بهترین کود برای خیار

بهترین کود برای خیار

بهترین کود برای خیار کدام است؟ چگونه می‌‎توانیم محصولاتی باکیفیت پرورش دهیم؟ خیار از آن دست سیفی جاتی است که پرورش و نگهداری از آن تقریبا آسان است و در مقابل سودآوری مناسبی دارد. مانند تمامی محصولات کشاورزی، خیار نیز برای رشد به مواد مغذی نیاز دارد. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی بهترین کود برای خرید و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد آن بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مقاله همراه ما باشید.

بهترین کود برای خیار - سروش باران

بهترین کود برای خیار چیست؟

فهرست مطالب

بهترین کود برای خیار - سروش باران
بهترین کود برای خیار چیست؟

بهترین کود برای خیار بسته به نوع خاک و مرحله رشد متفاوت است. یعنی در هر دوره‌ای از رشد، خیار به نوع خاصی از مواد مغذی نیاز دارد. به همین دلیل یافتن بهترین کود برای خیار ممکن است سخت بنظر برسد. بطور کلی خیار برای رشد مناسب به مقدار زیادی آب و مواد مغذی نیاز دارد. در بسیار از موارد ممکن است خاک، مواد مغذی کافی برای رشد خیار نداشته باشد. در این شرایط میتوان به کمک کودهای کشاورزی مواد مغذی مورد نیاز را به خاک اضافه کرده و کمبود را جبران کرد. اگر خیار در طول چرخه رشد دچار کمبود مواد مغذی شود ممکن است رشد کافی نداشته باشد، کیفیت و کمیت محصول کاهش پیدا کند، طعم خیار تلخ شود و… .

تماس با کارشناس فروش: 02153857
انواع بهترین کود برای خیار

در اینجا قصد داریم به بررسی انواع مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خیار بپردازیم. این مواد مغذی عبارت است از:

نیتروژن: یکی از مهم‌‏ترین عناصر مورد نیاز برای رشد خیار، نیتروژن می‎باشد. نیتروژن یک درشت مغذی اولیه است که در تمامی چرخه رشد خیار موثر است. پروتئین‌‏های گیاهی، برخی از هورمون‌‎های گیاهی و کلروفیل همگی تحت تاثیر نیتروژن هستند. در واقع می‎توان گفت که بدون نیتروژن، خیار نمی‌‎تواند رشد کند و در تمامی مراحل رشد به مقداری زیادی نیتروژن متکی است. البته در نظر داشته باشید که باید به میزان مناسب و کافی از این عنصر در طی رشد استفاده کنید. همانطور که کمبود نیتروژن آسیب زاست، استفاده بیش از حد از آن نیز می‏تواند به ریشه آسیب رسانده و رشد را با اختلال مواجه کند.

فسفر: فسفر یکی دیگر از درشت مغذی‎‌های اولیه است که در مراحل رشد محصولات کشاورزی نظیر خیار بسیار موثر است. فسفر به گلدهی، تشکیل میوه و تشکیل ریشه‌‎های سالم و قوی کمک می‎کند. همچنین فسفر در فتوسنتز و تبدیل انرژی خورشید به انرژی مورد نیاز گیاهان موثر است. در صورت کمبود فسفر در خاک ممکن است رشد گیاهان با مشکلاتی مواجه شود. از سوی دیگر، فسفر بیش از حد موجب سوختن ریشه و برگ گیاه و در نهایت مرگ آن‎ها می‎شود.

پتاسیم: یکی دیگر از عناصر مورد نیاز خیار برای رشد پتاسیم می‎باشد. پتاسیم می‎تواند به تولید گیاهان سالم کمک کند و مقاومت گیاه در برابر بیماری‌‎های گیاهی را افزایش دهد. همچنین این عنصر به تشکیل و حرکت نشاسته، قند و… در گیاه کمک می‎کند. مقدار مناسب پتاسیم می‎تواند کیفیت خیار را نیز بهبود ببخشد. از علائم کمبود پتاسیم در خیار می‌توان به زرد شدن و سوختگی‌حاشیه برگ‎ها اشاره کرد. قابل ذکر است که وجود پتاسیم بیش از حد در خاک بر جذب نیتروژن و فسفر توسط گیاهان موثر است و موجب کاهش دسترسی ریشه گیاه به این عناصر می‌شود. بیشبود این عنصر همچنین از جذب منیزیم توسط گیاه جلوگیری نموده و علایم موزاییکی در پهنک برگ ظاهر می‌گردد.

کلسیم: کلسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خیار می‎باشد اما در مقادیر نسبتا کمتری به آن نیاز است. این عنصر به رشد ریشه و برگ‌‎های جدید کمک می‎کند. همچنین کلسیم می‎تواند به جلوگیری از پوسیدگی انتهای شکوفه (پوسیدگی گلگاه) در گیاهان نیز کمک کند.

منیزیم: منیزیم جزء کلیدی کلروفیل است. در واقع بدون منیزیم، گیاهان نمی‎توانند نور خورشید را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کنند. خیار برای رشد به مقادیر کمی منیزیم نیاز دارد.

گوگرد: گوگرد یکی از اجزای اسیدهای آمینه مهم موجود در پروتئین‎‌های گیاهی است. بدون گوگرد کافی، گیاه نمی‎تواند پروتئین‎‌های مورد نیاز برای ساخت دیواره‌‎های سلولی را بسازد.
برخی از ریزمغذی‎‌های مورد نیاز برای رشد خیار عبارت است از:

  • آهن: تنظیم سبزینگی و تقویت رشد خیار
  • منگنز: موثر در فتوسنتز گیاهان
  • روی: تشکیل هورمون‎‌های گیاهی موثر در رشد ساقه و برگ، گرده افشانی موثر
  • مس: تشکیل دهنده بخشی از آنزیم‌‎های گیاهی
  • بور: کمک به بافت‎‌های در حال رشد و تشکیل دیواره‌‎های سلولی، گرده افشانی موثر
  • مولیبدن: تشکیل پروتئین از نیتروژن برای گیاه

انواع بهترین کود برای خیار

بطور کلی کودهای کشاورزی نظیر بهترین کود برای خیار به دو دسته کلی کود مایع و کود پودری تقسیم می‌شوند. در اینجا قصد داریم به بررسی مزایای هر یک از این کودهای کشاورزی بپردازیم:

مزایای استفاده از کود پودری (گرانولی)
  • کود پودری آهسته رهش می‌باشد. در کودهای آهسته رهش مواد مغذی به آرامی آزاد شده و گیاهان به مرور زمان آنها را جذب می‎کنند در نتیجه اثر باقیمانده و ماندگاری کود پودری از کود مایع بیشتر می‎باشد.
  • از آن‎جایی که کود پودری آهسته رهش است و ماندگاری بیشتری دارد، در چرحه رشد به میزان کمتری نسبت به کود مایع به آن نیاز دارید. این امر می‎تواند بطور قابل توجهی خطر کوددهی بیش از حد و آسیب رساندن به گیاهان از این طریق را کاهش دهد.
  • کود پودری معمولاً ارزانتر از کودهای مایع می‎باشد.
  • کودهای پوری معمولا از نظر غلظت عناصر، غلیظ‌تر و غنی‌تر از کودهای مایع هستند.
  • نگهداری کودهای پودری به مراتب راحت‌تر از کودای مایع است.
  • کودهای پودری بهترین گزینه مصرف به شکل خاکی و همراه با آبیاری هستند.
معایب کود پودری
  • در شرایطی که خاک خشک بوده و رطوبت کافی نداشته باشد، کود پودری عملکرد مناسبی ندارد.
  • از آن‎جایی که این کود پودری آهسته رهش می‎باشد در نتیجه در مواقع اضطرار استفاده از آن اثر چندانی ندارد. زیرا نمی‎‌تواند مواد مغذی را به سرعت در اختیار گیاهان و مواد مغذی قرار دهد.
  • کودهای پودری جهت مصرف ابتدا باید به شکل محلول در آب تبدیل شوند و نیاز به تانک یا مخزن جهت انجام این کار دارند.
مزایای استفاده از کود مایع
  • کود مایع کودی سریع رهش می‎باشد و می‎تواند مواد مغذی مورد نیاز محصولات کشاورزی را به سرعت تامین کند.
  • هر قطره از کود مایع دارای نسبت یکسانی از مواد مغذی است که این امر منجر به توزیع یکنواخت مواد مغذی می‎شود که مزایای بیشماری برای زمین کشاورزی شما دارد.
  • کود مایع نسبت به کود پودری فرآیند کاربرد ساده‌‎تری دارد.
  • حمل و نقل، ذخیره سازی و استفاده از کود مایع نسبتا آسان می‎باشد.
معایب کودهای مایع
  • کوددهی بیش از حد می‎تواند به شاخ و برگ یا ریشه گیاهان آسیب برساند و باعث سوختن آن‎ها شود.
  • کود مایع معمولاً گران‎تر از کود پودری است.
  • کود مایع ماندگاری کمتری نسبت به کود پودری دارد.

نکات مهم برای خرید بهترین کود برای خیار

هنگام خرید بهترین کود برای خیار به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ در اینجا قصد داریم به بررسی برخی از نکات مهم بپردازیم:
آزمایش خاک: همانطور که گفتیم زمانی‎که خاک و زمین کشاورزی دچار فرسایش می‎شود، مواد مغذی درون خاک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‎کند. در این شرایط بستر برای کاشت هیچ گونه محصول کشاورزی مناسب نیست و قبل از هر اقدامی خاک باید تغذیه و بهینه شود. تغذیه خاک به کمک انواع کود کشاورزی امکان پذیر است. قبل از خرید انواع کود کشاورزی بهتر است شرایط خاک را به کمک آزمایش خاک بررسی کنید. آزمایش خاک به شما کمک می‎کند تا بتوانید از کمبودهای خاک به درستی مطلع شوید و در نهایت بتوانید بهترین کود برای خیار را خریداری کنید.

بهترین کود برای خیار - سروش باران

خرید کود باکیفیت: یکی از نکاتی که هنگام خرید انواع کود باید در نظر داشته باشید کیفیت آن است. خرید کود باکیفیت تاثیر بسزایی بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و در نهایت شرایط اقتصادی شما دارد. به همین دلیل توصیه ما به شما خرید از فروشگاه‎‌های معتبر در سراسر کشور می‎باشد. همچنین شما می‎توانید برای خرید کود کشاورزی بصورت آنلاین نیز اقدام کنید. تنها کافیست کلماتی نظیر “بهترین کود برای خیار” و یا “بهترین کود کشاورزی” را اینترنت جست و جو کنید. همچنین می‎توانید به فروشگاه اینترنتی سروش باران به آدرس soroushbaran.ir نیز مراجعه کنید.
ارگانیک یا غیر ارگانیک: کودهای کشاورزی از نظر ماهیت شیمیایی به دو دسته ارگانیک (طبیعی) و غیر ارگانیک (شیمیایی یا غیر طبیعی) تقسیم می‎شوند. کودهای ارگانیک از ترکیبات طبیعی ساخته شده‏‌اند، به راحتی جذب گیاهان می‎شوند، بی‎خطر و مؤثر هستند، اما ممکن است نتایج آن‎ها به اندازه کودهای شیمیایی چشمگیر نباشد. در مقابل کودهای شیمیایی، عملکرد قابل اطمینان و فوق العاده‎ای دارند.
قیمت: یکی از نکات مهم دیگر هنگام خرید بهتری کود برای خیار، قیمت کود می‎باشد. تقریبا می‎توان گفت که با هر بودجه‌‎ای می‎توان کود کشاورزی خریداری کرد. اگر میخواهید در هزینه صرفه جویی کنید پیشنهاد ما به شما خرید کود گرانولی یا پودری می‎باشد.

خرید بهترین کود برای خیار

در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی بهترین کود برای خیار، مواد مغذی موثر بر کیفیت و سلامت خیار و نقش آن‎ها در چرخه رشد محصول پرداختیم. شما می‌توانید برای خرید انواع کود شیمیایی، ارگانیک، آلی و…، استعلام قیمت و مشاوره خرید، با کارشناسان ما در سروش باران در ارتباط باشید.
سروش باران یکی از بهترین تولید کننده‎‌های ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر کودهای کشاورزی (کود ارگانیک، کود مایع کامل، کود شیمیایی و…)، انواع آفت کش و سموم کشاورزی نظیر علف‎‌کش، حشره کش، لارو کش و…، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‌ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‌ترین محصولات را در کوتاه‌‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می‌باشد و ما همواره می‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 و پنج شنبه از ساعت 8:30 تا 12:00 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×