کود مخصوص مرکبات - سروش باران

کود مخصوص مرکبات

فهرست مطالب

کود مخصوص مرکبات و خرید و استفاده از آن در زمان مناسب از مهم ترین فاکتورها در افزایش بهره وری و بهبود میوه و افزایش عمر درخت است. بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله ویژگی های خاک و مواد مغذی موجود در آن، مرحله رشد درخت، شرایط آب و هوایی و محیطی در نهایت می توان کود درخت مرکبات را انتخاب کرد. سروش باران در ادامه انواع کود برای مرکبات جنوب و شمال، قیمت و برنامه کوددهی مرکبات و زمان استفاده از کود در بهار، تابستان، پاییز و زمستان را معرفی خواهد کرد.

بهترین محصولات پیشنهادی کود مرکبات توسط کارشناسان سروش باران

بهترین کود برای مرکبات چیست؟

شمال و جنوب ایران دو منطقه بسیار ارزشمند از نظر رشد و پرورش درختان مرکبات از قبیل پرتقال، نارنج، نارنگی و لیمو ترش و لیمو شیرین است. این درختان نیاز به مواد مغذی متعددی در طول سال داشته و باید بتوانند در برابر نوسانات دمای هوا و انواع آفات و بیماری ها مقاومت کنند. استفاده از کود مخصوص مرکبات باعث می شود مواد مغذی مورد نیاز درخت تامین شود و رشد ریشه، ساقه و برگ ها و گلدهی و کیفیت میوه ها بهبود پیدا کند.

تنوع در بهترین کودهای آلی و شیمیایی بسیار زیاد است و به همین دلیل نباید از هر نوع کود برای درختان مرکبات استفاده کرد. در انتخاب و خرید کود مخصوص مرکبات ابتدا باید خاک اطراف درخت آنالیز شود و نوع و مقدار مواد مغذی موجود در آن و فقر هر یک از املاح بررسی شود. سپس بر اساس سن درخت، مرحله رشد، فصل و شرایط آب و هوایی و نوع مواد مغذی مورد نیاز کود را انتخاب کرد. به همین دلیل است که بهترین کود برای رشد مرکبات با کود گلدهی تفاوت دارد.

در حالت کلی کودهایی برای درختان مرکبات استفاده می شود که نیتروژن، فسفر و پتاسیم در آنها صد در صد وجود داشته باشد. مقدار این ترکیبات بر اساس شرایط درخت و مرحله رشد آن تعیین می گردد. در کنار این ترکیبات، آهن، بور و منگنز و مس و روی نیز در کودها به کار می رود. مهم تر از همه اینکه، ترکیبات به کار رفته در کود مخصوص مرکبات به گونه ایست که خاک را کمی اسیدی کند. درختان مرکبات در خاک های اسیدی رشد بهتری دارند و به همین دلیل مقدار ph خاک ابتدا باید بررسی و بر همین اساس کود تهیه شود.

کود مخصوص مرکبات - سروش باران

بهترین کود برای رشد مرکبات

همان طور که اشاره شد، بر اساس اینکه هدفتان از کوددهی مرکبات چیست، نوع و مقدار آنها تغییر می کند. در شرایطی که هدف رشد سریع درختان مرکبات است، باید از کودهایی استفاده شود که نیتروژن آنها در سطح بالایی قرار داشته باشد. نیتروژن یا ازت یکی از مهم ترین عناصر موثر در رشد درخت و برگ آنها است. لذا کافیست این نوع کود در زمان مناسب برای درخت استفاده شود.

مساله بسیار مهم در استفاده از کود مخصوص مرکبات برای رشد بیشتر آنها، زمان است. به هیچ عنوان این نوع کودها نباید در مرحله گلدهی و میوه دهی استفاده شود. زمستان زمان مناسب برای کودهای ازت برای درختان مرکبات است.

از دیگر کودهای مخصوص مرکبات برای بهبود رشد آنها می توان به کود حاوی منزیم اشاره کرد. منیزیم با بهبود فرایند فتوسنتز می تواند روند رشد درخت را افزایش دهد.

کود مخصوص مرکبات برای گلدهی

یکی از مهم ترین مراحل چرخه رشدی برای درختان مرکبات، گلدهی آنها است. چون هر اندازه گلدهی درخت بیشتر و کیفیت گل ها بالاتر باشد، به همان نسبت میوه آن افزایش پیدا می کند. درختان مرکبات با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در زمان های متفاوتی گل می دهند. اغلب درختان اوایل بهار شروع به گلدهی می کنند و از اواخر زمستان باید کودهی انجام شود.

کود مخصوص مرکبات برای گلدهی بهتر و بیشتر باید حاوی آمینو اسیدها و فسفر زیاد در کنار بور و روی و کلسیم باشد. کود npk مرکبات که مقدار فسفر یا همان p آن بالا است، گزینه ای ایده آل برای تحریک درخت به گلدهی خواهد بود. علاوه براین، دقت داشته باشید که بالا بودن ازت در کود برای این مرحله باعث افزایش رشد طولی ساقه درخت می شود. در نتیجه بهتر است مقدار ازت پایین باشد تا به جای رشد شاخه ها، گلدهی افزایش پیدا کند.

کود مخصوص مرکبات - سروش باران

کود مخصوص مرکبات برای میوه دهی

کیفیت میوه درخت مرکبات اهمیت بسیار بالایی دارد و می تواند تاثیر مستقیم بر میزان درامد باغداران داشته باشد. به همین دلیل باید با استفاده از کود مخصوص مرکبات در مرحله میوه دهی به درخت کمک کرد تا محصولات آن اندازه و شکل ایده الی داشته باشد. علاوه براین پوست میوه های مرکبات نباید بیش از اندازه ضخیم باشد که با کوددهی این موارد قابل کنترل هستند. درختان مرکبات که کلسیم کمی دارند، میوه هایی با پوست ضخیم خواهند داشت و در سردخانه ها ماندگاری بسیار کمی دارند. برای رفع مشکل باید از کود حاوی کلسیم در کنار npk اما به صورت مصرف مستقل بدون اختلاط استفاده کرد.

علاوه براین، برای میوه دهی درختان مرکبات بهتر است از کودهای npk استفاده کنید که علاوه بر فسفر، پتاسیم و نیتروژن حاوی منیزیم باشد. منیزیم به شدت در رشد میوه ها و کیفیت آنها تاثیرگذار است. علاوه براین بر اساس آنالیز خاک باید بررسی شود که مقدار بور در حد استاندارد است یا خیر؟ درختان مرکبات که از نظر بور دچار فقر هستند، میوه های کم آب دارند که تنها از نظر حجمی رشد کرده اند و در بازار با استقبال مطلوبی روبرو نخواهند شد.

برنامه کوددهی مرکبات

کود مخصوص مرکبات شمال و جنوب بر اساس شرایط آب و هوایی تعیین می گردد. به عنوان مثال، خاک شهرهای شمالی ایران اسید ایده الی دارد و با استفاده از کود کامل npk در کنار بور، روی و آهن و منیزیم می توان شرایط ایده الی را برای رشد و میوه دهی درخت فراهم کرد. در شهرهای جنوب ایران به دلیل گرمای هوا و گلدهی سریع تر درخت باید در استفاده از کودهای گلدهی به زمان توجه داشت. در ادامه به برخی از برنامه های کوددهی مرکبات اشاره خواهیم کرد:

کود مخصوص مرکبات در زمستان

یکی از مهم ترین مراحل رشد درخت مرکبات، زمستان است. در فصل زمستان باید منابع تغذیه درخت به درستی تامین شود تا رشد ریشه ها بهبود پیدا کند. علاوه براین، با تغذیه استاندارد درخت مرکبات می توان مقاومت درخت را در برابر آفات و بیماری ها و رشد قارچ ها افزایش داد. در نهایت اگر درخت در فصل زمستان در شرایط ایده الی از نظر مواد مغذی قرار بگیرد، گلدهی و میوه دهی آن در بهار و تابستان بهبود پیدا می کند.

کود مخصوص مرکبات در زمستان شامل ترکیباتی از قبیل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن و بور و روی است. البته مقدار هر یک از این ترکیبات در کود مخصوص مرکبات در زمستان با کود بهاره تفاوت دارد. به عنوان مثال، در کود زمستان نیتروژن یا ازت بالا است و پتاسیم و فسفر در سطح پایین قرار دارند.

اسید هیومیک یکی از بهترین کودها برای مرکبات است که به صورت مایع و پودری و گرانولی ارائه شده و استفاده از آن در زمستان بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز درخت را تامین می کند.

کود مخصوص مرکبات در پاییز

پاییز از دیگر زمان های مهم برای کوددهی مرکبات است که تاثیر مستقیم بر گلدهی و کیفیت میوه ها در بهار و تابستان دارد. در اوخر فصل پاییز بهتر است ترکیبی از کودهای آلی و حیوانی و شیمیایی را برای مرکبات استفاده کنید. یکی از بهترین کودها برای مرکبات در پاییز می توان به کود پتاس اشاره کرد. این نوع کود بهتر است به صورت چالکود در پاییز و زمستان استفاده شود. پتاس باعث می شود درخت بتواند شکوفه های خود را به خوبی در بهار حفظ و آنها را تبدیل به میوه کند. علاوه براین پتاس می تواند مقاومت درخت مرکبات را در برابر سرما، آفات و بیماری ها افزایش دهد.

در کودهای پاییزی مرکبات نباید نیتروژن زیاد باشد. چون ازت زیاد منجر به تحریک درخت برای رشد و جوانه زنی می شود. جوانه ها و شاخه های تازه رشد پیدا کرده در برابر سرمای زمستان نمی توانند تحمل کنند و درخت دچار سرمازدگی می شود.

 

بنر تماس با ما - سروش باران

زمان مصرف کود اوره برای مرکبات

کود اوره یا ازت یکی از بهترین انواع کود مخصوص مرکبات است که تاثیر زیادی بر رشد ریشه و افزایش میوه دهی درخت دارد. این نوع کود متناسب با سن درخت و شرایط آب و هوایی در مقدارهای متفاوتی استفاده می شوند. اگر درخت مرکبات سن کمتر از 5 سال دارد، مصرف کود اوره را از اواسط اسفند تا اوایل تیر به صورت هر 15 روز یک مرتبه انجام دهید. در هر مرتبه مصرف کود اوره برای مرکبات در این شرایط می توانید از 30 گرم کود برای هر درخت استفاده کنید.

درخت مرکبات که سن بیشتر از 5 سال دارد، با سه مرتبه مصرف کود اوره می تواند میوه دهی ایده آلی داشته باشد.

کود مخصوص مرکبات - سروش باران

کود پتاس بالا برای مرکبات

یکی از بهترین انواع کود مخصوص مرکبات می توان به کودهای پتاس بالا اشاره کرد. پتاسیم تاثیر زیادی بر کیفیت میوه دارد و می تواند در آبدار شدن میوه و شکل ظاهری مرتب و رنگ جذاب و شفاف آنها نقش داشته باشد. کود کامل مرکبات با پتاسیم زیاد در اوایل بهار می تواند گلدهی درخت را بهبود دهد. علاوه براین، در کوددهی پاییز و زمستان نیز پتاس کاربرد زیادی دارد و به صورت چالکود می توان از آنها استفاده کرد.

میکس ریزمغذی ها برای مرکبات

در کنار کودهای کامل، استفاده از ریزمغذی ها تاثیر چشمگیری بر روند رشد و بهبود کیفیت میوه درختان مرکبات دارد. یکی از بهترین ترکیبات که حاوی مس، منگنز، روی و آهن است می توان به کاره کمبی اشاره کرد. این ترکیب که با کیفیت بالا در سروش باران ارائه می شود، گزینه ای ایده آل برای باغات و مزارعی است که مقدار بور در خاک آنها زیاد باشد. در این ترکیب حدود یک درصد مس و 13.7 درصد گوگرد نیز به کار رفته است.

از مهم ترین ویژگی های کاره کمبی می توان به بهبود جذب حداکثر عناصر توسط درخت اشاره کرد. علاوه براین، دقت داشته باشید که این میکس ریزمغذی ها در کنار روغن های معدنی و ترکیبات مسی نتیجه ایده آلی را به همراه ندارد. لذا تا حد امکان از ترکیب آنها با یکدیگر خودداری کنید.  

کود مخصوص مرکبات - سروش باران

قیمت کود مرکبات

قیمت کود مرکبات تا حد زیادی به ترکیبات به کار رفته در آنها بستگی دارد. نوع مواد آلی، کودهای حیوانی و شیمیایی و درصد هر یک ارتباط مستقیم با قیمت نهایی محصول دارد. علاوه براین، برند تولیدکننده کود نیز عامل دیگری در تعیین قیمت است. برای استعلام قیمت کود مخصوص مرکبات می توانید با کارشناسان فروش سروش باران تماس بگیرید.

خرید کود مخصوص مرکبات

کود مرکبات دارای تنوع بالایی بوده و انواع کود کامل npk، کود پتاس بالا و اسید هیومیک، کاره کمبی (میکس ریزمغذی ها) را شامل می شود. سروش باران یکی از ارائه دهندگان انواع کود مخصوص مرکبات ایرانی و خارجی است و محصولات خود را به صورت عمده و جزئی به سراسر ایران ارسال میکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید کود درخت مرکبات می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس 53857-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول کود مخصوص مرکبات

کود مخصوص مرکبات برای گلدهی بهتر و بیشتر باید حاوی آمینو اسیدها و فسفر زیاد در کنار بور و روی و کلسیم باشد. کود npk مرکبات که مقدار فسفر یا همان p آن بالا است، گزینه ای ایده آل برای تحریک درخت به گلدهی خواهد بود. علاوه براین، دقت داشته باشید که بالا بودن ازت در کود برای این مرحله باعث افزایش رشد طولی ساقه درخت می شود. در نتیجه بهتر است مقدار ازت پایین باشد تا به جای رشد شاخه ها، گلدهی افزایش پیدا کند.

یکی از مهم ترین مراحل رشد درخت مرکبات، زمستان است. در فصل زمستان باید منابغ تغذیه درخت به درستی تامین شود تا رشد ریشه ها بهبود پیدا کند. علاوه براین، با تغذیه استاندارد درخت مرکبات می توان مقاومت درخت را در برابر آفات و بیماری ها و رشد قارچ ها افزایش داد. در نهایت اگر درخت در فصل زمستان در شرایط ایده الی از نظر مواد مغذی قرار بگیرد، گلدهی و میوه دهی آن در بهار و تابستان بهبود پیدا می کند.

×