بهترین کود برای درختان میوه

بهترین کود برای درختان میوه چیست؟

یکی از سوال ‌های رایج و پرتکراری که از ما پرسیده می ‌شود، این است که بهترین کود برای درختان میوه چیست؟ و چه نوع کودی می باشد؟ در جواب کسانی که این سوال را می پرسند که عمدتاً این افراد باغدار و فعال در حوزه کشاورزی هستند؛ باید گفت که نمی ‌توان تنها یک کود را به عنوان بهترین کود برای درختان میوه در نظر گرفت و معرفی نمود. چراکه گیاهان نیازهای متفاوت و زیادی دارند و یک کود نمی‌ تواند تمامی این نیازها را تامین کند.
ما در ادامه این مقاله از مجله سروش باران به بررسی بهترین کود برای درختان میوه پرداخته ‌ایم. پس اگر شما باغدار یا کشاورز هستید و یا درخت میوه ‌ای را پرورش می ‌دهید، بهتر است که این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

بهترین کود برای درختان میوه در زمان گلدهی درخت

بهترین کود برای درختان میوه علاوه بر اینکه باید بر رشد رویشی همانند رشد برگ‌ ها، شاخه ‌ها، ریشه ‌ها، ساقه ‌ها و سایر بخش ‌های مختلف درخت تاثیرگذار باشد، بایستی عملکرد مطلوبی در مرحله گلدهی و تولید میوه مرغوب و باکیفیت نیز داشته باشد.
مرحله گلدهی یکی از مراحل مهم و بسیار حساس در دوره رشد درختان میوه به حساب می آید؛ و کوچک ‌ترین تنشی ممکن است موجب از دست رفتن بخش زیادی از گل ‌ها و در نتیجه کاهش بار و محصول شود.
از آن جایی که هدف از کاشتن درختان میوه و استفاده از بهترین کود برای درختان میوه، به دست آوردن میوه مرغوب می باشد؛ انجام صحیح این مرحله بر میزان سوددهی و سرمایه پرورش ‌دهندگان درختان میوه تاثیر بسیار زیادی دارد.

بهترین کود برای درختان میوه - سروش باران

در مرحله گلدهی، درختان نیازهای غذایی بسیار زیادی دارند و کمبود این مواد ممکن است مانع انجام اصولی و صحیح این مرحله شود. یکی از عناصری که در مرحله گلدهی درخت به میزان قابل توجهی مورد نیاز است، عنصر پتاسیم می ‌باشد. در نتیجه در مرحله گلدهی، بهترین کود برای درختان میوه کودی است که به میزان زیادی پتاسیم داشته باشد.

بهترین کود برای درختان میوه

فهرست مطالب

بهترین کود برای درختان میوه - سروش باران

نحوه شناسایی و تشخیص بهترین کود برای درختان میوه

برای تشخیص این مورد که بهترین کود برای درختان میوه شما چه کودی است؛ ابتدا بایستی بدانید که زمین باغ شما دارای چه عناصری است و به چه میزان این عناصر در زمین شما وجود دارند. برای این کار ابتدا باید از خاک زمین خود نمونه ‌برداری کنید و سپس به آزمایشگاه‌ های مربوط ببرید، تا آنالیز آب و خاک صورت گیرد.
نتیجه این آزمایش‌ ها و آنالیزها نشان دهنده حضور و یا عدم حضور عناصر مختلف و مقدار آن ‌ها در خاک است. انجام این آزمایش و آنالیز، برای کاشت هر نوع محصولی واجب و ضروری می باشد.
ولی از آنجایی که درختان میوه نسبت به گیاهان دیگر علائم کمبود عناصر را دیرتر نشان می دهند، ضرورت انجام این آزمایش افزایش یافته و اهمیت آن بیشتر می شود. نتایج این آزمایش ‌ها و آنالیزها مشخص می ‌کند که باید از چه کودهایی، با چه عناصری و به چه مقدار و میزانی استفاده نمود.

تماس با کارشناس فروش: 02153857

کودهای NPK به عنوان بهترین کود برای درختان میوه

تا به این جا متوجه شدید که اگر قصد دارید محصول بسیار زیادی از درختان میوه برداشت کرده کنید و باغ خود را پربار کنید، لازم است که نسبت به کوددهی درختان میوه، حساسیت زیادی به خرج دهید. اما چه کودهای دیگری وجود دارند که برای درختان شما مناسب می باشند؟ به طور حتم یکی دیگر از انواع بهترین کود برای درختان میوه و بهترین کود برای برنج، استفاده از کودهای طبیعی و ارگانیک می باشد.
اصلی ‌ترین عناصر مورد نیاز گیاهان، مِن جمله درختان میوه، عناصری همچون پتاسیم، فسفر و ازت می باشند. در طول دوره و مرحله رشد، تمامی این عناصری که گفته شد، نقش کلیدی ایفا کرده و همواره مورد نیاز گیاهان هستند.
کودهای طبیعی و ارگانیک از منابع طبیعی مانند فضولات دامی و حیوانی و همچنین بقایای گیاهان تشکیل می شوند. این کودها به عنوان بهترین کود برای درختان میوه، پایه کربنی دارند و می توانند بر رشد و نمو درختان میوه تأثیر قابل توجه و چشمگیری داشته باشند. استفاده از برخی کودهای طبیعی و ارگانیک باعث افزایش باردهی تا بیش از 35 درصد می شود.

کودهای فروت ست به عنوان بهترین کود برای درختان میوه

کودی را که به صورت اختصاصی می‌ توان به عنوان یکی از انواع بهترین کود برای درختان میوه نام برد، کود فروت ست می باشد. این کود تاثیرات بسیار مثبتی بر مرحله و روند تولید میوه و گلدهی در درختان میوه دارد.
کودهای فروت ست به عنوان بهترین کود برای درختان میوه، معمولاً در اوایل بهار که زمان شروع رشد درختان است، مورد استفاده قرار می ‌گیرند تا درختان انرژی لازم و کافی برای باردهی را داشته باشند.
از بهترین مزایا و ویژگی‌ های کود فروت ست این است که بازدهی، راندمان و عملکرد درختان را حفظ می ‌کند و از کاهش عملکرد درختان و گیاهان جلوگیری می کند.

کودهای حیوانی به عنوان بهترین کود برای درختان میوه

دسته دیگری از کودها که به عنوان بهترین کود برای درختان میوه کاربرد دارند، کودهای حیوانی هستند که از مواد بستری، مدفوع و یا ادرار گاو، گوسفند، مرغ و دیگر حیوانات به دست می آیند. کودهای حیوانی به عنوان بهترین کود برای درختان میوه، منبع آلی نیتروژن به حساب می آیند. نیتروژنی که در این کودها وجود دارد، به آهستگی و به طور پیوسته آزاد می شود.
به همین دلیل کودهای حیوانی نیز در لیست بهترین کود برای درختان میوه قرار دارند و باعث رشد سریع آن ها می شوند. کیفیت ساخت کودهای حیوانی و همینطور درصد و میزان مواد غذایی موجود در آن ها، به عوامل گوناگونی مانند کیفیت مواد بستری، مقدار و میزان بذر علف های هرز، نوع حیوان و نوع تغذیه آن، شن یا خاک و تخم حشرات بستگی دارد.
کود حیوانی مرغی، یکی از انواع بهترین کود برای درختان میوه به شمار می آید. بعد از آن کودهای گاوی و سپس کودهای گوسفندی، در لیست کودهای حیوانی مطلوب و مناسب قرار می گیرند. برای معرفی این قبیل کودها به عنوان بهترین کود برای درختان میوه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از کودهای حیوانی سبب جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد. همچنین این کودها که به عنوان یکی از انواع بهترین کود برای درختان میوه محسوب می شوند، بر افزایش مقدار هوادهی خاک و همینطور تأمین مواد آلی آن تأثیر می گذارند.
  • کودهای گاوی به شکل جامد می باشند. این قبیل از کودهای حیوانی دارای ازت بیشتری هستند و برای رشد سریع درختان میوه، تغذیه خاک و همچنین افزایش قابیلت میوه دهی و گلدهی استفاده می شوند.
  • کودهای حیوانی مانند کود گاوی، قابلیت و توانایی بالایی در نگهداری آب دارند. به همین دلیل تأثیر بیشتری بر روی نفوذ آب به خاک دارند.
  • بیشتر کودهای حیوانی بودار می باشند.
کودهای شیمیایی به عنوان بهترین کود برای درختان میوه

نوع دیگری از کودها که جزء کودهای مقوی و موثر هستند و می توانند به رشد سریع و افزایش بازدهی درختان میوه کمک شایانی کنند، کودهای شیمیایی می باشند. کودهای شیمیایی برخلاف کودهای ارگانیک که دارای قابلیت جذب و انتشار دیرتری هستند، به سرعت جذب می شوند.
ولی متاسفانه دفع آنان نیز از طریق آبشویی به سرعت رخ می دهد. به همین علت است که بسیاری از متخصصین معتقدند، دوام و اثر کودهای شیمیایی، بسیار کمتر از کودهای ارگانیک می باشد. این مسئله باغداران را مجبور می کند تا برای دریافت نتیجه بهتر از حجم کود بیشتری استفاده نمایند. برخی دیگر از خواص و ویژگی های کودهای شیمیایی به شرح ذیل می باشد:

  • معایب این کودها این است که استفاده بیش از حد آن ها منجر به خرابی ریشه و همینطور تهدید سلامت درختان میوه می شود.
  • برای افزایش فوری مواد معدنی موجود در کودهای شیمیایی از نمک های شیمیایی استفاده می شود.
  • این نوع کودها برخلاف کودهای طبیعی فاقد مواد آلی می باشند.
  • کودهای شیمیایی به واسطه و به کمک مواد معدنی فرآوری می شوند.

نحوه استفاده از بهترین کود برای درختان میوه در فصول مختلف سال

نحوه و زمان کوددهی در فصول مختلف سال، شرایط خاص خود را می طلبد.

کوددهی در فصل بهار با عنوان کوددهی استارتر یا شروع کننده شناخته می شود؛ که اصلی ترین مرحله از عملیات کوددهی می باشد. بهترین کود برای درختان میوه در فصل بهار، کودیست که از مقدار و درصد ازت بالایی برخوردار باشد. مصرف کود اوره نیترات در فصل بهار، به رشد درختان و همچنین قابلیت میوه دهی آنان کمک شایانی می کند و همچنین سبب افزایش میزان آن می شود.
بهترین کود برای درختان میوه در فصل تابستان، کودهای متعادل کننده می باشند. این دسته از کودها، دارای نسبت مساوی پتاسیم و فسفر هستند. همچنین برای کوددهی در فصل پاییز، می توانید از انواع مختلف کودهای شیمیایی، زیستی و حیوانی استفاده کنید.
بهترین کود برای درختان میوه در فصل پاییز، کود اسید هیومیک می باشد. این کود به عنوان بهترین کود برای درختان میوه در فصل زمستان نیز به شمار می رود. چون که قادر است با تیره نمودن خاک، میزان جذب نور خورشید را افزایش دهد. همینطور موجب هوادهی بیشتر به خاک در فصول سرد سال شده و به رشد بذرها و جوانه زنی آنان کمک بسیار زیادی می کند.

نکات مهم در رابطه با خرید بهترین کود برای درختان میوه

اکنون که شمارا با انواع بهترین کود برای درختان میوه با توجه با شرایط و زمان های مختلف آشنا کردیم؛ خوب است پیش از خرید و مصرف، به این نکات مهم توجه کامل داشته باشید:

در صورتی که قصد دارید چندین کود را از ما خریداری کنید؛ در خصوص شیوه و نحوه ترکیب کردن از ما مشورت بگیرید. سروش باران برای مشتریان خود ارزش زیادی قائل بوده و همیشه مشاوره کاملاً رایگان در اختیار آن ها می گذارد.
به هیچ وجه دچار اشتباه نشوید که تصور کنید با استفاده از بهترین کود برای درختان میوه، به مقدار زیاد، نتیجه بهتری می گیرید. این کار می تواند موجب آسیب رساندن به خاک و گیاه شما شود.

بهترین کود برای درختان میوه - سروش باران

از کودهای فسفر و نیتروژن بالا، در ابتدای دوره و مرحله رشد و گلدهی استفاده نمایید.
اسید هیومیک را می توانید در کل دوره رشد به شکل آبیاری استفاده کنید، که هم به رشد و هم به اصلاح خاک کمک می کند.
نیازهای هر درخت یا گیاه متفاوت است؛ پس بنابراین اگر درختان متفاوتی دارید، شاید نیاز به برنامه کوددهی جدگانه ای پیدا کنید. همینطور می توانید محیط کشت را مجزا در نظر بگیرید تا جهت جذب، رقابتی ایجاد نشود.
کودهای NPK که مثال زده شدند، صرفاً به عنوان نمونه هستند؛ برای مثال یک نمونه از کودهای فسفر بالا، کودهای 10 52 10 می باشند. شما می توانید از کودهای درجه یک با میزان فسفر بالا، به طور کلی در بازه های زمانی توصیه شده استفاده نمایید.

قیمت بهترین کود برای درختان میوه

هر کدام از کودهای ارگانیک، آلی و … که در فروشگاه و بخش محصولات سروش باران مشاهده می کنید کاربردها و مزایای خاص خودشان را دارند. بسته به نوع برند، تعداد، نیازی که گیاه شما پیدا می کند و حجم خریداری شده، قیمت بهترین کود برای درختان میوه نیز متفاوت و مختلف خواهد بود. در این رابطه می توانید از نظرات کارشناسی و تخصصی مشاورین و مهندسین ما هم استفاده نمایید؛ برای این کار می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت سروش باران، با کارشناسان در ارتباط باشید.

خرید بهترین کود برای درختان میوه از سروش باران

برای خرید بهترین کود برای درختان میوه، حتماً به نکات و موارد گفته شده در این مقاله توجه کنید. چراکه اگر بدون آگاهی از کودهای مختلف استفاده کنید، ممکن است موجب خرابی محصول و خاک خود شوید. سروش باران یکی از عرضه کننده های بهترین کود برای درختان میوه شما می باشد؛ که این کود ها دارای بهترین کیفیت و از برندهای معروف موجود در بازار می باشند.
برخی از بهترین کودهای این مجموعه برای درختان میوه شما شامل یونیون ۱۰-۴۰-۱۰، یونیون ۲۰-۲۰-۲۰، کلات آهن فرتی وان، کود آهن مولتی گرین ۴.۸، کولونل ۶۰-۴۰-۰ و… می باشد. همچنین این مجموعه انواع مختلف ادوات کشاورزی، بذر و سموم کشاورزی را به فروش می رساند؛ که برای مشاهده هرکدام از این موارد و قیمت های آن ها می توانید به بخش محصولات این سایت مراجعه کنید.
شما می توانید برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان، از طریق شماره تلفن 02153857 به طور مستقیم با کارشناس این بخش از سروش باران در ارتباط باشید تا شما را به طور کامل راهنمایی کند.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×