بهترین کود برای برنج

بهترین کود برای برنج چیست؟

بهترین کود برای برنج چه کودی است؟ چه عناصری به بهبود رشد و کیفیت برنج کمک می‌ کنند؟ برنج یکی از مهم ترین محصولات در سبد غذایی خانوار ایرانی است و هر ایرانی بطور متوسط سالانه حدود 30 تا 35 کیلوگرم برنج مصرف می کند. در واقع می توان گفت که برنج یکی از اصلی ترین منابع تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن می باشد. به همین دلیل کشت اصولی برنج بسیار حائز اهمیت است.
از عوامل موثر بر کیفیت برنج می توان به آبیاری اصولی، کنترل عوامل بیماری زا در گیاهان و محصولات زراعی، استفاده از بهترین کود برای برنج و مدیریت صحیح محصول اشاره کرد. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی بهترین کود برای برنج و انواع عناصر مغذی ضروری برای کشت برنج بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مقاله همراه ما باشید.

بهترین کود برای برنج

گیاهان و محصولات زراعی برای رشد و بقا به عواملی نظیر آب، خاک غنی از مواد مغذی، نور خورشید و… متکی هستند. در واقع برای اینکه محصول زراعی نظیر برنج، کیفیت و کمیت مناسبی داشته باشد، باید به میزان مکفی آب، نور و عناصر مغذی دسترسی داشته باشد. در برخی از موارد زمین های کشاورزی غنی از مواد مغذی هستند و می توانند عناصر مورد نیاز گیاهان در طی چرخه رشد را فراهم کنند.
در سایر موارد نیز ممکن است خاک فرسوده و یا به اصطلاح مرده باشد. در این شرایط می توان به کمک کودهای کشاورزی نظیر کود شیمیایی، کود ارگانیک، کود آلی، کود NPK و…، کمبود مواد مغذی را جبران کرد. در واقع کودهای کشاورزی مکمل های غذایی گیاهی هستند. قابل ذکر است که بهتر است قبل از استفاده از کودهای کشاورزی، از آزمایش هایی نظیر آزمون خاک استفاده کرده و میزان عناصر در خاک را به درستی بررسی کنید. سپس با توجه به وضعیت خاک، از بهترین کود برای برنج در طی چرخه رشد و پرورش برنج، استفاده کنید.

بهترین کود برای برنج چیست؟ سروش باران
بهترین کود برای برنج

فهرست مطالب

خرید بهترین کود برای برنج سروش باران

بهترین کود برای برنج چه کودی است؟

برنج در مراحل مختلف رشد نظیر جوانه زنی، پنجه زنی، تولید خوشه و… به عناصر مغذی متفاوتی نیاز دارد. در اینجا قصد داریم به بررسی عناصر مغزی ضروری و نقش آن‌ها در رشد و پرورش برنج بپردازیم. این عناصر عبارت است از:

تماس با کارشناس فروش: 02153857

کود نیتروژن برای برنج

یکی از انواع بهترین کود برای برنج می توان به کودهای نیتروژن دار اشاره کرد. نیتروژن عنصری درشت مغذی است و محصولاتی نظیر برنج در طی چرخه رشد به میزان زیادی نیتروژن نیاز دارند. بطور کلی نیتروژن به بهبود فتوسنتز در برنج، بهبود کیفیت برگ ها و… کمک می کند. معمولا برنج در مراحل اولیه رویش و شروع رشد خوشه به نیتروژن بیشتری نیاز دارد. استفاده از نیتروژن در طی رشد رویشی به افزایش پنجه زنی و بهبود عملکرد محصول کمک بسیار زیادی می کند.
تشخیص کمبود نیتروژن در برنج تقریبا آسان است. برخی از علائم ظاهری کمبود نیتروژن در برنج عبارت است از:

  • توقف رشد برنج
  • زرد شدن گیاهان
  • زرد شدن (سبز مایل به زرد) سریع برگ های پیر
  • کوتاه و باریک شدن برگ ها و تغییر رنگ آن ها به سبز مایل به لیمویی

کود فسفر برای برنج

از دیگر انواع بهترین کود برای برنج می توان به فسفر اشاره کرد. مانند نیتروژن، فسفر نیز در گروه درشت مغذی ها قرار دارد و برنج در طی رشد به مقدار نسبتا زیادی فسفر نیاز دارد. دسترسی به میزان کافی فسفر در مراحل اولیه رشد بسیار مهم است. بطور کلی می توان گفت که فسفر به بهبود رشد ریشه و ایجاد سیستم ریشه ای قوی، افزایش مقاومت برنج در برابر عوامل بیماری زا، تقویت ساقه های گیاهان، بهبود پنجه زنی و توسعه یکنواخت محصول کمک می کند. برخی از علائم کمبود فسفر در برنج به شرح زیر است: 

  • کاهش پنجه زنی در گیاهان
  • برگ‌ های باریک، کوتاه و تغییر زنگ آن ها به سبز تیره
  • تغییر رنگ برگ های پیر به رنگ قرمز مایل به قهوه ای (و در برخی از موارد بنفش)
  • نازک و دوکی شکل شدن ساقه ها
  • رشد ضعیف ریشه

بهترین کود برای برنج؛ ریز مغذی ها

برنج علاوه بر نیتروژن، پتاسیم و فسفر (درشت مغذی ها) برای رشد و بهبود کیفیت و کمیت به به ریز مغذی نیز نیاز دارد. این ریز مغذی ها عبارت است از:

منیزیممنیزیم جزء ضروری کلروفیل می باشد.
وجود منیزیم در مقادیر نسبتا کم برای برنج ضروری است.
گوگردگوگرد در تولید کلروفیل، سنتز پروتئین و عملکرد و ساختار گیاه نقش موثری دارد.
گوگرد جزء مهمی از ساقه گیاهان را تشکیل می دهد.
اهنآهن برای سنتز کلروفیل ضروری است.
رویروی برای تبدیل کربوهیدرات ها بسیار حائز اهمیت است.
روی می تواند به تنظیم مصرف مواد قندی کمک کند.
فعال کننده آنزیم ها
بوربور با تشکیل کمپلکس بورات قند، جابجایی قندها را تسهیل می کند
از آنجایی که بور برای سنتز DNA ضروری است، در تمایز و توسعه سلولی نقش موثری دارد.
از دیگر وظایف بود می توان به موثر بودن در لقاح، متابولیسم هورمون ها و… اشاره کرد.
مسمس تشکیل دهنده مهم پلاستوسیانین (پروتئین حاوی مس) است.
مس به بهبود تولید مثل گیاهی کمک می کند.
در متابولیسم ریشه و بهبود استفاده از پروتئین ها موثر است.
منگنزمنگنز فعال کننده نیتریت ردوکتاز و بسیاری از آنزیم های تنفسی می باشد.
این ریز مغذی برای تکامل اکسیژن (فتولیز) در طول فتوسنتز ضروری است.
سیلیسیمسیلیسیم یکی از عناصر مهم برای بهبود سلامت گیاه و مقاومت در برابر بیماری می باشد.
سیلیسیم می تواند به طور قابل توجهی حساسیت گیاهان را به عوامل بیماری زای زنده و غیر زنده کاهش دهد.
این عنصر به افزایش استحکام دیواره سلولی کمک بسیار زیادی می کند.
کلسیمکلسیم یکی از اجزا ضروری تشکیل دیواره سلولی می باشد.
برای داشتن یک سیستم ریشه ای قوی، وجود میزان کافی کلسیم ضروری است.
کلسیم به افزایش فعالیت باکتری های مفید در خاک کمک می کند.
این عنصر در تضمین سلامت شاخ و برگ گیاه نقش موثری دارد.
زردی و پژمرده شدن گیاهان، تغییر رنگ برگ ها، ریشه های ناسالم، اختلال در رشد گیاه و… از عوامل کمبود کلسیم در گیاهان می باشد.

بهترین کود برای برنج؛ پتاسیم

از دیگر درشت مغذی های ضروری برای کشت برنج، پتاسیم می باشد. بطور کلی می توان گفت که کمبود پتاسیم در خاک های شنی بسیار رایج است. از اثرات پتاسیم بر رشد برنج می توان به افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری ها، حملات حشرات، سرما و سایر شرایط نامطلوب اشاره کرد. همچنین پتاسیم دارای نقش کلیدی در تشکیل نشاسته و تولید و انتقال قندها، بهبود عملکرد آنزیم ها، کمک به جذب مناسب سایر مواد مغذی و موثر بر پنجه زنی و بهبود اندازه و وزن دانه است.
کمبود پتاسیم در برنج دارای علائمی ظاهری است:

  • تغییر رنگ گیاه به سبز مایل به زرد
  • تغییر رنگ حاشیه برگ ها به قهوه ای و ایجاد لکه های نکروزه قهوه ای بر روی برگ های پیر
  • تشکیل دانه ضعیف
  • ضعیف شدن ساقه ها
خرید بهترین کود برای برنج سروش باران

خرید بهترین کود برای برنج؛ سروش باران

در این مقاله به بررسی بهترین کود برای برنج و عناصر مغذی ضروری برای کشت برنج پرداختیم. شما می توانید برای خرید انواع بهترین کود برای برنج با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت، به فروشگاه اینترنتی سروش باران به آدرس soroushbaran.ir مراجعه کنید.
سروش باران یکی از بهترین تولید کننده ‎‌های ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می باشد. شما می ‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر کودهای کشاورزی (کود ارگانیک، کود شیمیایی، کود آلی و…)، انواع آفت کش و سموم کشاورزی نظیر علف‎‌ کش، انواع سم حشرات، لارو کش و…، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش ‎ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت ‎ترین محصولات را در کوتاه ‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می ‌باشد و ما همواره می‌ کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما در سروش باران ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب ‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می ‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 و پنج شنبه از ساعت 8:30 تا 12:00 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×