کمک می ‌کند. این اقدام اساسی جهت حفظ سلامت درختان سیب و ارتقاء بهر‌ه‌ وری باغبانی و کشاورزی در درازمدت به حساب می ‌آید.

تماس با کارشناس فروش: 02153857

نکات مهم در رابطه با سمپاشی درخت سیب

  • حتماً بعد از پایان سمپاشی، سمپاش را به دقت تمیز کرده و در محلی ایمن و خشک نگهداري کنید. همواره سعي کنيد از وسایل ایمنی مخصوص در زمان سمپاشی استفاده کنید و از تماس و برخورد مواد شیمیایی با پوست و چشمانتان جلوگیری کنید.
  • به درختان سیب در دوران سرما کمک کنید تا دچار سرمازدگی نشوند. برگ‌ های خشک را از درختان بردارید و محیط پیرامون آن ‌ها را تمیز نگه دارید. همچنین مراقبت از خاک و ارتقاء کیفیت آن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس از سمپاشي، اعمال کود و آبیاری مناسب نیز از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار می باشد.
  • حتماً از وسایل ایمنی مخصوص همچون لباس‌ های مناسب، عینک محافظ، ماسک و دستکش‌ استفاده کنید؛ تا از تماس مواد شیمیایی با پوست و چشمانتان جلوگیری به عمل بیاید.

خرید انواع سموم مورد نیاز برای سمپاشی درخت سیب از سروش باران

باغات سیب مستعد ابتلا به انواع عوامل باکتریایی، آفات و بیماری ها شناخته شده اند و کشاورزان با درک علائم اولیه آن، می توانند تا حد زیادی از باغ های سیب خود مراقبت کنند. همواره برای تقویت سیستم دفاعی این درختان، آنها را کوددهی کنید. مرحله دوم، انجام روتین سمپاشی ساده برای هر باغ می باشد. مرحله سوم، آبیاری باغ سیب است. البته توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد و خشکسالی طولانی، می تواند منجر به آفات زدگی باغ شود.
با وجود بکار بردن تدابیر احتیاطی، اگر باغ شما آلوده شد؛ حتماً با یک مهندس کشاورزی تماس بگیرید و اجازه دهید سمپاشی را به طور اصولی و کامل به شما آموزش دهد. شما عزیزان برای انجام این کار می توانید مستقیماً با کارشناسان بخش پاسخگویی سروش باران از طریق شماره تلفن 02153857 تماس بگیرید و وضعیت و مشکلات باغ خود را با ما در میان بگذارید.
همچنین این مجموعه انواع مختلف سموم برای سمپاشی درخت سیب را بفروش می رساند و می توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما و یا از طریق بخش فروش وبسایت سروش باران، از قیمت آنها مطلع شوید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×