کود فروت ست - محلول فروت ست - زمان سمپاشی فروت ست - سروش باران

فروت ست

فهرست مطالب

کود فروت ست fruit set یکی از موثرترین ترکیبات برای بهبود روند گلدهی و رشد زایشی درختان و کمک به باروری و میوه دهی بیشتر است. در این کودها ترکیبی از عناصر ازت، بور و روی نقش مهم و کلیدی داشته و در زمان های مختلف به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرند. به طوریکه بعد از کوددهی با محلول فروت ست مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها از طریق برگ جذب شده و دوره گرده افشانی موثرتر خواهد بود. در ادامه سروش باران اطلاعات جامعی درباره زمان سمپاشی فروت ست ، نحوه مصرف، ویژگی ها، نقش هر یک از ترکیبات موجود در محلول فروت ست و قیمت و نکات مهم در خرید این نوع کود ارائه خواهد داد. 

کود فروت ست چیست؟

میوه دهی درختان میوه، غلات و سبزیجات تا حد زیادی به نحوه گلدهی و کیفیت دوره گرده افشانی آنها بستگی دارد. هر اندازه درختان گلدهی باکیفیت تری داشته باشند و دوره گرده افشانی طولانی تر باشد، به همان نسبت احتمال میوه دهی افزایش پیدا می کند. فروت ست ترکیبی از عناصر مغذی از قبیل ازت، بور و روی است که هر یک نقش مهم و کلیدی در روند گلدهی و میوه دهی درخت دارند. کود فروت ست در مرحله بعد از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ ها و همچنین تورم جوانه ها به درخت کمک می کند تا مواد غذایی مورد نیاز جوانه تامین گردد. در نتیجه جوانه ها به دلیل کمبود مواد غذایی دچار ریزش نشده و دوره گرده افشانی و تکامل تخمک را موثرتر و طولانی تر می کند.

مزایای استفاده از محلول فروت ست

استفاده از کود فروت ست برای درختان، سبزیجات و غیره مزایای متعددی را به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 افزایش مقاومت درخت در زمستان

درختان بعد از برداشت محصول به مرور در خواب زمستانی قرار می گیرند. در این بازه برای اینکه بتوانند در برابر سرمای زمستان و همچنین بیماری و آفات مقاومت مطلوبی داشته باشند، نباید از نظر مواد مغذی دچار کمبود شوند. این مساله به شدت می تواند به جوانه های درخت آسیب وارد کند. به همین دلیل یکی از مراحل استفاده از فروت ست، بعد از برداشت میوه و محصول و قبل از ریزش برگ درختان است. با محلول پاشی ازت، بور و روی وارد جوانه ها شده و در سرمای زمستان مقاومت مطلوبی خواهند داشت.

علاوه براین، با محلول پاشی فروت ست در زمان مناسب می توان از بیدار شدن زود هنگام درختان در زمستان نیز جلوگیری کرد. در صورت زود بیدار شدن درختان در فصل زمستان خطر سرمازدگی را برای آنها افزایش می دهد. به همین دلیل باید استفاده از کود فروت ست بعد از برداشت محصول و قبل از ریزش برگ را جدی گرفت.

در حالت کلی فروت ست در این شرایط باعث می شود مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها تامین شود. در نتیجه در هوای سرد زمستان فعالیت های زیستی آن دچار اختلال نخواهد شد و بهار بهتری پیش روی درخت خواهد بود.

جلوگیری از سال آوری

یکی از مشکلات رایج در باغداری، سال آوری درختان است. منظور از سال آوری این است که درخت در یک سال میوه بسیار زیادی دارد و سال بعد با کاهش چشمگیری در این زمینه مواجه می شود. اصلی ترین دلیل برای این مساله، کمبود مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها است. میوه ها در مرحله رشد نیاز به مواد غذایی بسیار زیادی دارند. حال در شرایطی که تقاضای میوه ها برای مواد غذایی بیشتر از مواد جذب شده از ریشه باشد، مواد غذایی جوانه ها را مصرف می کند.

برای درک بهتر این موضوع لازم است بدانید که میوه در مسیر عبور مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها قرار گرفته است. لذا اگر ریشه قادر به تامین مواد غذایی میوه نباشد، جوانه ها با کمبود مواد مغذی روبر شده و دچار ریزش یا افت کیفیت خواهند شد. جوانه هایی که در سال آور رشد می کنند، به دلیل کمبود مواد غذایی در سال بعد نمی توانند در گرده افشانی و تکامل تخمک و گلدهی موثر عمل کنند.

استفاده از کود فروت ست می تواند یک عامل موثر برای جلوگیری از سال آوری باشد. در مرحله رشد میوه ها با محلول پاشی فروت ست می توان مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها را تامین کرد. در این صورت نه تنها میوه ها رشد بهتری دارند، بلکه جوانه های سال بعد نیز کیفیت خود را حفظ نموده و باعث افزایش باروری درخت در سال بعد خواهند شد.

 

بهبود گلدهی با محلول فروت ست

یکی دیگر از مزایای استفاده از کود فروت ست، کمک به گلدهی بیشتر و بهتر درخت است. در اوایل بهار که درخت به تازگی از خواب زمستانی بیدار شده است، جوانه های زایشی آن رشد می کند. منظور از جوانه های زایشی در اینجا همان گل است. در کنار آن جوانه های رویشی یا همان برگ نیز شروع به رشد می کنند. این در حالیست که ریشه درخت هنوز رشد کافی نداشته و نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز گل و برگ را تامین کند. بهترین راهکار در این مرحله، استفاده از محلول فروت ست است. با محلول پاشی فروت ست می توان مواد مغذی را مستقیم به برگ و جوانه ها هدایت کرد.

 

کود فروت ست - محلول فروت ست - زمان سمپاشی فروت ست - سروش باران

کود فروت ست برای درختان

کود فروت ست برای درختان میوه دو مرتبه و متناسب با شرایط خاک و مواد مغذی مورد نیاز درخت استفاده می شود. اواخر زمستان تا اوایل بهار و همچنین بعد از برداشت محصول و قبل از ریزش برگ دو بازه زمانی مهم در استفاده از محلول فروت ست برای درختان میوه است. با توجه به اینکه شرایط رشد درختان، زمان میوه دهی و جوانه زنی آنها کمی تفاوت دارد، لذا زمان استفاده از این کود ممکن است برای هر یک با تغییراتی همراه باشد. در ادامه به چند مورد از درختان میوه، نحوه و زمان استفاده از کود فروت ست برای آنها اشاره می کنیم:

کود فروت ست پسته

درخت پسته مانند سایر درختان نیاز به بور، روی، ازت و کلسیم دارد تا بتواند جوانه ها را برای گلدهی بهتر در سال آینده و باروری بیشتر درخت تقویت کند. با دقت در شاخه های درخت پسته متوجه خواهید شد که اواخر خرداد ماه جوانه های سال آینده روی بدنه آن رشد می کند. با توجه به اینکه در این بازه میوه های درخت برای رشد مواد مغذی مورد نیاز جوانه ها را مصرف می کنند، لذا جوانه ها در خطر ضعیف شدن قرار می گیرند. به همین دلیل بلافاصله بعد از برداشت پسته باید ازت، بور، روی و کلسیم را از طریق کود فروت ست به جوانه ها تزریق کرد.

با محلول پاشی درخت پسته بعد از برداشت محصول می توان از ریزش جوانه های سال آینده و ضعیف شدن آنها جلوگیری کرد. علاوه براین، به شدت این ترکیبات در افزایش مقاومت درخت در برابر سرمای زمستان و مواجه شدن با بیماری ها و آفات موثر است. بعد از پشت سرگذاشتن زمستان، در اواخر اسفند و اوایل بهار با یک مرتبه محلول پاشی با کود فروت ست می توان گلدهی و گرده افشانی درخت پسته را بهبود بخشید.

کود فروت ست برای انگور

فروت ست برای درخت انگور نیز کاربرد زیادی دارد و می تواند تاثیر بسزایی در میوه دهی آن داشته باشد. نکته بسیار مهم اینکه، برای درخت انگور کوددهی با فروت ست بعد از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ ها ضروری نیست. چون جوانه های زایشی انگور اوایل بهار رشد می کند. یکی از مهم ترین زمان ها برای استفاده از این کود در درخت انگور، اوایل بهار است. بازه زمانی رشد برگ ها و قبل از خوشه دهی برای استفاده از فروت ست مناسب است.

بنر تماس با ما - سروش باران

زمان سمپاشی فروت ست

زمان سمپاشی فروت ست اصطلاح اشتباهی است که برخی از کشاورزان و باغداران از آن استفاده می کنند. چون فروت ست سم و آفت کش نیست، بلکه یک کود و ترکیب غذایی باارزش برای درختان و گیاهان است. در استفاده از تمام انواع کود، زمان اهمیت بسیار بالایی دارد. چون کوددهی در زمان نامناسب می تواند نتیجه ای کاملا عکس را به همراه داشته باشد. این زمان تا حد زیادی به نوع درخت و گیاه مورد نظر و نحوه رشد و زمان میوه دهی و خزان آن بستگی دارد. در حالت کلی از بهترین زمان ها برای مصرف فروت ست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از برداشت محصول

یکی از بهترین کارها برای کمک به رشد و میوه دهی بهتر درختان در سال آینده، کوددهی با فروت ست بعد از برداشت محصول است. بعد از برداشت محصول و قبل از ریزش برگ یا همان خزان آن، زمان مناسبی برای استفاده از فروت ست است. در این بازه جوانه های سال آینده نیاز به مواد مغذی زیادی دارند، چون میوه ها اغلب آنها را مصرف کرده اند. علاوه براین، با تامین مواد مغذی مورد نیاز جوانه ها می توان گرده افشانی موثر و باکیفیت را برای درختان تضمین کرد.

محلول پاشی با فروت ست در مرحله تورم جوانه ها

در بسیاری از درختان، اواخر اسفند شاهد بیدار شدن آنها از خواب زمستانی و تورم جوانه ها هستیم. در این مرحله چون هنوز ریشه رشد کافی ندارد، جوانه ها نمی توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند. این در حالیست که اندام های زایشی و رویشی از قبیل گل و برگ با سرعت بیشتری رشد پیدا کرده و نیاز به مواد غذایی برای بهبود گلدهی و گرده افشانی دارند. با استفاده از محلول فروت ست در این بازه زمانی می توان مواد غذایی را از طریق پاشیدن روی جوانه ها تامین کرد.

بازه های زمانی ذکر شده برای درختان میوه است و در غلات و سبزیجات و جالیز متفاوت است. به عنوان مثال، در مزارع کاشت غلات از فروت ست در مرحله 6 تا 8 برگی شدن گیاه استفاده می شود. برای سبزیجات و جالیز نیز از زمان رشد برگ تا قبل از میوه دادن می توان فروت ست را روی برگ ها پاشید.

کود فروت ست - محلول فروت ست - زمان سمپاشی فروت ست - سروش باران

موبورسین؛ بهترین کود فروت ست سروش باران

به منظور بهبود تاثیر فروت ست، علاوه بر ترکیبات اصلی از قبیل ازت، بور و روی در برخی از کودها تغییراتی ایجاد شده و مولیبدن نیز اضافه شده است. مولیبدن یکی از عناصر میکرو مورد استفاده در کود است که تاثیر بسیار زیادی بر روند تبدیل ازت به اسید آمینه دارد. کود موبورسین یکی از بهترین کودهای مورد استفاده برای درختان و گیاهان است که بهبود یافته فروت ست به شمار می رود. در این کود ترکیباتی از قبیل بور، روی و مولیبدن استفاده شده و گزینه ای مناسب برای محلول پاشی درختان در پاییز به شمار می رود.

برای دریافت اثر بهتر از این کود، برای درختان میوه پیشنهاد می شود یک مرتبه بعد در مرحله تورم جوانه ها و قبل از گلدهی محلول پاشی انجام شود. سپس بعد از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ ها در پاییز نیز برای افزایش مقاومت درخت در برابر سرمای زمستان و تامین مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها استفاده شود. از این کود فروت ست می توان برای گیاهان زراعی در مرحله 4 تا 6 برگی شدن و قبل از گل دهی نیز استفاده کرد.

در مزارع کاشت پنبه، چغندر قند و نباتات صنعتی و همچنین سبزی و صیفی جات از این کود قبل از تشکیل جوانه های گل استفاده می شود. بعد از گل دهی نیز می توان یک مرتبه کود فروت ست موبورسین را به کار برد. برای مراحل بعدی محلول پاشی ابتدا باید خاک و گیاه آنالیز شود و در صورت نیاز کوددهی صورت گیرد.

قیمت کود فروت ست

قیمت کود فروت ست به ترکیبات موجود در آن، وزن و برند تولیدکننده بستگی دارد. برخی از این کودها وارداتی بوده و قیمت بالاتری نسبت به محصولات ایرانی دارند. دلیل این تفاوت قیمت در اغلب مواقع نوسانات نرخ ارز است. برای استعلام قیمت کود فروت ست می توانید با کارشناسان فروش سروش باران تماس بگیرید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس 53857-021 تماس حاصل فرمایید.

کود فروت ست - محلول فروت ست - زمان سمپاشی فروت ست - سروش باران

سوالات متداول کود فروت ست

خیر، سمپاشی فروت ست اصطلاح اشتباهی است که برخی از کشاورزان و باغداران از آن استفاده می کنند. چون فروت ست سم و آفت کش نیست، بلکه یک کود و ترکیب غذایی باارزش برای درختان و گیاهان است.

هر یک از ترکیبات موجود در فروت ست تاثیر خاصی در درختان و گیاهان ایجاد می کند. از اصلی ترین ترکیبات در فروت ست می توان به ازت، روی و بور اشاره کرد. علاوه بر ترکیبات نام برده شده، برای گلدهی و میوه دهی بهتر درخت و کمک به گرده افشانی ایده آل آنها به عناصر دیگری از قبیل مولیبدن، کلسیم و آهن نیز نیاز است. در برخی از کودها از قبیل کود موبورسین سروش باران علاوه بر بور و روی از مولیبدن نیز استفاده می شود که منجر به بهبود فروت ست می شود.

 



روش كود دهي در مديريت تغذيه اي گياهان اهميت زيادي دارد. اما باید توجه داشت که عمل كود دهي بايد به گونه اي باشد كه عناصر مورد نياز گياه به شكل مناسب و در زمان مورد نظر در اختيار گياه قرار گيرد. محلول پاشي به عنوان يك روش مكمل تغذيه اي در باغباني مدت هاست كه مورد توجه قرار گرفته است و از مهم ترين شاخه های این روش، كود فروت ست (ازت، روي و بر) مي باشد.

تحقيقات متعدد نشان داده است كه اولين قدم پس از برداشت محصول و قبل از برگريزان، محلول پاشي باغات با تركيب فروت ست نقش اساسي در تشكيل و تكامل تخمك و افزايش ميزان گرده افشاني موثر در بهار سال بعد دارد. علاوه بر اين، محلول پاشي بعد از برداشت، مقاومت جوانه هاي گل را نسبت به سرماي زمستانه و بهاره افزايش داده و در تغذيه اول فصل و رشد درخت موثر است. زيرا در ابتدای فصل، بخش هوايي درخت شامل جوانه هاي زايشي (گل) و رويشي (برگ) فعاليت خود را با رشد سريع آغاز مي كنند. این در حالي است كه ريشه هاي فعال هنوز به اندازه كافي شروع به رشد و نمو و جذب عناصر غذايي از خاك نكرده اند كه بتوانند نياز هوايي درخت را بر طرف كنند.
همچنين طي مرحله زايشي به دليل رقابت اندام هاي زايشي با ريشه ها براي جذب عناصر غذايي، فعاليت ريشه ها كاهش مي یابد و در پي آن جذب عناصر غذايي كم مي شود. عناصر غذايي مورد نياز در اين مرحله يا از ذخيره درخت كه در فصل رشد قبل جمع آوري كرده است تامين مي شود يا از طريق تغذيه برگي قابل تزریق است. بنابراین بهترین زمان برای بالا بردن ذخیره غذایی درخت مرحله بعد از برداشت است که قسمت اعظمعناصر غذایی جذب شده از ریشه و محلول پاشی در جوانه ها و شاخه ها ذخیره می گردد. از سويي ديگر، محلول پاشي تركيبات فروت ست قبل از تورم جوانه ها شرايط را جهت بيدار شدن به موقع جوانه هاي رويشي و زايشي از خواب زمستانه فراهم نموده و همچنين باعث گرده افشاني موثر و لقاح مي شود.
گرده افشاني عبارت است از انتقال دانه گرده از پرچم به كلاله مادگي. هر گل يك دوره گرده افشاني موثري دارد و آن عبارت است از مدت زماني كه بعد از باز شدن گل، مادگی پذیرای دانه گرده می باشد و بايد توسط دانه گرده مناسب تلقیح صورت گرفته و باروری شکل گیرد. دوره گرده افشاني مناسب تابع دو عامل طول عمر تخمك و مدت زمان لازم براي رشد لوله گرده مي باشد.
(زمان رسيدن لوله گرده به تخمك)  –(طول عمرتخمك)  = دوره گرده افشاني موثر
بطور مثال، اگر طول عمر تخمك ١٨ روز و زمان رسيدن لوله گرده به تخمك١٠ روز باشد، گرده افشاني موثر برابر ٨ روز خواهد بود.

 

فروت ست (Fruit set):
افزایش تشکیل میوه در محصولات باغی و سر درختی از نظر اقتصادی دارای اهمیت است، در اوایل بهار و اواخر زمستان که دمای خاک پایین است و برگ ها ظاهر نشده­اند و جریان شیره­های گیاهی بسیار کُند است، تغذیه جوانه­ها بسیار اهمیت دارد. زیرا جذب عناصر غذایی بطور مناسبی انجام نمی­گیرد. در این حالت محلول پاشی درختان میوه برای ذخیره سازی عناصر مورد نیاز برای شروع فعالیت مجدد گیاه و رشد  جوانه­ها و گلدهی و تشکیل میوه بسیار مفید خواهد بود.
مصرف ترکیبات فروت ست موجب می­شود که در زمان خواب زمستانی درختان میوه، عناصر مهم غذایی در گیاه ذخیره شده و در زمان جوانه زنی و آغاز فعالیت مجدد گیاه، فعالیت زیستی (با توجه به عدم حضور برگ­ها در گیاهان خزان کننده و دمای پایین خاک و محیط) دچار اختلال نشود و گیاه بتواند نسبت به عوامل محیطی مانند سرما، باران و تگرک مقاومت نشان داده و گلدهی و تشکیل میوه دچار اختلال نشود. وجود عناصر ازت، روی و بور در ترکیبات فروت ست به بهبود و افزایش گلدهی و تبدیل بیشتر گل ها به میوه کمک نموده و افزایش کیفیت محصول را در پی خواهد داشت.

نقش عناصر موثر موجود در ترکیبات فروت ست:
محلول پاشی در مرحله تورم جوانه ها یکی از کلیدی ترین مراحل محلول پاشی در باغات میوه است. همزمان با شروع مرحله تورم جوانه ها، یکسری از عناصر غذایی از دیگر اندام های گیاه به سمت جوانه ها حرکت می کنند. مطالعات انجام شده در گذشته، سه عنصر غذایی ازت (N)، روی (ZN) و بور (B) را در این جا به جایی مهمتر از سایر عناصر گزارش کرده اند. به همین دلیل در برنامه محلول پاشی مرحله تورم جوانه ها، ترکیبات کودی که حاوی این سه عنصر بودند، توصیه می شد. اخیرا نقش عناصری از قبیل فسفر، کلسیم، مولیبدن، پتاسیم و اسیدهای آمینه نیز در فرآیند تشکیل گل و میوه (Fruit set) موثر تشخیص داده شده است. دلیل اهمیت محلول پاشی در این مرحله، نیاز فوق العاده زیاد جوانه ها برای رشد سریع اولیه و عدم جذب عناصر از طریق ریشه ها در این مرحله از رشد گیاه می باشد. بین مرحله شروع به رشد دبخش هوایی درخت (مرحله تورم جوانه ها و گرده افشانی جزو اولین مرحله رشد هر گیاه است) و شروع فعالیت سیستم ریشه ای برای جذب عناصر غذایی، یک اختلاف فاز یک تا دو هفته ای وجود دارد. در این مرحله حساس و اساسی، برای تولید و عملکرد درخت که نیاز بسیار زیادی به عناصر غذایی دارد، ذخیره خود درخت تعیین کننده است. هر چقدر ذخیره عناصر غذایی درخت بالاتر باشد، گرده افشانی موفق تر و به عبارتی محصول بیشتر و عملکرد بهتری خواهیم داشت. برای افزایش ذخیره غذایی درخت، باید از فصل رشد قبل، اقدامات تغذیه ای لازم را صورت داد. بهترین زمان، محلولپاشی بعد از برداشت، کود دهی خاکی شهریور و مهرماه و محلولپاشی مرحله تورم جوانه ها می باشد. محلولپاشی مرحله تورم جوانه ها با شروع به حرکت و باز شدن جوانه ها آغاز می شود. در این مرحله، فلس های روی جوانه ها از هم فاصله گرفته  و ضریب جذب آنها افزایش می یابد. توصیه می شو.د در درختان دو پایه، محلولپاشی روی جوانه های متورم درختان نر هم انجام شود. چنانچه در اوایل مرحله تورم جوانه ها موفق به محلولپاشی نشده و گلهای نر باز شده باشند، سعی شود ضمن محلولپاشی، محلول روی درختان نر پاشیده نشود. گرچه توصیه می شود که زمان محلولپاشی طوری تنظیم شود که درختان نر هم محلول پاشی گردند؛ زیرا نقش عنصر بور موجود در فرمول محلول پاشی، افزایش طول عمر گرده نر و همینطور افزایش طول فیزیکی لوله گرده نر هنگام فرآیند تلقیح می باشد.

بور: 
مطالعات نشان می دهد که به دنبال محلول پاشی در مرحله تورم جوانه ها، عنصر بور  از سایر اندام های درختبه سمت جوانه ها انتقال می یابد. در نتیجه غلظت این عنصر در این مرحله در جوانه ها چندین برابر حد معمولمی باشد. بور عنصر کلیدي گرده افشانی و به عبارتی برداشت محصول است. طول عمر دانه گرده و طول لولهگرده مستقیما به عنصر بور وابسته می باشد. در زمانی که کمبود خفیف است، به علت رشد ضعیف لوله گرده درخامه، تلقیح تخمک پس از گرده افشانی کاهش می یابد. در شرایطی که کمبود بور در باغ خیلی شدید باشد،خسارت این مرحله شبیه به خسارت سرماي شدید می باشد. کمبود بور بیشتر در درون جوانه ها مهم است تاکمبود آن در خاك یا برگ. در اثر کمبود بور، پرچم ها رشد نکرده و دانه گرده تشکیل نمی شود و مادگی گل هاکوچک باقی می ماند. محلول پاشی بور پیش از باز شدن جوانه ها افزایش تشکیل میوه را به دنبال دارد.
بنابراین توصیه می شود علاوه بر محلول پاشی پس از برداشت، در مرحله تورم جوانه ها اواخر اسفند ماه و يا اوايل بهار، محلولپاشی درختان میوه تکرار شود. كمبود بور سبب انبساط يا متلاشي شدن سريع لوله هاي گرده در حال رشد مي شود. در گل ها، بور جهت رشد لوله گرده مورد نياز بوده و بايد از طريق كلاله تامين شود. بطور مثال، پوكي مرحله اول پسته كه در اواخر فروردين ماه رخ ميدهد به علت كمبود عنصر بور مي باشد. زيرا اين عنصر در تكميل رشد لوله گرده نقش اساسي دارد. مصرف به موقع كود بور سبب افزايش ظرفيت توليد پرچم و بقاي دانه گرده مي گردد. این عنصر بطور غير مستقيم سبب افزايش قندها در شيره گل و جذابيت بيشتر آنها براي حشرات مي شود.

ازت:
نتایج تحقیقات نشان می دهد به دنبال مصرف ازت و تجمع آمونیوم در شاخساره و جوانه ها، بیوسنتز پلی آمین ها و آرژنین افزایش یافته و چون این ترکیبات در تقسیم سلولی نقش دارند، در نتیجه افزایش تقسیم سلولی و در نهایت افزایش گل انگیزی برای سال آینده را به دنبال خواهد داشت. ازت سبب تامين هيدرات كربن لازم براي جوانه هاي تازه تشكيل يافته مي شود و از این جهت سال آوري در درختان میوه را كاهش مي دهد. بطور مثال، ازت موجود در كود فروت ست موجب افزايش ٢ تا ٤ درصدي تشكيل ميوه و افزايش رشد جوانه ها در درخت سيب شده است. كاربرد ازت در پاييز در درختان سيب نتيجه بهتري در تشكيل ميوه نسبت به كاربرد بهاره آن داشته است. تاثير كاربرد پاييزه ازت در طولاني كردن عمر تخمك و زمان تلقيح دانه گرده در بهار نتیجه ای ثابت شده است. مصرف کودهاي ازته در این زمان ممکن است سبب افزایش اندازه برگ در بهار سال بعد شود، اما مصرفبیش از اندازه آن، تحریک رشد رویشی و کاهش تشکیل میوه را به دنبال دارد. لازم به ذکر است که دادن ازت دراین مرحله تاثیر بسزایی بر مقاومت جوانه ها به سرما و زنده ماندن آنها در اوایل فصل رشد بعدي دارد.

روی:
روي از جمله عناصري است که نقش فوق العاده مهمی در رشد و عملکرد درخت دارد. بیدار شدن به موقع جوانه هاي رویشی و زایشی از خواب زمستانه و گرده افشانی موفق، مهم ترین نقش این عنصر در درخت است. باغات مبتلا به کمبود روي دیرتر از باغات سالم از خواب بیدار می شوند، فاصله میانگره ها در درختان کوتاه شده و سرشاخه ها حالت جارویی پیدا می کنند. در حالت کمبود خفیف و متوسط این عنصر، ضمن کوتاه شدن میانگره ها،حاشیه برگ ها موجی شکل می شود. آهکی بودن و واکنش بالاي خاک ها در برخی مناطق، موجب تثبیت و غیرقابل استفاده شدن این عنصر در خاك و اندام هاي مختلف درخت می شود.
 روی در تولید کلروفیل نقش دارد و موجب تسریع فعالیت های آنزیمی و فتوسنتز می شود. این عنصر در متابولیسم ازت، تشکیل رنگدانه، عطر و طعم محصول و سنتز ویتامین C نقش مهمی را ایفا می نماید.
بهترین زمان های استفاده از فروت ست:

  • – بعد از برداشت محصول و در مورد گیاهان خزان کننده بعد از برداشت و قبل از خزان برگ
  • – زمان تورم جوانه ها زیرا در این زمان پوست نازک و قهوه ای روی جوانه ها قابلیت جذب عناصر را از طریق محلول پاشی دارد.
  • – لازم به ذکر است در مناطقی که میزان بور در آب آبیاري و برگ بالا باشد (مسمومیت) بور بایستی ازترکیب فروت ست حذف شود.

از بین عناصر، سه عنصر ازت، روی و بور و کلسیم نقش کلیدی و بسیار مهمی در تقویت جوانه ها، تولید گل و گرده افشانی دارند. تأمین این عناصر در زمان مناسب، کمک بسیار زیادی به تقویت جوانه ها و گرده افشانی قوی تر و در نتیجه بالا رفتن میزان محصول می کند.
دو بازه زمانی در مراحل رشدی درختان میوه، به ویژه پسته، نقش بسزایی در میزان باروری و همچنین افزایش میزان محصول دارد.

این دو مرحله عبارت است از:
1- بلافاصله پس از برداشت و قبل از ریزش برگ ها. از آنجا که اندام های اولیه گل داخل جوانه ها، در مهرماه تشکیل می شود، بنابراین این مرحله بسیار حساس است و وجود روی، ازت و بور داخل جوانه ها موجب تقویت و افزایش میزان ذخیره انرژی جوانه ها می شود.
2- زمان تورم جوانه ها که در اواخر اسفند یا اوایل بهار اتفاق می افتد. چون بین فعال شدن ریشه و قسمت های هوایی اختلاف زمانی وجود دارد، ریشه ها در زمانی که جوانه ها احتیاج بالایی به مواد غذایی دارند، فعال نیستند و یا خیلی کم فعالند و نمی توانند مواد غذایی را در فرصت مناسب در اختیار جوانه ها قرار دهند. در نتیجه فعال شدن جوانه ها دچار اختلال می شود و میزان باروری و تولید محصول به شدت کاهش پیدا می کند. بنابراین محلول پاشی ترکیباتی که حاوی عناصر اصلی موثر در گرده افشانی هستند، موجب می شود که مواد غذایی به سرعت و در زمان مناسب در اختیار جوانه ها قرار گیرد، در نتیجه تشکیل گل و گرده افشانی با راندمان بالایی اتفاق می افتد.
به دلیل این که تورم جوانه ها در باغات در مدت زمان کوتاهی اتفاق می افتد و همچنین در صورتی که رقم های مختلف وجود داشته باشد، بین زمان تورم جوانه ها اختلاف زمانی وجود دارد، محلول پاشی در این زمان اغلب با مشکلات زیادی به همراه است. بنابراین یکی از بهترین زمان ها برای محلول پاشی ازت، روی و بور، پس از برداشت محصول و قبل از ریزش برگ ها است تا انرژی کافی در جوانه ها به منظور تولید گل در سال بعد ذخیره گردد. از آنجا که پس از برداشت یک مرحله سم پاشی علیه پسیل پسته (شیره خشک) وجود دارد، می توان محلول پاشی کود را با سم به صورت همزمان انجام داد.

محلول پاشی کلسیم در پاییز
جوانه های بارده تشکیل شده در طول فصل و یا اواخر فصل با توجه به نوع درخت، ممکن است در اثر مواجهه با شرایط تنش زا در طول پاییز و زمستان تضعیف شده و یا ریزش پیدا کنند. از این رو تقویت این نوع جوانه ها برای مقابله با تنش، امری ضروری محسوب می شود. بنابراین، کاربرد ترکیباتی که بتواند موجب استحکام و تقویت جوانه های بارده بر روی شاخه ها و در نتیجه بهبود فروت ست در ابتدای فصل رشد گردد، توجه مضاعفی را می طلبد. مهمترین
عارضه لکه پوست استخوانی  (Endocarp Lesion) طی چند سال اخیر در مناطق پسته کاری کشور و به ویژه استان کرمان شیوع پیدا کرده است. این عارضه تا کنون بر روی ارقام کله قوچی، احمد آقایی و فندقی مشاهده شده و خسارت آن بر روی ارقام کله قوچی و احمد آقایی شدید می باشد. علایم عارضه از مرحله شروع تشکیل پوست استخوانی تا سخت شدن آن به صورت سیاه شدن پوست استخوانی از قسمت راس به سمت قاعده میوه که حدودا تا دو سوم آن را می پوشاند مشاهده می شود.
بررسی نقش عناصر پر مصرف و کم مصرف نشان داده است که عارضه مذکور در اثر برهم خوردن نسبت تعادلی بین کلسیم و منیزیم در اثر افزایش بیش از اندازه منیزیم در آب آبیاری باغ های پسته بوجود آمده و در واقع افزایش منیزیم سبب بروز کمبود کاذب کلسیم می شود. بهترین نسبت کلسیم به منیزیم وقتی است که این نسبت بیشتر از 2 باشد و وقتی این نسبت کمتر از 1 شود با مسمومیت منیزیم روبرو هستیم.
نتایج مقدماتی یک پروژه تحقیقاتی با محلول پاشی چند نوع کود کلسیم مایع در پاییز بعد از ریزش برگ ها نشان داد این عارضه تا حدود 90% کاهش می یابد.در اصل کلسیم محلول پاشی شده در پاییز در محور خوشه ها تجمع و در بهار از این عارضه جلوگیری می نماید. لذا پیشنهاد می گردد جهت کاهش عارضه در آبان ماه؛ قبل یا پس از ریزش برگ ها محلولپاشی با کود های کلسیمی در باغات انجام شود.

زمان سمپاشی فروت ست

×