ضد شوری خاک

ضد شوری خاک
ضد شوری خاک با پارامتری به نام هدایت الکتریکی و همچنین با واحد دسی زیمنس بر متر اندازه گیری می شود. به طور کلی می توان گفت که افزایش درجه هدایت الکتریکی خاک نشان دهنده افزایش شوری خاک است.
خاک با درجه هدایت الکتریکی کمتر از دو برای کشاورزی کاملاً مناسب می باشد. همچنین شوری خاک بالاتر از دو بستگی به نوع محصول می تواند سبب کاهش رشد گیاه و همچنین کاهش کیفیت و کمیت محصول شود.
باید به این نکته توجه داشت که می توان در خاک کشاورزی با شوری بالاتر کشت انجام داد ولی میزان رشد گیاه، کیفیت و کمیت محصول کشاورزی در مقایسه با خاک با شوری پایین تر، کمتر خواهد شد. علاوه بر شوری خاک، میزان اسیدیته خاک پی اچ نیز در شرایط فیزیکی خاک کاملاً موثر می باشد و اسیدیته بالاتر و پایین تر از حد استاندارد می تواند باعث تشدید تاثیر شوری خاک در رشد و نمو گیاه شود. شما می توانید از اصلاح کننده خاک استفاده کنید و به شرایط گیاهانتان بهبود ببخشید.
کود ضد شوری خاک در سروش باران
هیومیک اسید
ضد شوری خاک

فهرست مطالب

انواع ضد شوری خاک در سروش باران

ضد شوری خاک چیست؟

امروزه در علم کشاورزی و خاک‌شناسی مراقبت مداوم از خاک در انواع و اقسام کشت اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به آب و هوا، جنس خاک و همچنین محصولاتی که در خاک هستند و وضعیت‌های ویژه ای که در بافت و مواد موجود در خاک پیش می‌آید، امکان دارد که خاک از شرایط طبیعی خود خارج شود و به نوعی از مراقبت‌های تخصصی و ویژه نیاز پیدا کند. یکی از این وضعیت‌های نامطلوب معمول در خاک، شوری خاک می باشد. شوری خاک زمانی رخ می‌دهد که خاک شاهد تغییراتی در مقدار و اندازه‌ی عناصر شیمیایی در خود بشود.

شوری خاک دقیقا چه زمانی رخ می‌دهد؟

هنگامی که پی اچ و ای سی خاک بیش از اندازه باشد و همچنین خاک از لحاظ شیمیایی دچار غلظت قلیایی و سدیمی شده باشد، آن خاک به اصطلاح شور می‌شود. برای فهم و درک بهتر این وضعیت باید حتماً به دنبال این موضوع رفت که چه زمانی میزان این دو عنصر در خاک رو به بالا می رود.
از مهم‌ترین دلیل های این موضوع، می‌توان به استفاده نمودن از آب شور برای آبیاری اشاره نمود. این عمل سدیم، خاک را از میزان استاندارد خود خارج می نماید. از دلایل دیگر هم می‌توان به استفاده نادرست از کودهای شیمیایی و همچنین استفاده نکردن از کودهای ارگانیک و مناسب خاک، تکرار کردن یک کشت در ‌مدت طولانی بر روی خاک، و عدم رسیدگی مداوم و پی‌درپی به خاک اشاره کرد.

انواع ضد شوری خاک

انواع بسیار گوناگونی از ضد شوری خاک یا آنتی سالت در بازار موجود می باشد، که بیشتر اوقات این نوع کود ها شامل ترکیبات سولفات پتاسیم، سولفات کلسیم، گوگرد و نیتروژن می باشد که به شکل متنوع فرموله شده است و مورد استفاده قرار می گیرد.

کود ضد شوری خاک، سولفات کلسیم

یکی از فرمول های رایج کودهای ضد شوری خاک، سولفات کلسیم است. گوگرد و یا سولفات موجود در این نوع ترکیب علاوه بر تامین نمودن گوگرد مورد نیاز گیاه، باعث کاهش اسیدیته خاک نیز می شود و کلسیم موجود در این نوع آنتی سالت ها با ترکیبات سدیم وارد واکنش می شود و جایگزین سدیم و همچنین آزاد شدن سدیم نیز می گردد؛ که این سدیم جمع شده در اثر آب شویی یا آبیاری از محیط اطراف ریشه خارج می گردد.

کود ضد شوری خاک: سولفات پتاسیم مایع

این نوع فرمول از تمامی آنتی سالت ها با دارا بودن درصد بسیار زیادی از گوگرد و پتاسیم در کاهش اسیدیته و شوری خاک کاملاً موثر می باشند. عنصر پتاسیم موجود در این آنتی سالت ها علاوه بر رفع نمودن کمبود عنصر پتاسیم در خاک سبب افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های کم آبی و خشکی و نیز کاهش شوری خاک می شود.

کود اسیدی ضد شوری خاک

در هنگام مشخص شدن بالا بودن درجه شوری خاک در نتیجه آزمایش خاک در برخی موارد می توان از ترکیبات اسیدی مثل اسید فسفریک، اسید سولفوریک و اسید انفوریک برای کاهش شوری خاک استفاده نمود. باید توجه کرد که مصرف نمودن این نوع ترکیبات اسیدی، تحت نظارت کارشناس مجرب صورت گیرد.

نکات مهم درباره کود های ضد شوری خاک

تمامی کودهای ضد شوری خاک از پژمردگی و همچنین ایجاد تنش خشکی در گیاهان جلوگیری می نمایند. افزایش شوری، فشار اسمزی خاک را هم به طور زیادی افزایش می‌دهد و موجب می‌شود افزایش درصد املاح موجود در خاک تحت تاثیر شوری خاک تعادل تغذیه‌ای گیاه را کاهش می‌دهد و سبب اختلال در جذب برخی عناصر مانند منیزیم، سدیم و همچنین کلر موجود در خاک خواهد شد. تمامی کودهای گوگرد نیز در کاهش غلظت نمک خاک موثر می باشند.
کودهای گوگردی در کم نمودن غلظت نمک و پی اچ موجود در خاک بسیار موثر می باشد. با اضافه نمودن کودهای گوگردی به خاک، املاح موجود به ‌ویژه کلسیم در خاک افزایش می یابد. افزایش سدیم موجود در خاک‌های شور جای خود را به کلسیم داده اند و پس از انجام دادن آب شویی توسط کشاورز کلسیم به عمق زمین رفته و در اختیار ریشه برای رشد قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب ضد شوری خاک

یکی از منابع مهم حیات بر روی کره زمین که از اهمیت بسیار بالایی برای جوامع بشری برخوردار است خاک است. خاک زیستگاه انسان‌ها، جانوران و همچنین اساس شکل گیری جنگل‌ها و منابع طبیعی می باشد. از همه مهم تر خاک اساس شکل‌گیری تمدن‌ها محسوب می شود.
نگه داشت و حفظ خاک با شناخت از خاک و مشخصه‌های خاک شروع می‌شود. یکی از عوامل محدود کننده که مانع کشاورزی و همچنین توسعه روستایی و شهری است، وجود خاک‌های شور در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد.

اثرات منفی شوری بالای خاک

رسانایی الکتریکی خاک (EC)، اندازه گیری مقدار نمک‌های خاک (شوری خاک) و یک شاخص بسیار مهم برای سلامت خاک می باشد. شوری بر نفوذپذری آب در خاک، پوسته پوسته شدن سطح خاک، هدایت هیدرولیکی خاک و همچنین بر افزایش حجم لایه سطحی خاک اثر می گذارد. شوری خاک بر کیفیت محصول، عملکرد محصول، جذب مواد مغذی گیاه و فعالیت میکروارگانیسم های خاک تأثیر دارد. شوری خاک به شکل غیرمستقیم بر فرآیندهای اصلی خاک از جمله انتشار گازهای گلخانه ای مثل اکسیدهای ازت، دی اکسید کربن و متان موثر است. شوری با تأثیر بر آب و برهم زدن تعادل خاک، مانع رشد گیاه می‌شوند. خاک‌های شور به شکل کاملاً طبیعی در مناطق خشک و نیمه خشک کشورمان وجود دارند. اگر از کودهای ضد شوری بیش از حد استفاده شود می تواند سلامت گیاهان و درختان را به خطر بیندازد.

نحوه استفاده از ضد شوری خاک

ماده معدنی کلسیم بیشتر برای مکانیسم مؤثر بیوشیمیایی گیاه که از طریق آن، مواد مغذی حیاتی جذب می‌شود، مورد نیاز می باشد؛ به همین منظور بیشتر کودهای ضد شوری خاک با تنظیم نمودن و متعادل‌کردن ریز مغذی‌های موجود در گیاهان و بهینه‌سازی نسبت کلسیم به سولفات در خاک‌های باغ معروف می باشند.
کود ضد شوری خاک را می‌توان به شکل محلول‌پاش یا دست‌پاش روی زمین کشاورزی خود بپاشید. برای حصول نتیجه مطلوب، بلافاصله بعد از استفاده نمودن از کود، زمین را آبیاری نمایید. این کود پی اچ خاک را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد و به انسان‌ها و حیوانات آسیبی نمی‌رساند. استفاده از این کود، یکبار در سال کفایت می‌کند.

قیمت ضد شوری خاک

کود ضد شوری خاک برای کم نمودن شوری و همچنین بهبود خواص خاک برای دستیابی به حداکثر راندمان، پتانسیل عملکرد بهتر و بالاتر، توسعه بهتر ریشه و افزایش کیفیت محصول طراحی شده است. توسعه و سلامت گیاه عمیقاً با وضعیت خاک و در دسترس ‌بودن مواد مغذی مرتبط می باشد؛ به همین دلیل هنگامی که شوری در خاک افزایش پیدا کند، نمک‌های موجود در ساختار خاک، دسترسی به مواد مغذی را توسط گیاهان کاهش می‌دهند و بر شرایط رشد بهینه تأثیر منفی خواهند گذاشت. کارایی کودها بعنوان تنظیم‌کننده رشد گیاهان به شرایط خاک، ظرفیت نگهداری آب موجود، عناصر غذایی و سطح پی اچ آن بستگی دارد.
در‌صورتی‌که تمایل به استعلام قیمت کود ضد شوری خاک و همچنین مشاهده محصولات موجود در این بخش را دارید، با جستجو کردن در سرچ باکس موجود در سایت سروش باران، لیست دقیق و کاملی از کودهای ضد شوری را به همراه مشخصات و سایر ویژگی‌هایشان مشاهده خواهید نمود. گروه سروش باران محصولاتی را ارائه می‌کند که با بسیاری از عوامل گوناگون مثل موقعیت جغرافیایی، نوع خاک، سطح فناوری، محصول و غیره سازگار می باشد؛ به همین دلیل نیازهای کشاورزی فعلی و همچنین توسعه تخصصی برای رسیدگی به این مشکلات، یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این مجموعه برای پیش‌بینی آینده بازار کشاورزی در حال تغییر می باشد.

خرید ضد شوری خاک از سروش باران

شوری خاک یکی از عوامل بسیار مهم در کاهش راندمان خاک برای صنعت کشاورزی می باشد، و امروزه کشاورزان با کشت های بی رویه و بدون آیش خود، مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و همچنین عدم استفاده از برنامه مدیریتی مناسب برای تغذیه گیاهان و بهبودی شرایط خاک سبب تشدید در فرایند شوری خاک گردیده اند. به همین دلیل مدیریت، برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای بهبودی شرایط خاک و همچنین کاهش شوری خاک در راستای یک سیستم کشاورزی پایدار امری کاملاً ضروری می باشد.
چنانچه برای خرید کود ضد شوری خاک به دنبال فروشگاهی معتبر می گردید، فروشگاه سروش باران با کادری مجرب در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد. به همین منظور می توانید به وب سایت فروشگاه به آدرس soroushbaran.ir مراجعه و با کارشناسان بخش فروش در ارتباط باشید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×