آفات درخت سیب

آفات درخت سیب

آفات درخت سیب را می‎شناسید؟ آفات درخت سیب چه مضراتی دارد؟ مانند هر گیاه و محصول کشاورزی، درختان سیب نیز از بیماری‌های گیاهی و آفات در امان نیستند. آفات، حشرات، قارچ‌‎ها و… عوامل بیماری‌زایی هستند که ممکن است درختان سیب و میوه‌های آن‎ها را تحت تاثیر قرار دهند و به آن‎ها آسیب برسانند و منجر به آسیب‌های اقتصادی جبران ناپذیری شوند. در این مقاله از وبلاگ سروش باران قصد داریم به بررسی انواع آفات درخت سیب بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، چند دقیقه از زمان ارزشمند خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید.

آفات درخت سیب چیست؟

سیب یکی از محبوب‌ترین و البته فراوان‌‎ترین میوه‌‎ها در سطح زمین است که تقریبا دسترسی به آن برای اغلب افراد ممکن است. همچنین استفاده از سیب در رژیم غذایی روزانه، مزایای بسیاری برای بدن و حفظ سلامتی آن دارد. از این رو کاشت درخت سیب و پرورش این میوه در بین باغداران بسیار محبوب است. مانند تمامی محصولات کشاورزی و باغی، درختان سیب نیز از شر بیماری‌ها و آفات در امان نیستند و برخی از عوامل می‌توانند آسیب پذیری درخت سیب را در برابر بیماری‌ها و آفات افزایش دهند. در نتیجه آفات درخت سیب یکی از رایج‌ترین دردسرهایی است که باغداران با آن روبرور هستند. در ادامه به بررسی انواع آفات درخت سیب می‌پردازیم.

آفات درخت سیب - سروش باران

آفات درخت سیب

فهرست مطالب

آفات درخت سیب - سروش باران

انواع آفات درخت سیب

در اینجا قصد داریم به بررسی انواع آفات درخت سیب بپردازیم:

شپشک سان ژوزه (San Jose Scale)

شپشک سان ژوزه یکی از رایج‌‎ترین آفات درخت سیب است. شپشک سان ژوزه یکی از خطرناک‌‎ترین سپرداران است که از شیره پوست میوه‌‎ها تغذیه می‎کند. این حشره پس از حمله به میوه‌‎ها معمولا ردپایی از موم چسبنده در پی خود باقی می‎گذارد. با وجود اندازه آن‎ها، شپشک سان ژوزه به راحتی قابل تشخیص می‌باشد. همچنین این حشره باعث ایجاد تغییر شکل در میوه (ایجاد دایره‌های قرمز رنگ بر روی سیب) و ساقه درخت می‎شود.
این آفت اغلب در زمان‌های نزدیک برداشت خود را نشان می‎دهد. از آن‎جایی که شپشک سان ژوزه با سرعت زیادی تکثیر می‎شود (تکثیر تا 400 لارو در تنها شش هفته) بسیار مهم است که به محض مشاهده آثار حمله آفت، به آن رسیدگی کنید. برای مقابله با این حشره می‌‎توان از حشره کش بر روی شاخه‌‎ها، برگ‌ها و تنه درخت سیب استفاده کرد.

تماس با کارشناس فروش: 02153857
تریپس (Thrips)

یکی از انواع آفات درخت سیب، حشره تریپس می‎باشد. این حشرات بسیار کوچک و دارای بال‌های ریشک دار بلندی هستند که از درختان سیب تغذیه می‌کنند. مانند بسیاری از آفات درخت سیب، تریپس سیب‌ها را سوراخ کرده و محتویات آن‎ها را می‎مکد. آلودگی سیب‌ها با حشره تریپس معمولا بصورت لکه‌های سفید رنگی خود را نشان می‎دهد. شما می‌توانید برای مقابله با این حشره از تله‌های چسبنده بر روی درخت سیب و یا انواع آفت کش استفاده کنید.

حشره Borers

یکی از انواع دیگر آفات درخت سیب حشره Borers می‎باشد. معمولا این آفت درختان سیبی را مورد هدف قرار می‎دهد که در اثر خشکسالی تحت تنش هستند و اغلب درختان را از داخل مورد حمله قرار می‎دهد. شناسایی حشره Borers کار آسانی نیست زیرا همانطور که گفتیم + بیشتر آسیب‌‎های ناشی از این آفت در داخل درختان سیب رخ می‎دهد و اثر قابل مشاهده‌‎ای ندارد. به همین دلیل در مقابله با این حشره پیشگیری بسیار موثرتر از درمان عمل می‎کند.

سوسک سرخرطومی آلو (Plum Curculio)

سوسک سرخرطومی آلو و یا سوسکچه‌های خرطوم دار، از دیگر آفات درخت سیب هستند. سوسک سرخرطومی آلو با ایجاد سوراخ‌‎های کوچکی در برگ‌های درخت سیب، از میوه‌‎های در حال رشد تغذیه می‎کند. از شایع‌‎ترین علائم آلودگی درختان سیب به این آفت می‎توان به ریزش زودرس میوه‌‎ها، لکه‌‎های قهوه‌‎ای، ایجاد حفره بر روی سیب‎‌ها و… اشاره کرد. برای جلوگیری از حمله این آفت به درختان سیب بهتر است در اوایل بهار از یک آفت کش موثر و قوی استفاده کنید.

کنه (Mites)

گونه‌های مختلفی از کنه‌ها وجود دارند که از آفات رایج درخت سیب هستند. کنه معمولا به برگ‌‎ها و میوه‎‌های درختان سیب حمله می‎کند. از آنجایی که کنه‌‎ها به سختی قابل مشاهده هستند، شناسایی و مقابله با آن‎ها نیز دشوار است. برای مقابله با این آفت در موراد خفیف می‎توانید درختان سیب را با آب فشار قوی آب پاشی کنید. برای آلودگی‎‌های شدیدتر، بهتر است از آفت کش‎‌های قوی استفاده کنید.

حشره Leafrollers

یکی از انواع آفات درخت سیب می‎توان به حشره Leafrollers اشاره کرد. حشره Leafrollers کرم‌های کوچک هستند که به درختان سیب حمله می‎کنند. این افت شیره برگ‎‌های درختان سیب را می‎مکد و سپس از شاخ و برگ آن تغذیه می‎کند. یکی از عوامل جذب این حشره، علف‌‎های هرز در اطراف درختان سیب است. برای پیشگیری از این این آفت می‎توانید علف‎‌های هرز باغ را به کمک علف کش (و یا سایر روش‌‎های فیزیکی) از بین ببرید.

حشره Green Fruit worms

حشره Green Fruit worms کرم‌های کوچکی هستند که از درختان سیب، آلو، گلابی و گیلاس تغذیه می‌کنند و معمولا در فصل بهار شایع هستند. این حشره اغلب بزرگ‎تر از سایر آفات می‎باشد به همین دلیل تشخیص آن آسان‎تر است. از علائم شایع آلودگی میوه‎‌های درخت سیب به این آفت می‎‌توان به لکه‎‌هایی بر روی سیب، برگ‎‌های جویده شده و ریزش میوه از شاخه درخت اشاره کرد. شایان ذکر است که حشره Green Fruit worms در مقایسه با سایر آفات درخت سیب، خطر بسیار کمی برای درختان سیب شما دارند. اما در صورت ابتلا بهتر است به فکر چاره و بهبود شرایط باشید. در این شرایط میتوانید از آفت کش استفاده کنید.

کرم سیب (Codling Moths)

کرم سیب یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای درختان سیب شما هستند و احتمال حمله آنها به درختان سیب در هر فصلی از سال وجود دارد. کرم سیب در ابتدا در اطراف میوه تخم گذاشته و سپس به درون میوه نفوذ می‎کند. به همین دلیل تشخیص آن‎ها دشوار است. برای پیشگیری از رشد کرم سیب حتما باید از آفت کش‌‎های مخصوص و قوی استفاده کنید.

پشه سیب (Apple Maggots)

یکی از رایج‌‎ترین آفت درخت سیب، ماگوت یا پشه سیب می‎باشد. این آفت پوست سیب را سوراخ کرده و از آن تغذیه می‎کند. این حشره به سمت مرکز سیب حرکت کرده، مواد مغذی را از میوه می‎مکد و ظاهری نامطلوب و زخمی به سیب می‎دهد. برای مقابله با این آفت می‎توانید از تله‎‌های چسبنده استفاده کنید. بطور معمول برای هر 100 میوه سیب یک تله کافیست. همچنین برای جلوگیری از آسیب رساندن این آفات درخت سیب به میوه‌‎های شما، بهتر است اوایل بهار از آفت کش استفاده کنید.

آفات درخت سیب - سروش باران
سوسک ژاپنی (Japanese Beetles)

حمله‌ی سوسک‎‌های ژاپنی در ماه‌‎های گرم تابستان رایج است. این حشره بالدار از برگ‎‌های درختان سیب تغذیه می‎کند. به همین دلیل شناسایی آن‎ها به کمک برگ‎‌های آسیب دیده معمولا آسان است. برای پیشگیری از حمله این حشرات می‎توانید از توری استفاده کنید. قابل ذکر است که استفاده از حشره کش برای مقابله با این حشره توصیه نمی‌‎شود زیرا می‎‌تواند باعث تجمع بیشتر حشرات شود.

حشره Stink Bugs

از دیگر آفات درخت سیب می‎توان به Stink Bugs اشاره کرد. این حشره از شیره میوه، جوانه‌‎ها و برگ‌‎های تغذیه می‎کند. حشره Stink Bugs به راحتی قابل تشخیص است. علاوه بر بیماری‌های باکتریایی که این حشرات منتشر می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد ناهنجاری‌های فیزیولوژیکی مختلف در میوه سیب شوند. از آن‎جایی که علف‎‌های هرز زیستگاه مناسبی برای این حشرات هستند؛ برای جلوگیری از حمله می‎توان علف‎‌های هرز اطراف درختان سیب را به کمک انواع علف کش از بین برد.

شته (Aphids)

شته مومی پشمی و شته سبز سیب سبز دو گونه از رایج‌ترین آفات درخت سیب هستند که ممکن است هنگام پرورش درختان سیب با آن‌ها مواجه شوید. این آفات ریز درخت سیب به سرعت گسترش می‎یابند و خوشه‌‎هایی را روی ساقه‌‎ها و برگ‎‌ها تشکیل می‎دهند. همانطور که آن‎ها از درختان سیب تغذیه می‎کنند، بقایای چسبناکی از خود باقی می‎گذارند. خوشبختانه شته بر روی درختان سیب به راحتی قابل تشخیص است. قابل ذکر است که بقایای چسبناکی که شته‎‌ها تولید می‎کنند می‎‌تواند باعث ایجاد کپک دوده سیاه شود. اگر جمعیت شته فقط به چند برگ یا شاخه محدود شود، می‎‌توان برای مقابله با شته از هرس شاخه‌‎ها استفاده کرد. در برخی موارد نیز می‎توان از یک جت آب قوی برای جدا سازی شته از برگ استفاده کرد. اگر آلودگی بسیار زیاد باشد می‎‌توانید از انواع آفت کش مخصوص (شته کش) استفاده کنید.

زنجرک (Leafhoppers)

زنجرک‌‎ها آفات درخت سیب هستند که می‎‌توانند تا 15 میلی‎متر رشد کنند و از مکیدن مواد مغذی برگ‎‌های درخت سیب تغذیه می‎کند. این حشرات از خود لکه‌‎هایی سفید رنگ بر روی برگ‎‌های درختان سیب به جای می‎گذارند و در نهایت برگ‎‌های آلوده چروکیده شده و می‎ریزند. استفاده از حشره کش می تواند به کنترل زنجرک‌‎ها کمک کند.

خرید آفت کش برای آفات درخت سیب؛ سروش باران

در این مقاله از وبلاگ سروش باران به بررسی انواع آفات درخت سیب و راه‎‌های مقابله با آن‎ها پرداختیم. شما می‌‎توانید برای خرید بهترین کود برای درخت سیب، انواع آفت کش، استعلام قیمت و مشاوره خرید، با کارشناسان ما در سروش باران در ارتباط باشید. سروش باران یکی از بهترین تولید کننده‎‌های ابزار و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در ایران می‌باشد. شما می‎توانید برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و باغبانی نظیر کودهای کشاورزی (کود ارگانیک، کود شیمیایی و…)، انواع آفت کش و سموم کشاورزی نظیر علف‎‌کش، حشره کش، لارو کش و…، ابزار موتوری، ابزار آبیاری، ابزار باغبانی، سمپاش‌‍‎ها و… به سروش باران مراجعه کنید.
تیم سروش باران متعهد است که با کیفیت‎‌ترین محصولات را در کوتاه‌‎ترین زمان و با پشتیبانی عالی به شما عزیزان عرضه کند. تعهد، پاسخگویی به موقع، مسئولیت پذیری و ارائه خدمات درست و کارآمد از اهداف ما در این زمینه می‌باشد و ما همواره می‌کوشیم که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیم. بزرگترین هدف ما ارئه‌ی بستری برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تمامی ابزارهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 و پنج شنبه از ساعت 8:30 تا 12:00 با شماره تلفن 02153857 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×