راز هیومیک اسید در یونجه‌کاری‌ها

اسید هیومیک را می‌توان یک کشف بزرگ در صنعت کشاورزی دانست. ترکیبی که راه چاره بسیاری از بن‌بست‌های صنعت کشاورزی بوده است. زمانی که نیاز به اصلاح خاک است یا جذب مواد غذایی به درستی انجام نمی‌پذیرد، نگاه‌ها به یک سمت خواهد بود، اسید هیومیک. اما باید توجه داشت تنها شناخت این ترکیب و خواص آن نمی‌تواند تضمین کننده تاثیر فوق‌العاده و حصول نتیجه مورد انتظار ما باشد. هر ترکیبی رازهای خاص خودش را دارد. به دنبال سوالات متعدد از جانب مصرف کنندگان، به ویژه یونجه‌کاران عزیز، لازم بر آن دیده شد تا توضیحاتی پیرامون رمز و راز مصرف هیومیک اسید در مزارع یونجه ارائه گردد.

؟ بعد از مصرف اسید‌هیومیک در مزرعه یونجه، برگ بوته‌ها بسیار پر‌ رشد و پهن‌تر شده‌اند، اما از سبزینگی آنها کم شده و به رنگ سبز روشن در آمده‌اند. علت چیست؟

* اسید‌هیومیک یک ترکیب آلی بوده و پس از افزودن به خاک از طریق آبیاری، تهویه خاک را بهبود بخشیده و با حفظ بهتر رطوبت خاک، رشد و توسعه ریشه گیاه را در خاک افزایش می‌دهد. با رشد بهتر ریشه، جذب مواد‌غذایی توسط گیاه بیشتر شده و رشد برگ‌ها به شکل سریع‌تری انجام می‌گیرد. حال، علت کاهش سبزینگی برگ‌ها چیست؟

دلایل:

– مصرف بالاتر از مقدار توصیه شده اسید‌هیومیک

– مصرف مستقل و به تنهایی اسید‌هیومیک و کاهش ازت خاک

توضیحات:

اسید‌هیومیک به عنوان یک ماده‌آلی، دارای کربن‌آلی بالایی است. از این رو، بعد از اضافه شدن به خاک، میکروارگانیسم‌های موجود در خاک جهت تجزیه مواد‌آلی هیومیکی، از ازت خاک تغذیه می‌کنند و بدین صورت، خاک دچار کمبود ازت شده و سبزینگی برگ‌ها کاهش می‌یابد. از سویی دیگر، با مصرف هیومیک اسید، رشد و توسعه ریشه افزایش یافته و ریشه گیاه، مواد غذایی داخل خاک را بهتر جذب می‌کند. در نتیجه، برگ‌ها سریع‌تر توسعه یافته و سطح بیشتری تولید می‌کنند. اما افزایش سطح برگ با تولید سبزینگی به یک اندازه نبوده و با کشیده شدن پهنک برگ، رنگ سبز تیره به سبز روشن متمایل می‌شود. بنابراین، بهترین راه چاره این است که همراه با توسعه برگ، غذاسازی و تولید سبزینگی نیز تقویت گردد.

توصیه می‌شود قبل، بعد و یا همزمان با مصرف هیومین‌بست 85، از کودهای N.P.K به ویژه فرم بالانس آن (پلنت فید 20-20-20) استفاده شود تا علاوه‌بر افزایش رشد و تولید ساقه و برگ مناسب، سبزینگی برگ‌ها نیز در حد مطلوب حفظ شود.

One thought on “راز هیومیک اسید در یونجه‌کاری‌ها

  1. طراح سایت

    عالی بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Awesome Work

You May Also Like

×