زمان کود دهی به
درختان میوه

زمان کود دهی به درختان میوه

زمان کود دهی به درختان میوه یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در رشد و باردهی آنها بوده و عدم توجه به آن می تواند نتیجه منفی داشته باشد. با توجه به نوع درخت و کود مورد استفاده برای آن و همچنین شرایط آب و هوایی و غیره در نهایت می توان زمان مناسب را برای کود دهی درختان میوه هسته دار، گردو و سیب و انگور و غیره تعیین کرد. در ادامه نگاه جامعی به بهترین زمان کود دادن به درختان میوه و استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی خواهیم داشت. با سروش باران همراه باشید.

عوامل مهم در تعیین زمان کود دادن به درختان میوه

درختان برای رشد و میوه دادن و مقابله با رشد آفات نیاز به مواد غذایی متعددی داشته و بخش اعظمی از آن به کمک کودهای شیمیایی و آلی تامین میشود. این مواد حاوی ویتامین‌ها، املاح و مواد مورد نیاز برای رشد درخت و میوه‌های آنها هستند که در زمان مناسب باید درخت به آن دسترسی داشته باشد. به همین دلیل زمان کود دادن به درختان میوه به اندازه انتخاب بهترین کود مناسب لازم و ضروری است. در ادامه همراه ما باشید:

زمان کود دهی به درختان میوه - سروش باران
زمان کود دهی به درختان میوه

فهرست مطالب

زمان کود دهی به درختان میوه - سروش باران

زمان کود دهی در درختان مختلف متفاوت است و بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می گردد:

نوع درخت: با توجه به اینکه هر یک از درختان میوه زمان شکوفه دهی و میوه دادن و رشد متفاوتی دارند، زمان کود دادن به آنها نیز فرق دارد. در حالت نرمال بهتر است در زمان شکوفه دادن، تشکیل میوه و رسیدن میوه‌ها و خواب زمستانه درخت کودهی انجام شود.

نوع کود: بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایش خاک اطراف درخت نوع کود تعیین می گردد. هر یک از کودها باید در دوره‌های خاصی از چرخه رشد هر درخت مصرف شوند. 

تماس با کارشناس فروش: 02153857

سن درخت: برای جلوگیری از سوختگی ریشه و تاثیر منفی کود، باید به سن درخت توجه شود. در حالت کلی کود دهی به نهال‌های تازه غرس شده باید با احتیاط همراه باشد و بهتر است دوره‌های ابتدایی رشد نهال فقط از کودهای آلی استفاده شود که با توجه به نوع درخت و میزان رشد آن، مقدار و زمان مناسب کود دهی تعیین گردد.

کود دادن درختان میوه در زمستان

یکی از عوامل بسیار مهم برای افزایش مقاومت درختان در برابر آفات و بیماری‌ها، کود دادن به آنها در زمان مناسب است. درختان میوه با توجه به نوع آنها در ماه‌های سرد سال در حالت خواب قرار میگیرند. به همین دلیل یکی از بهترین زمان‌ها برای کود دهی به درختان میوه، زمستان است. کود دادن به درختان در زمستان باعث میشود استقامت آنها افزایش یافته و آفات و بیماری‌ها نتوانند به آنها در این مدت آسیب وارد کنند.
برای کود دهی در زمستان درختان میوه بهترین روش حفر چال کود است. اطراف ریشه درخت باید گودالی به ارتفاع حدود 40 سانتی متر حفر شود و کودهای مورد نیاز در آن قرار گرفته و مجدد روی آن خاک ریخته شود. برای کمک به افزایش مقاومت درخت در زمستان بهتر است از کودهای فسفردار و پتاسیم دار و کودهای حاوی ریزمغذی ها به همراه کودهای حیوانی استفاده شود.

کود دهی درختان میوه در پاییز

بسیاری از درختان از اوایل آذر به خواب زمستانه میروند و کاملا بدون برگ و میوه خواهند بود. برای افزایش مقاومت درخت و کمک به رشد بهتر در اواخر زمستان و اوایل بهار، بهترین کار کود دادن در پاییز است. در این فضل انواع کودهای دامی و حیوانی و کودهای شیمیایی و زیستی را می توان استفاده کرد. کودهای حاوی آهن یکی از بهترین گزینه‌ها برای رشد بهتر درسخت و افزایش مقاومت آنها محسوب شده و در پاییز کاربرد زیادی دارد.

زمان کود دهی درخت گردو

همان طور که اشاره شد، بهترین زمان کود دهی به درختان میوه به نوع درخت و شرایط رشد آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، درخت گردو از جمله درختانی است که در اواخر زمستان و اوایل بهار از خواب بیدار شده و به مرور شکوفه داده و میوه‌های آن در تابستان شروع به رشد می کنند. در نهایت بار درخت گردو در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت میشود. برای رشد بهتر این درختان بهترین زمان کود دهی اوایل بهار است.
گردو از جمله درختانی است که کود دادن به آن در زمستان می تواند موجب آسیب دیدگی ریشه‌ها شود. در حالت ایده آل بهتر است بهار تا اوایل پاییز را برای کود دهی انتخاب کنید. اگر به هنگام باز شدن شکوفه‌ها اقدام به کوددهی به درخت گردو کنید، باعث آسیب به آنها میشود. به همین دلیل اوایل اردیبهشت را برای این کار انتخاب کنید. در زمان رشد گردوها یعنی تابستان نیز می توان کودهای مورد نیاز را برای آنها استفاده کرد.

زمان کود دهی به درخت پسته

پسته از جمله درختانی است که در کنار کودهای دامی باید با برنامه دقیق از کود شیمیایی نیز برای آن استفاده شود. استفاده از کود در زمان نامناسب منجر به آسیب‌های جدی به درخت و کاهش بار و کوچک شدن محصول های آن خواهد شد. از بهترین زمان‌ها برای کود دادن به پسته می توان به خرداد و اوایل پاییز اشاره کرد. کودهای شیمیایی در خرداد ماه تاثیر زیادی بر افزایش رشد پسته‌ها دارد و محصول درخت بزرگ خواهد بود.
در فصل پاییز و بعد از جمع آوری محصول می توان از کودهای حیوانی برای درخت پسته استفاده کرد. علاوه براین، برای کمک به رشد بهتر درخت در فصل بهار، بهتر است اواخر زمستان یعنی اسفندماه را برای کود دهی با کودهای شیمیایی مد نظر قرار دهید.

زمان کود دهی به درختان سیب

با توجه به اینکه برای انتخاب زمان کود دهی به درختان میوه باید زمان قبل و بعد از شکوفه دادن، میوه دادن و رشد آن و همچنین خواب زمستانی درخت را مد نظر قرار داد، شرایط کود دادن به سیب کمی متفاوت است. یکی از بهترین زمان‌ها برای کود دهی درخت سیب، بعد از برداشت محصول در اوایل پاییز و قبل از خزان برگ‌های درخت به شکل محلولپاشی است. در واقع با کود دادن در پاییز درخت سیب را برای زمستان سخت و همچنین آغاز پر قدرت در بهار آماده می کنید.
علاوه براین، اوایل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای کود دادن به درخت سیب به شمار می رود. اوایل بهار درختان سیب شکوفه می دهند و کود می تواند منجر به رشد شکوفه‌ها و قوی بودن آنها شود که به شدت در میوه دادن تاثیرگذار است. سپس در اواسط بهار تا اوایل تابستان که زمان میوه بستن و فندقی شدن میوه‌ها است باید از کودهای حاوی کلسیم و پتاسیم استفاده شود.
توجه داشته باشید که بهترین زمان کود دهی به درختان میوه برای خوشرنگ و بزرگ شدن میوه‌های آنها، حدود یک ماه قبل از برداشت است. با کودهای پتاسیمی یک ماه قبل از برداشت سیب قرمز می توان رنگ آنها را پررنگ و شاداب تر کرد و کیفیت محصول به شدت افزایش پیدا می کند.

زمان کود دهی درختان میوه هسته دار

زمان کود دهی به درختان میوه هسته دار چندین مرحله است که عبارتند از:

اوایل بهار و زمان تورم جوانه‌ها یکی از دوره‌های ویژه برای کود دهی درختان میوه به ویژه هسته داران است. با محلولپاشی ترکیبات فروت ست حاوی روی، بور و ازت می توان گلدهی و گرده افشانی درختان را به شکل چشمگیری تقویت نمود. همچنین استفاده از استارترهایی مثل کودهای فسفر بالا و هیومیک اسید در ابتدای بهار، شرایط برای فعالسازی مجدد ریشه و اغاز فاز رشدی تازه در فصل جدید فراهم می گردد.
زمان میوه بستن و قبل از فندقی شدن آنها نیز یکی دیگر از زمان‌های مناسب برای کود دادن به شمار می‌رود. کودهای مورد استفاده در این مرحله با توجه به نوع آنها ممکن است از طریق محلول پاشی یا آبیاری به درخت وارد شوند. کلسیم موجود در کود به شدت در بهبود شرایط رشد میوه تاثیرگذار است.

زمان کود دهی به درختان میوه - سروش باران

در مرحله رسیدگی به میوه و حدود یک ماه قبل از برداشت آن نیز باید کود دهی انجام شود. این زمان کود دهی به درختان میوه باعث بهبود کیفیت رنگ و اندازه و همچنین وزن میوه میشود.
در نهایت بعد از برداشت محصول در پاییز یا زمستان نیز کود دهی به درختان میوه می تواند منجر به تقویت درخت برای تحمل سرمای زمستان و رشد بهتر در بهار شود. در پاییز و زمستان با توجه به نوع درخت می توان از کودهای حیوانی و شیمیایی استفاده کرد و اغلب آنها به صورت چالکود به کار می روند.

خرید انواع کود شیمیایی با قیمت از سروش باران

انتخاب کود با کیفیت و استفاده از آن در زمان کود دهی به درختان میوه دو فاکتور بسیار مهم و ضروری در باغداری است و با توجه به نوع درخت، شرایط خاک و نوع آب و هوا باید مشخص شود. سروش باران یکی از مراکز باسابقه در زمینه خرید کود شیمیایی و انواع آفت کش و قارچ کش برای درخت و محصولات کشاورزی است. این محصولات متعلق به برندهای مختلف ایرانی و خارجی بوده و دارای تنوع بسیار بالایی هستند. به دلیل تفاوت‌هایی که در نحوه استفاده از هر کود وجود دارد، کارشناسان سروش باران در زمان فروش این محصولات بهترین زمان کود دهی به درختان میوه و محصولات کشاورزی را به همراه نحوه استفاده از آنها به خریدار ارائه می دهند.

مشاوره خرید و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن
از طریق شماره تماس 02153857 تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت‌ها و خرید انواع تجهیزات کشاورزی با کارشناسان فروش ما
×