کود مخصوص گوجه فرنگی

مقدمه‌‌ای بر کود مخصوص گوجه

کود مخصوص گوجه فرنگی و نیازهای مرتبط با این صیفی جات یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان هنگام کاشت و پرورش آن است. گوجه ‌فرنگی‌ به دلیل داشتن سیستم ریشه‌ای گسترده، شاخه و برگ‎های فراوان و…، به مواد مغذی نسبتا زیادی نیاز دارند. علاوه بر این، گوجه‌فرنگی‌ها یک چرخه کشت نسبتا طولانی دارند و در هر مرحله از رشد به مواد مغذی نیاز دارند. یکی از چالش‌های تغذیه در این زمینه شناخت انواع کود مخصوص گوجه فرنگی می‎باشد. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی کود مخصوص گوجه فرنگی و انواع آن بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

کود مخصوص گوجه فرنگی - سروش باران
کود مخصوص گوجه فرنگی​

فهرست مطالب

کود مخصوص گوجه فرنگی - سروش باران

کود مخصوص گوجه فرنگی چیست؟

رویکرد ایده آل برای رشد گوجه فرنگی، سالم سازی خاک و غنی سازی آن از مواد آلی و مغذی می‌باشد. خاک حاصلخیز و غنی از مواد مغذی موجب رشد گوجه فرنگی‎های سالم و خوش طعم و عطر می‎شود. برای درک نحوه انتخاب بهترین کود مخصوص گوجه فرنگی، بهتر است نگاهی دقیق‎تر به نیازهای گوجه فرنگی بیاندازیم. گوجه فرنگی برای رشد عالی به سه درشت مغذی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) متکی است.

نیتروژن یکی از درشت مغذی‎های اولیه مورد نیاز گیاهان و محصولات کشاورزی می‎باشد. نیتروژن در مراحل اولیه رشد بسیار مهم است و مسئول رشد رویشی است. بدون این عنصر، گیاهان و محصولات کشاورزی دچار زردی برگ، کندی و یا توقف رشد و... می‎شوند. در مقابل، نیتروژن بیش از حد یا مسمومیت با نیتروژن نیز می تواند موجب ایجاد اختلال در میوه دهی شود. به همین دلیل بسیار مهم است که به میزان مکفی از نیتروژن استفاده کنید.

درشت مغذی‎ فسفر برای تحریک گلدهی و تولید میوه ضروری است اما نباید در مصرف این عنصر در مراحل رشد زیاده روی کرد. استفاده بیش از حد از فسفر مانع از جذب نیتروژن در گیاهان شده و در نتیجه رشد ساقه و شاخه و برگ‎ها با مشکل مواجه می‎شود.

ماده مغذی پتاسیم به تنظیم فتوسنتز و مهم‎تر از همه، رسیدن مناسب میوه‎ها کمک می‎کند. از طرفی مصرف بیش از حد آن باعث افزایش اسیدیته گوجه فرنگی می‏شود. به همین دلیل استفاده بهینه از این عنصر ضرورت دارد.

کلسیم، منیزیم، آهن، بور، روی، مس و مولیبدن از دیگر عناصر درشت مغذی و ریز مغذی مفید برای گوجه فرنگی هستند. بنابراین کود مخصوص گوجه فرنگی باید بتواند تمامی این عناصر را در مقادیر مناسب ارائه کند و کمبود خاک را بطور موثری جبران کند.

ترکیب خاک و نسبت عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) می‎تواند به تصمیم گیری شما برای انتخاب بهترین و مناسب‎ترین کود گوجه فرنگی کمک کند. آزمایش خاک یکی از بهترین و البته ساده‎ترین راهکارها برای تعیین کمبود مواد مغذی در خاک می‌باشد. به کمک این روش و تعیین ترکیبات خاک به راحتی می‎توانید کود مخصوص گوجه فرنگی را با توجه به کمبودها و نیازها انتخاب و خریداری کنید. وجود نیتروژن در کودها می‌تواند بر اسیدی بودن خاک تأثیر بگذارد، بنابراین هنگام انتخاب محصولات بهتر است این مورد را نیز در نظر بگیرید. بهترین PH خاک برای رشد گوجه فرنگی بین 6.2 و 6.8 می‌باشد.

زمان مناسب برای استفاده از کود مخصوص گوجه فرنگی

در اینجا قصد داریم به بررسی چند توصیه کلی برای کوددهی گوجه فرنگی بر اساس چرخه رشد گیاه بپردازیم:

قبل از کاشت گوجه فرنگی

یکی از زمانهای مناسب برای استفاده از کود مخصوص گوجه فرنگی قبل از کاشت است. خاک باید غنی از مواد مغذی باشد تا بتواند نیازهای محصول را طول فصل رشد برآورده کند. قابل ذکر است که دانه‌های گوجه‌فرنگی برای جوانه زدن به مواد مغذی بیشتری نیاز ندارند، زیرا از قبل حاوی مقدار کافی برای رویش اولین برگ‌ها هستند.

هنگام گلدهی

در این مرحله گیاه گوجه فرنگی به پتاسیم نیاز دارد بطوری که سطح پتاسیم خاک دو برابر بیشتر از نیتروژن باشد. برای دریافت بهترین نتیجه می‎توانید از کود npk با نسبت 36-12-12 یا 24-8-12 استفاده کنید.

هنگام باردهی

گیاهان گوجه فرنگی برای اطمینان از داشتن میوه سالم به فسفر و پتاسیم کافی نیاز دارند. یکی از بهترین کودها در مرحله باردهی گوجه فرنگی کود npk با نسبت 36-12-12 می‌باشد.

انواع کود مخصوص گوجه فرنگی به دو نوع پودری و مایع تقسیم می‎شوند. کود گوجه فرنگی مایع یکی از بهترین کودها می‎باشد که می‎تواند مواد مغذی اساسی، ریز مغذی‎ها و سایر مواد معدنی لازم به سرعت در اختیار گیاهان قرار دهد. در واقع استفاده از کود مایع ساده ترین روش برای رساندن مواد مغذی به گیاهان است. کود مایع سریع رهش است به همین دلیل استفاده از آن در مواقع ضروری و اضطراری اثر بخشی عالی دارد. اما در نظر داشته باشید که کود مایع ماندگاری و اثر باقیمانده کمی دارد. کود مایع را می‎توان علاوه بر محلول پاشی روی برگ ها، مستقیماً بر روی خاک نیز اعمال کرد. البته در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از سوختن ریشه کود را خیلی نزدیک به ساقه‎ها نریزید. همچنین از ریختن کود یا آب روی برگ‎های گوجه فرنگی خودداری کنید.

کودهای گرانول یا پودری ارزانتر از سایر محصولات نظیر کودهای مایع هستند. کود پودری به دو دسته سریع رهش یا آهسته رهش تقسیم می‎شوند. کودهای آهسته رهش ماندگاری بسیار زیادی دارند بنابراین گیاه مدت زمان بیشتری به مواد مغذی در خاک دسترسی دارد. بیشترین مصرف کود در پرورش و تولید گوجه فرنگی، کودهای پودری هستند و معمولا از طریق خاک و همراه با آب آبیاری در اختیار ریشه گیاهان قرار می گیرند. این روش عمده ترین راه برای تامین نیاز واقعی گیاهان به عناصر غذایی است.

کودهای مخصوص باروری گوجه فرنگی

هنگام خرید کود مخصوص گوجه فرنگی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بهتر است کودی را انتخاب کنید که بتواند PH خاک را بین 6.2 و 6.8 حفظ کند. همچنین گوجه فرنگی به طیف وسیعی از ریزمغذی‏ها نیاز دارند بنابراین بهتر است کودهایی را انتخاب کنید که به طور خاص برای رفع نیازهای آن‎ها ایجاد شده است.

گوجه فرنگی به چه مقدار کود نیاز دارد؟

هیچ دستور العملی برای کود دادن به گیاهان گوجه فرنگی وجود ندارد. برخی از عواملی که می‎توانند بر مقدار و دفعات استفاده تأثیر بگذارند عبارتند از: کیفیت و بافت خاک، نوع گوجه ‌فرنگی، نوع کود کشاورزی انتخابی و… . همواره بخاطر داشته باشید که در بسیاری از موارد کود دهی بیش از حد بیش از کمبود مواد مغذی می‎تواند به گیاهان و محصولات کشاورزی آسیب برساند. بنابراین توصیه ما به شما کود دهی دقیقا مطابق دستورالعمل می‎باشد.

 

کود مخصوص گوجه فرنگی - سروش باران

خرید کود مخصوص گوجه فرنگی از سروش باران

در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی کود مخصوص گوجه فرنگی پرداختیم. همانطور که گفتیم استفاده از کود مخصوص گوجه فرنگی شانس تولید و پرورش سیفی جاتی سالم و خوش طعم را افزایش می‎دهد. شما می‎توانید برای خرید انواع کود و مواد مغذی برای گیاهان و محصولات کشاورزی خود و همچنین استعلام قیمت، با کارشناسان ما در سروش باران در ارتباط باشید.

سروش باران یکی از بهترین تولید کننده‎‌های ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر کودهای کشاورزی (کود ارگانیک، کود مایع کامل، کود شیمیایی و…)، انواع آفت کش و سموم کشاورزی نظیر علف‎‌کش، حشره کش، لارو کش و…، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‎ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‎ترین محصولات را در کوتاه‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می‌باشد و ما همواره می‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 و پنج شنبه از ساعت 8:30 تا 12:00 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما

سوالات متداول در رابطه با کود مخصوص گوجه فرنگی

سمی بودن یا نبودن کاملا به نوع کود بستگی دارد. بطور کلی کودها برای حیوانات کشنده نیستند اما بسته به ترکیب شیمیایی می‎توانند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی و یا ایجاد مسمومیت‎های خفیف شود. در صورت مشاهده مسمومیت بهتر است با دامپزشک تماس بگیرید و شرح کاملی از وضعیت شامل میزان دوز مصرفی، نوع کود و… به او اعلام کنید.

بهترین زمان استفاده از کود برای گوجه فرنگی‎ها هنگام غروب آفتاب و بلافاصله پس از آبیاری یا بارش باران می‎باشد. در این شرایط، محصول زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی دارد.

در رابطه با پوسیدگی گلگاه که عارضه شایعی در تولید گوجه فرنگی است، می‎توان گفت که این امر ارتباط مستقیمی با میزان کلسیم دریافتی گوجه فرنگی دارد. بنابراین استفاده از کودهای کلسیمی در دوزهای مناسب می‎تواند تا حد زیادی به پیشگیری و یا درمان این مشکل کمک کند. 

×