کود اسید فسفریک

کود اسید فسفریک چیست؟

کود اسید فسفریک چیست؟ چرا استفاده از این کود در کشاورزی ضرورت دارد؟ با رشد روز افزون جمعیت، کشاورزی به یکی از مهم‌ترین ارکان تامین مواد غذایی مورد نیاز در جهان تبدیل شده است. در واقع در طی سالیان، حدود 40 درصد از کل اراضی جهان به زمین‌های زراعی و قابل کشت تبدیل شده است.
تبدیل زمین‌های بی حاصل به زمین‌های قابل کشت به کمک سیستم‌های آبیاری هوشمند، روش‌های مراقبتی ویژه و مهم‌تر از همه افزودن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد محصولات کشاورزی به زمین امکان پذیر است.
بطور کلی به مواد مغذی مورد نیاز گیاهان که به زمین‌های کشاورزی افزوده می‌شود، کود کشاورزی می گویند. کودهای کشاورزی انوع مختلف و دسته بندی‌های متفاوتی (کود آلی، کود ارگانیک، کود شیمیایی و…) دارند. از سوی دیگر، دانشمندان فعال در حوزه کشاورزی دریافته‌اند که کودهای نیتروژن و فسفر تأثیر قابل توجهی در به حداکثر رساندن تولید محصول دارند.
کود اسید فسفریک منبع غنی از فسفر است و می‌تواند فسفر مورد نیاز گیاهان و محصولات کشاورزی را به آسانی تامین کند. در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی کود اسید فسفریک، مزایای استفاده از آن و… پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مقاله همراه ما باشید.

کود اسید فسفریک کشاورزی-سروش باران
کود اسید فسفریک

کود اسید فسفریک

فهرست مطالب

کود اسید فسفریک کشاورزی-سروش باران

کود اسید فسفریک کشاورزی

فسفر یکی از مهم‌ترین عناصر روی زمین است. در واقع بدون فسفر، حیات موجودات زنده بطور کلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. امروزه اغلب زمین‌های کشاورزی با مشکل کمبود فسفر و در نتیجه کاهش تولید محصول مواجه هستند. یکی از دلایل کمبود فسفر در زمین‌های کشاورزی، کشت مداوم و استفاده مکرر از زمین‌های کشاورزی بدون افزودن کود حاوی فسفر به خاک می‌باشد. بنابراین استفاده از کود اسید فسفریک یک گزینه عالی برای تقویت گیاهان و البته زمین کشاورزی است. بطور کلی فسفر به فرآیند تولید ATP در گیاهان کمک کرده و بخش مهمی از غشای سلولی را می‌سازد. بنابراین وجود این عنصر در رشد گیاه تاثیر بسزایی دارد.

تماس با کارشناس فروش: 02153857

برخی از انواع کودهای اسید فسفریک رایج و موجود در بازار عبارت است از:

کودهای DAP

کود دی آمونیوم فسفات یا DAP یکی از رایج‌ترین کودهای مورد استفاده در جهان است. دلیل محبوبیت این کود، ارزش غذایی بالا و خواص فیزیکی ایده آل آن است. قابل ذکر است که کود DAP منبع عالی فسفر و نیتروژن برای محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد.

کودهای NPK

کود کامل یا NPK حاوی درصد بالایی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم (سه درشت مغذی مورد نیاز تمامی گیاهان و محصولات) می‌باشد. علاوه بر این سه ماده غذایی، این کودها حاوی انواع مواد مغذی (درشت مغذی و یا ریز مغذی) مانند آهن، روی، منگنز، مس، بور و منیزیم نیز هستند. بدون شک کود NPK یکی از بهترین منابع تامین فسفر محصولات کشاورزی می‌باشد.

مزایای استفاده از کود اسید فسفریک

در اینجا قصد داریم به بررسی مزایای استفاده از کود اسید فسفریک در صنعت کشاورزی بپردازیم. برخی از این مزایا عبارت است از:

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این کود تقویت رشد گیاه و به حداکثر رسانی تولید محصول می‌باشد. یعنی بطور کلی فسفریک اسید علاوه بر کیفیت بر کمیت محصولات نیز اثر گذار است.

استفاده از فسفریک اسید زهکشی را بهبود می‌بخشد. در نتیجه رشد ریشه گیاهان عمیق‌تر می‌شود. هر چه گیاهان و محصولات کشاورزی ریشه عمیق‌تری داشته باشند، در شرایط مختلف نظیر کم آبی، بیماری، خشکسالی و… مقاوم‌تر هستند.

کود فسفریک اسید علاوه بر تامین مهم‌ترین عنصر مورد نیاز گیاهان یعنی فسفر، می‌تواند مواد مغذی یونیزه شده را در خاک حفظ کرده و از شسته شدن آنها به هر دلیلی جلوگیری کند.

از مزایای دیگر این می‌توان به رشد باکتری‌های مفید در خاک و حفظ سلامتی گیاه اشاره کرد.

قابل ذکر است که اسید فسفریک خاک را متخلخل و هوازی می‌کند که این خود می‌تواند باعث نفوذ هوا و گردش آن درون خاک شود. با تهویه خاک، دسترسی به مواد مغذی توسط ریشه بهبود پیدا کرده و همین می‌تواند بر کیفیت محصولات کشاورزی اثر گذار باشد.

کود فسفریک اسید علاوه بر تنظیم سطح pH می‌تواند خاک‌های اسیدی و قلیایی را نیز خنثی کند.

ملاحظات کار با کود اسید فسفریک

هنگام کود دهی و کار با انواع کود کشاورزی نظیر فسفریک اسید سلامت و ایمنی باید در اولویت باشد. در اینجا قصد داریم به بررسی ملاحظات کار با کود اسید فسفریک بپردازیم. برخی از این موارد عبارت است از:

قبل از شروع کار، توضیحات و دستورالعمل‌های ذکر شده بر روی بسته بندی کود اعم از دوز ایمن، زمان مصرف و… را به درستی مطالعه کنید.

هنگام کار با کود حتما از لباس‌های ایمن نظیر لباس آستین بلند، ماسک و… استفاده کنید.
تنفس اسید فسفریک می‌تواند بینی و گلو را تحریک کرده و باعث سرفه و خس خس سینه شود. اگر کود را تنفس کردید، فورا محیط را ترک کرده و هوای تازه استشمام کنید.

تماس کود با چشم ممکن است باعث تحریک و سوزش چشم شود. اگر اسید فسفریک با پوست و چشم‌های شما تماس پیدا کرد، فوراً ناحیه مورد نظر را با آب فراوان بشویید. در صورت نیاز و مشاهده علائم حاد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کود اسید فسفریک کشاورزی-سروش باران

سوالات متداول کود اسید فسفریک

در اینجا قصد داریم به بررسی سوالات متداول مربوط به اسید فسفریک بپردازیم. برخی از این سوالات عبارت است از:

اسید فسفریک را می‌توان به عنوان منبع اصلی برای تولید کودهای فسفاته و ترکیبات NPK و همچنین به شکل مستقیم در تهیه محلول‌های غذایی در کشت‌های گلخانه‌ای استفاده کرد.

دلیل محبوبیت کود اسید فسفریک ارزش غذایی بالا و خواص فیزیکی ایده آل آن می‌باشد. همچنین تمامی گیاهان و محصولات کشاورزی برای رشد به ماده مغذی فسفر نیاز دارند. اما به دلیل خاصیت خورندگی اسید فسفریک نمی‌توان بصورت مستقیم از آن استفاده کرد و اغلب در غالب کودهای کشاورزی که جذب آن برای گیاهان راحت‌تر است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بله اسید فسفریک در طبیعت وجود دارد. اما اسیدی که جذب آن برای گیاهان ممکن باشد و در کودهای کشاورزی استفاده می‌شود صنعتی است.

همانطور که گفتیم فسفر یکی از انواع مواد مغذی است که گیاه برای رشد و نمو به آن نیاز دارد. وجود فسفر می‌تواند به رشد ریشه، جوانه زنی و بلوغ گیاه کمک زیادی کند.

استفاده از کود اسید فسفریک محدودیت زمانی ندارد و شما می‌توانید در تمام طول سال از این کود استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که بهترین فصل برای استفاده از اسید فسفریک فصل‌های بهار و پاییز می‌باشد. در این فصول اثرگذاری کود بسیار ایده آل است. همچنین قابل ذکر است که شما می‌توانید با فاصیه زمانی یک بار در ماه (هر بیست روز یک بار) از این کود استفاده کنید.

شما می‌توانید از اسید فسفریک بصورت مستقیم و اعمال بر روی خاک و یا اسپری کردن آن نزدیک ریشه گیاه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که پس از اعمال مستقیم کود پودری بر روی خاک باید گیاهان را آبیاری کنید تا مواد مغذی درون کود آزاد شده و در دسترس گیاه قرار گیرند.

خرید کود اسید فسفریک؛ سروش باران

در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی کود اسید فسفریک، مزایای استفاده از آن و… پرداختیم. همانطور که گفتیم فسفر یکی از انواع مواد مغذی ضروری و مورد نیاز گیاهان می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید انواع کود اسید فسفریک و اطلاع از قیمت محصولات کشاورزی با کارشناسان ما در سروش باران در ارتباط باشید.
سروش باران یکی از بهترین تولید کننده‌های ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‌‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر کودهای کشاورزی (کود ارگانیک، کود شیمیایی، کود آلی و…)، انواع آفت کش و سموم کشاورزی نظیر علف‎‌ کش، انواع سم حشرات، لارو کش و…، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‌ها و… به سروش باران مراجعه کنید. تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‌ترین محصولات را در کوتاه‌ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند.
تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می ‌باشد و ما همواره می‌‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما در سروش باران ارائه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 و پنج شنبه از ساعت 8:30 تا 12:00 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×